BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİD139ZKaza ve Kader Üzerine TartışmalarSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Konu ve yöntem olarak kelam ilmi ile felsefe arasında örtüşen ve çatışan noktaları ele alıp tartışmak, öğrencilere interdisipliner bir formasyon kazandırmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet SEVER
Öğrenme Çıktıları
1Muhteva ve metot bakımından kelam ile felsefe arasındaki benzerlik ve farklılıkları öğrenir
2Problemlere disiplinler arası bir şekilde yaklaşabilme becerisini kazanır.
3Meşşai felsefenin inanca yönelik problemlerini tesbit ederek analiz eder.
4Kelam felsefe öncülerini tanır
5Birlikte tarihi gelişimini öğrenir
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Konu ve yöntem olarak kelam ilmi ile felsefe arasında örtüşen ve çatışan noktaları ele alıp tartışmak, öğrencilere interdisipliner bir formasyon kazandırmak.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kelam İlminin Ortaya Çıkış süreci
2Kelam İlmi ile Diğer İslâmî İlimler Arasındaki İlişki
3Kelam ve Felsefede Konu ve Yöntem
4Kelâmın Felsefeden Etkilenmesi ve İslâm Filozoflarını Etkilemesi
5Kelâm-Mantık İlişkisi
6Kelâm ve Felsefede Tartışmalı Problemler
7Kelâm ve Felsefede Tartışmalı Problemler
8Ara Sınav
9Metafizik
10Sebeblilik
11Akıl ve Vahiy
12Ruh
13Ölüm sonrası hayat
14Hilaf Literatüründe felsefe ve Kelâm
15Felsefeden Etkilenerek Yazılan Kelâm Literatürüne bir örnek: Tavaliu'l-envar.
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
"1.Ebherî, Risale Müştemile Ala Semanî Aşere Mesele Fi'l-kelam, İstanbul 1995 2.Gazzalî, Tehafütü'l-felasife, İstanbul 2005. 3.İlyas Çelebi İslam İnanç Sisteminde Akılcılık ve Kadı Abdulcebbar/İstanbul 2002 4.Abdulmaksut Abdulgani Mevkıfu'l felasife ve'l mütekellimin min münkiri'n nübüvve/Kahire 1993 5.Gerard Cihami,Mefhumu's-sebebiyye beyne'l-mütekellimin ve'l-felasife/Beyrut 1985 6.İlyas Çelebi, Kabul ve Red Cihetleriyle Kelam Litaratüründe İbn Sina. 7. Ortaya Çıkışından Günümüze Kelam İlminde Konu Problemi, MÜİFD 28/8. 8.Mahmut Kaya, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri, İst. 2003. 9.Ali Arslan Aydın, el-Ba's ve'l-hulûd beyne'l-mütekellimîn ve'l-felasife, İstanbul 1998. 10. Beyzavî, Tavaliu'l-envar, İst. 1997; 11. İbn Rüşd, el-Keşf an menahici'l-edille."
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
ÖÇ5               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek