BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİD158Kur'an'ı Anlama ve Yorumlama Temel İlkeleriSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Kur'an'ı doğru anlama yöntemlerini öğrenebilme, Kur'an'ın doğru anlaşılması noktasında gerekli altyapıya sahip olma, Kur'an'ın yanlış anlaşılmasına yol açan sebepleri ortaya koyma
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Resul ERTUĞRUL
Öğrenme Çıktıları
1Klasik ve modern tefsir metotlarını öğrenebilme
2Kur'an'ı doğru anlamanın ilkelerini kavrama
3Kur’an’ı anlamada kullanılan metotların mukayesesini yapabilme
4Alana ait sorunları tespit edebilme, alternatif yöntemler sunabilme
5Alana ait metodolojiyi kavrama ve doğru kullanabilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Nüzul döneminden günümüze kadar Kur'an'ın anlaşılması noktasında geliştirilen yöntemleri tanıma Kur’an’ın anlaşılmasına yönelik yöntemler sunma,
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kur’an’ın üslubu, yöntemi ve anlatım teknikleri
2Kur’an ve anlama sorununun mahiyeti
3Kur’an ve yeni anlama yöntemleri
4Tefsirde çeşitlilik ve mezhep-meşrep refleksi; Kur’an’ı tarafsız, önkoşulsuz ve önyargısız anlama
5Kur’ân’ı metodolojik anlama
6Kur’an’a parçacı ve bütüncül yaklaşım
7İç bağlam, dış bağlam
8Ara sınav
9Nüzul ortamının ve nüzul sebeplerinin Kur’an’ı anlamaya katkısı
10Ulûmu’l-Kur’an’ın Kur’an’ı anlamaya katkısı
11Kur’an’ı anlama çabasının merkezine temel kaynak olarak Kur’an-ı Kerim’i koymak
12Kur’an’ın anlaşılmasında gâî yorum
13Kur’an’ı anlamada Hz. Peygamberin, sahabe ve tabiîn’in tefsirlerinden yararlanma
14Nüzul dönemi Arapçasına ve diğer İslami ilimlere vukufiyetin Kur’an’ı anlamaya katkısı
15Ayetleri iniş sırasına göre arka planıyla birlikte okumanın Kur’an’ı anlamaya katkısı
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Celal Kırca, “Kur’ân’ı Anlama Sorunları ve Yöntemleri”, bilimname düşünce platformu XXVI, 2014/1, 7-24. Yusuf Işıcık, Kur’an’ı Anlamada Temel İlkeler, Esra y. Ankara 1997. Toshihiko İzutsu, Kur'an'da Allah ve İnsan. İzzet Derveze, Kur’an’ı Anlamada Usul, Ekin Yay., 2017. Halis Albayrak, Kur’an’ın Bütünlüğü Üzerine, Şule Yay. 2018. Zafer Koç, Kur’an Tefsirinde Yöntem Arayışları, (Doktora Tezi) Ankara Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2007. Muhammed Vehbi Dereli, Kur’an Tefsirinde Yanılgı Sebepleri ve Bunlardan Korunma Yolları, Selçuk Üniv. SBE, Doktora Tezi, Konya 2008. Abdel Haleem, çev. Nihat Uzun, “Kur’an’ın Tefsir ve Tercümesinde Bağlamın Rolü”, Trabzon İlahiyat Dergisi, c. 6, s. 1, Bahar 2019. Seyyid Kutub, Kur'an'da Edebi Tasvir.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
ÖÇ5               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek