|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İD143 | İklim Değişikliğinin Ballı Bitkiler Üzerine Etkisi | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Türkiye de yetişen ve arıcılık açısından önemli olan ballı bitkiler ve özellikleri.
Farklı bitki türlerinin bal potansiyelini Nektar ve polen kaynağı bakımından bitkilerin sektör acısından önem sırasına göre kavratmayı sağlamak.
Bitkilerin yetişme, polen ve nektar verimi üzerine iklimin ve iklim değişikliğinin etkilerini öğrenmelerini sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç.Dr.Yaşar ERDOĞAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bitkisel üretimde arıcılığın yeri ve önemi; Bitkilerde çiçek yapısı, Nektar ve polen kaynakları. | 2 | Nektarium’lar ve nektar verimine etki eden iklim ve diğer etmenler. | 3 | Nektarın ve polenin kaynağı olan bitkiler. Polenin özellikleri, Türkiye’de kültürü yapılan bazı nektar ve polen kaynağı bitkiler ve özellikleri, | 4 | Bitkilerin herbaryumlarının yapılması. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Doğada nektar ve polen kaynağı bitkiler; Kültür bitkileri, doğal olarak yetişen bitkiler ile ağaç ve çalılar olmak üzere üç grupta incelenmektedir.
Bu bitkilerin yetişme şartlarına, nektar ve polen verimine etki eden iklim ve iklim değişikliği gibi faktörleri.
Salgı balı üretiminde, bal arılarının doğadan topladıkları maddelere; Bitki üzerinde beslenen Hemiptera takımına bağlı kabuklu böcekler (koşniller) ve yaprak bitleri (afitler) tarafından oluşturulan şekerli salgılara iklimin etkisi. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Arıcılığın Bitkisel Üretimdeki önemi; Bal arılarının tozlaşmadaki rolü. | Yok | Yok | 2 | Bitkilerde çiçek Yapısı, Çiçekli Bitkilerde; Döllenme, Seyyar Arıcılıkta; Bal Kaynağı Seçimi, Farklı Bitki Türlerinde Bal Potansiyeli. | Yok | Yok | 3 | Nektar ve Polenin Kaynakları, Nektar nedir? Nektarium’lar, Nektar salgı organlarının yapısı, Salgı fizyolojisi. | Yok | Yok | 4 | İklim faktörünün nektar verimine etkisi. | Yok | Yok | 5 | Nektar ve Polen Kaynakları, Çayır ve meralarda kendiliğinden yetişen otlar, Ekilerek yetiştirilen bitkiler, Ağaç ve çalılar, Bal kaynağı tatlı meyveler, Zehirli bal yapan bitkiler, Salgı balı (Çam balı=Böcek Nektarı) | Yok | Yok | 6 | Ara sınav | yok | Yok | 7 | Türkiye’de yetişen ve arıcılıkta önemli olan bazı bitkiler ve onların özellikleri. | Yok | Yok | 8 | Herbaryum Nedir? Gerekli malzemeler, Örnek alınırken dikkat edilmesi gereken konular, Herbaryum yapmak. | Yok | Yok | 9 | Türkiye’de Kültürü Yapılan Bazı Nektar ve Polen Kaynağı Olan Bitkiler ve Özellikleri, Kolza (Brassica napus), Kestane (Castanea sativa), Turunçgiller (Citrus spp.), Kabak (Cucurbita spp.). İklim değişiminin Bu Bitkilerin Yetiştirilmesine Etkisi. | Yok | Yok | 10 | Nektar ve Polen Kaynağı Olan yabani ve Kültür Meyveleri (Elma, Armut, Portakal, Kiraz, Erik, İğde vb.). | Yok | Yok | 11 | Nektar ve Polen Kaynağı olan kültür ve yabani bitkiler (Yonca, Korunga, Fiğ, Ballı baba, Kekik, Keven, Pamuk, Ayçiçeği vb.). | Yok | Yok | 12 | Orman Gülü (Rhodedendron ponticum), Çilek (Fragaria vesca), Anason (Pimpinella spp.), Taş Çekirdekli Meyveler (Prunus spp.), Yalancı akasya (Robinia pseudoacacia) | Yok | Yok | 13 | Adaçayı (Salvia glutinosa), Kekik (Thymus praecox), Ilhamur (Tilia argentea), | Yok | Yok | 14 | Kırmızı Üçgül (Trifolium pratense), Ak Üçgül (Trifolium repens), Fiğ Türleri (Vicia spp.) | Yok | Yok | 15 | Final | yok | Yok |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ballı Bitkiler (Fevzi AKSOY)
Türkiye’nin Nektarlı Bitkileri, Polenleri ve Balları (Kadriye SORKUN) | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 70 | Alan Çalışması | 1 | 30 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 70 | Seminer | 1 | 30 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 1 | 14 | Soru-Yanıt | 7 | 1 | 7 | Alan Çalışması | 10 | 3 | 30 | Seminer | 7 | 9 | 63 | Bireysel Çalışma | 10 | 4 | 40 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 6 | 12 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|