BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İD143İklim Değişikliğinin Ballı Bitkiler Üzerine EtkisiSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Türkiye de yetişen ve arıcılık açısından önemli olan ballı bitkiler ve özellikleri. Farklı bitki türlerinin bal potansiyelini Nektar ve polen kaynağı bakımından bitkilerin sektör acısından önem sırasına göre kavratmayı sağlamak. Bitkilerin yetişme, polen ve nektar verimi üzerine iklimin ve iklim değişikliğinin etkilerini öğrenmelerini sağlamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç.Dr.Yaşar ERDOĞAN
Öğrenme Çıktıları
1Bitkisel üretimde arıcılığın yeri ve önemi; Bitkilerde çiçek yapısı, Nektar ve polen kaynakları.
2Nektarium’lar ve nektar verimine etki eden iklim ve diğer etmenler.
3Nektarın ve polenin kaynağı olan bitkiler. Polenin özellikleri, Türkiye’de kültürü yapılan bazı nektar ve polen kaynağı bitkiler ve özellikleri,
4Bitkilerin herbaryumlarının yapılması.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Doğada nektar ve polen kaynağı bitkiler; Kültür bitkileri, doğal olarak yetişen bitkiler ile ağaç ve çalılar olmak üzere üç grupta incelenmektedir. Bu bitkilerin yetişme şartlarına, nektar ve polen verimine etki eden iklim ve iklim değişikliği gibi faktörleri. Salgı balı üretiminde, bal arılarının doğadan topladıkları maddelere; Bitki üzerinde beslenen Hemiptera takımına bağlı kabuklu böcekler (koşniller) ve yaprak bitleri (afitler) tarafından oluşturulan şekerli salgılara iklimin etkisi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Arıcılığın Bitkisel Üretimdeki önemi; Bal arılarının tozlaşmadaki rolü.YokYok
2Bitkilerde çiçek Yapısı, Çiçekli Bitkilerde; Döllenme, Seyyar Arıcılıkta; Bal Kaynağı Seçimi, Farklı Bitki Türlerinde Bal Potansiyeli.YokYok
3Nektar ve Polenin Kaynakları, Nektar nedir? Nektarium’lar, Nektar salgı organlarının yapısı, Salgı fizyolojisi.YokYok
4İklim faktörünün nektar verimine etkisi.YokYok
5Nektar ve Polen Kaynakları, Çayır ve meralarda kendiliğinden yetişen otlar, Ekilerek yetiştirilen bitkiler, Ağaç ve çalılar, Bal kaynağı tatlı meyveler, Zehirli bal yapan bitkiler, Salgı balı (Çam balı=Böcek Nektarı)YokYok
6Ara sınavyokYok
7Türkiye’de yetişen ve arıcılıkta önemli olan bazı bitkiler ve onların özellikleri.YokYok
8Herbaryum Nedir? Gerekli malzemeler, Örnek alınırken dikkat edilmesi gereken konular, Herbaryum yapmak.YokYok
9Türkiye’de Kültürü Yapılan Bazı Nektar ve Polen Kaynağı Olan Bitkiler ve Özellikleri, Kolza (Brassica napus), Kestane (Castanea sativa), Turunçgiller (Citrus spp.), Kabak (Cucurbita spp.). İklim değişiminin Bu Bitkilerin Yetiştirilmesine Etkisi.YokYok
10Nektar ve Polen Kaynağı Olan yabani ve Kültür Meyveleri (Elma, Armut, Portakal, Kiraz, Erik, İğde vb.).YokYok
11Nektar ve Polen Kaynağı olan kültür ve yabani bitkiler (Yonca, Korunga, Fiğ, Ballı baba, Kekik, Keven, Pamuk, Ayçiçeği vb.).YokYok
12Orman Gülü (Rhodedendron ponticum), Çilek (Fragaria vesca), Anason (Pimpinella spp.), Taş Çekirdekli Meyveler (Prunus spp.), Yalancı akasya (Robinia pseudoacacia)YokYok
13Adaçayı (Salvia glutinosa), Kekik (Thymus praecox), Ilhamur (Tilia argentea),YokYok
14Kırmızı Üçgül (Trifolium pratense), Ak Üçgül (Trifolium repens), Fiğ Türleri (Vicia spp.)YokYok
15FinalyokYok
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ballı Bitkiler (Fevzi AKSOY) Türkiye’nin Nektarlı Bitkileri, Polenleri ve Balları (Kadriye SORKUN)
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav170
Alan Çalışması130
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı170
Seminer130
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14114
Soru-Yanıt717
Alan Çalışması10330
Seminer7963
Bireysel Çalışma10440
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma4312
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma2612
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ12222222
ÖÇ23333333
ÖÇ33333333
ÖÇ43333333
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek