Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İD121 | Atmosfer Kimyası | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Atmosfer Kimyası dersinin başlıca amaçları; Yerküreyi saran atmosferik katmanlar ve bunların fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerinin görsel ve teorik olarak öğretilmesidir. Ayrıca bu katmanlar içinde bulunan kirleticileerin hava kirliliği ile ilişkilendirilerek canlı sağlığına ve ekolojik çevreye olan etkilerini de anlatmaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğretim Üyesi Cihan PALOLUOĞLU |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Atmosfer kimyası, Atmosferde bulunan gaz ve partikül faz kirleticiler hakkında bilgi verilerek, Yer küreyi saran Atmosfer katmanlarını ve bunların fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerini detaylandırmak. Ayrıca canlı ve cansız çevre ile etkileşimlerini belirtmek. Böylece Dünyamızı çevreleyen Atmosferin tüm katmanlarının fiziksel kimyasal ve biyolojik açıdan önemi anlaşılmış olur. Aynı zamanda Atmosfer canlı ve cansız çevre üzerindeki etkileşimleri, zarar ya da faydalı kısımlarıda öğrenilmiş olur. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Ön koşulu yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Bu ders sayesinde hem görsel hem de teorik olarak sunulacak olan konular ile yerküre üzerindeki atmosfer katmanlarının önemi, özellikleri hakkında temel bilgiler sağlanacaktır. Ayrıca Atmosferik olaylar içinde yer alan çevresel sorunlardan olan hava kirliliği, kirleticileri ve etkileri hakkında da bilgi verilmiş olunacaktır. |
Dersin İçeriği |
1. Atmosfer dünyası
2. Atmosferik Gaz ve parçacık fiziği
3. Atmosferik Partikül madde kirleticilerinin yapısı
4. Atmosferin katmanları
5. Atmosfer katmanlarının fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri
6. Atmosferdeki hava kirleticiler
7. Atmosferik birincil ve ikincil kirleticiler ve özellikleri
8. Sera gazları ve atmosferik etkileri
9. atmosferik basınç, sıcaklık ve diğer meteorolojik parametreler
10.Atmosferik olayların canlı ve cansız çevre üzerine etkileri (İnsanlar, hayvanlar, hava, su, toprak)
11. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | ATMOSFER DÜNYASI | | | 2 | Atmosferik Katmanlar, özellikleri ve önemi | | | 3 | 3. Ders: Atmosferik Katmanlar, özellikleri ve önemi
Teorik ve görsel sunumlar ile anlatmak | | | 4 | Atmosfer ve Hava Kirleticileri | | | 5 | Birincil kirleticiler: Kaynakta oluşan (CO2, SO2, CO vb)
İkincil kirleticiler:Atmosferde oluşan (SO2 den SO4; NO dan NO3, O3, PAN) | | | 6 | Atmosferik kentsel kirleticile:
Kükürt Dioksit ( SO2 )
Asılı Partiküler Madde ( APM)
Azot Oksitler (NOX)
Karbon Monoksit (CO)
Ağır metaller - Kurşun ( Pb) vb.
Ozon (O3)
Hidrokarbonlar (HC)
PAH ve PCB
VOC (Benzen, Toluen, Ksilen) | | | 7 | Atmosferik hava kirletici ölçüm yöntemleri | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Atmosferde meydana gelen meteorolojik faktörler | | | 10 | Atmosferik yanma reaksiyonları | | | 11 | Stratosferik Ozon | | | 12 | Atmosferik Dispersiyon | | | 13 | Atmosferik çökelme meknizması: yaş çökleme, Kuru çökelme , Toplma çökelme | | | 14 | Atmosfer-Toprak etkileşimi | | | 15 | Atmosfer-Su etkileşimi | | | 16 | Yarı yıl sonu sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Heumann, W., Industrial Air Pollution Control Systems, McGraw-Hill, 1997.
2. Heinson, R.J., Kabel, R.L., Sources and Control of Air Pollution, Prentice Hall, 1999.
3. Nevers, N.D., Air Pollution Control Engineering, 2nd. Ed., McGraw-Hill, 2000.
4. Hava kirliliği,
5. Atmosfer katmanlar ve kimyası |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 1 | 14 | 14 |
Proje Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Proje Sunma | 1 | 3 | 3 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Ev Ödevi | 1 | 7 | 7 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|