BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İD100Zİklim Değişikliği, Uluslararası ve Bölgesel Örgütlenmeler ve Çevre HukukuSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; 21. yüzyılın başlıca küresel sorunlarından biri olan iklim değişikliği konusunda ulusal ve uluslararası gelişmeler, iklim değişikliğinin yol açtığı sorunlara çözüm üretmek üzere oluşturulan örgütlenmeler ile yasal altyapı oluşturulmasına yönelik yapılan çalışmalar ve çevre hukuku hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır. Dersin bir diğer amacı ise; iklim değişikliği sorunları ile alınacak önlemleri, ekolojik sistemin sürdürülebilirliğini sağlamaya yönelik konuları analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirme becerisini kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Esmeray ALACADAĞLI
Öğrenme Çıktıları
1İklim değişikliğinin kavramsal kuramsal çerçevesi, tarihsel süreci, yerel, bölgesel, uluslararası düzeyde etkileri ile bu konudaki kaynaklar hakkında bilgi sahibi olur,
2İklim etmenleri, çevresel bozulma, küresel ısınma, soğuma gibi iklim değişikliğine yol açan içiçe geçmiş sorunları fark edebilme, sonuçlar arasındaki bağı kurabilme ve yorumlayabilme becerisi kazanır,
3İklim değişikliğinin önlenmesi ve iklim faktörlerinin korunmasına yönelik mevzuatı, sorumluları, bu amaçla oluşturulan yapılanmaları, müdahale araçlarını ve uygulamadaki farklılıkların yol açtığı sorunlar hakkında bilgi sahibi olur,
4İklim değişikliğine dayalı olarak ortaya çıkan sorunların önlenmesinde, çözümünde ve bu konuda işbirliğinin sağlanmasında bölgesel ve uluslararası örgütlerin rolünü ve önemini anlar,
5İklim değişikliği ile ilgili mevzuat, uygulamalar, hukuki ve cezai yaptırımlar konusunda edindiği bilgiyi kullanarak; ulusal, bölgesel ve uluslararası düzlemde mevcut sorunlara çözüm önerileri geliştirme beceri ve yetkinliğini kazanır
6Alanla ilgili edindiği bilgilerle bu konuları araştırma, analiz etme, bu konularda kendini ifade etme, iletişim kurma, akademik olarak özgün çalışmalar yapma, yazma ve sunma beceri ve yetkinliğini kazanır
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Bu derste küreselleşme, teknolojik gelişme, değişen üretim ve tüketim alışkanlıkları gibi etkenlere dayalı olarak bozulan iklim koşulları ve küresel iklim değişikliğinin yarattığı sorunlar incelenecek, bu konulara bölgesel ve uluslarararası düzlemde yapılan çalışmalar, sorunlara yönetsel ve hukuksal yaklaşımlar, bölgesel ve uluslararası düzeydeki örgütlenmeler ile yapılan uygulamalar ele alınacaktır. Konuyla ilgili uygulama örnekleri, makaleler, sözleşmeler, örgütlenmeler ile iklim değişikliğine yönelik yapılan çalışmalar, işbirlikleri bu kapsamda incelenerek, bölgesel, küresel yapılar ile uluslararası çevre hukukukun sorunların çözümünde ne ölçüde etkin olduğu değerlendirilecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersle ilgili beklentinin alınması; kavramsal çerçeve; iklim, iklim değişikliği, çevre hakkı, çevre hukuku gibi iklim değişikliği sorunları ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgilendirme
2İklim, İklim Faktörleri ve İklim Değişikliği
3İklim değişikliğinin yarattığı sorunlara uluslararası düzlemde çözüm arayışları, Stockholm, Rio Konferansları
4Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin uluslararası ve ulusal düzeyde yönetimi, bu konudaki örgütlenmeler
5Sinema okumaları ve Makale incelemesi için konuların seçimi
6İklim Değişikliği Sözleşmesi ve Kyoto Protokolü, Paris Sözleşmesi ve çevre hukuku
7İklim değişikliğinin yasal çerçevesini ve çevre hukukunun dayanağını oluşturan ilkeler
8Ara Sınav
9İklim değişikliğinin olumsuz etkilerini önlemek için alınacak tedbirler; idari usuller ve yaptırımlar
10Film okumaları üzerinden tartışmalar
11Çevre hukukunda cezai ve hukuki sorumluluklar, çevre hakkı ve çevresel etki değerlendirmesinin (ÇED) iklim değişikliği açısından önemi
12Paris Sözleşmesi; yerel, bölgesel, uluslararası uygulama örnekleri
13Makale sunumları
14Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
K. Ayşegül (1999). Küresel Çevre Sorunları ve Politikaları, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları. Turgut, N.(1998). Çevre Hukuku, Ankara: Savaş Yayınevi Savaşan Z., Söker Ç., Yılmaz, F. H. (2021). Çevre Hukuku ve Politikaları, 2. Baskı, Yayınevi: Seçkin Yayınları Carson, R. (2004). Sessiz Bahar, (Çev.) Çağatay Güler, Ankara: Palme Yayıncilık Kurnaz, L.(2023). Son Buzul Erimeden, İstanbul: Doğan Kitap Çoban, A. (2022). İklim Krizi Nasıl Çözülür? Kapitalist ve Ekososyalist Çözüm Stratejileri, Ceylan Yayıncılık Ghosh, A. (2022). Büyük Kaos: İklim Değişikliği ve Hiç Düşünülmeyenler, (Çev). İrem Uzunhasanoğlu, Ankara: Timaş Yayınları
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14342
Örnek Vaka İncelemesi236
Makale Yazma21224
Bireysel Çalışma14342
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma11515
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12525
Ev Ödevi111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)172
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ13323231
ÖÇ22434422
ÖÇ33343222
ÖÇ41343323
ÖÇ52334223
ÖÇ61233334
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek