|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İD100Z | İklim Değişikliği, Uluslararası ve Bölgesel Örgütlenmeler ve Çevre Hukuku | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı; 21. yüzyılın başlıca küresel sorunlarından biri olan iklim değişikliği konusunda ulusal ve uluslararası gelişmeler, iklim değişikliğinin yol açtığı sorunlara çözüm üretmek üzere oluşturulan örgütlenmeler ile yasal altyapı oluşturulmasına yönelik yapılan çalışmalar ve çevre hukuku hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır. Dersin bir diğer amacı ise; iklim değişikliği sorunları ile alınacak önlemleri, ekolojik sistemin sürdürülebilirliğini sağlamaya yönelik konuları analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirme becerisini kazandırmaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Esmeray ALACADAĞLI | Öğrenme Çıktıları | 1 | İklim değişikliğinin kavramsal kuramsal çerçevesi, tarihsel süreci, yerel, bölgesel, uluslararası düzeyde etkileri ile bu konudaki kaynaklar hakkında bilgi sahibi olur, | 2 | İklim etmenleri, çevresel bozulma, küresel ısınma, soğuma gibi iklim değişikliğine yol açan içiçe geçmiş sorunları fark edebilme, sonuçlar arasındaki bağı kurabilme ve yorumlayabilme becerisi kazanır, | 3 | İklim değişikliğinin önlenmesi ve iklim faktörlerinin korunmasına yönelik mevzuatı, sorumluları, bu amaçla oluşturulan yapılanmaları, müdahale araçlarını ve uygulamadaki farklılıkların yol açtığı sorunlar hakkında bilgi sahibi olur, | 4 | İklim değişikliğine dayalı olarak ortaya çıkan sorunların önlenmesinde, çözümünde ve bu konuda işbirliğinin sağlanmasında bölgesel ve uluslararası örgütlerin rolünü ve önemini anlar, | 5 | İklim değişikliği ile ilgili mevzuat, uygulamalar, hukuki ve cezai yaptırımlar konusunda edindiği bilgiyi kullanarak; ulusal, bölgesel ve uluslararası düzlemde mevcut sorunlara çözüm önerileri geliştirme beceri ve yetkinliğini kazanır | 6 | Alanla ilgili edindiği bilgilerle bu konuları araştırma, analiz etme, bu konularda kendini ifade etme, iletişim kurma, akademik olarak özgün çalışmalar yapma, yazma ve sunma beceri ve yetkinliğini kazanır |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Bu derste küreselleşme, teknolojik gelişme, değişen üretim ve tüketim alışkanlıkları gibi etkenlere dayalı olarak bozulan iklim koşulları ve küresel iklim değişikliğinin yarattığı sorunlar incelenecek, bu konulara bölgesel ve uluslarararası düzlemde yapılan çalışmalar, sorunlara yönetsel ve hukuksal yaklaşımlar, bölgesel ve uluslararası düzeydeki örgütlenmeler ile yapılan uygulamalar ele alınacaktır. Konuyla ilgili uygulama örnekleri, makaleler, sözleşmeler, örgütlenmeler ile iklim değişikliğine yönelik yapılan çalışmalar, işbirlikleri bu kapsamda incelenerek, bölgesel, küresel yapılar ile uluslararası çevre hukukukun sorunların çözümünde ne ölçüde etkin olduğu değerlendirilecektir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersle ilgili beklentinin alınması; kavramsal çerçeve; iklim, iklim değişikliği, çevre hakkı, çevre hukuku gibi iklim değişikliği sorunları ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgilendirme | | | 2 | İklim, İklim Faktörleri ve İklim Değişikliği | | | 3 | İklim değişikliğinin yarattığı sorunlara uluslararası düzlemde çözüm arayışları, Stockholm, Rio Konferansları | | | 4 | Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin uluslararası ve ulusal düzeyde yönetimi, bu konudaki örgütlenmeler | | | 5 | Sinema okumaları ve Makale incelemesi için konuların seçimi | | | 6 | İklim Değişikliği Sözleşmesi ve Kyoto Protokolü, Paris Sözleşmesi ve çevre hukuku | | | 7 | İklim değişikliğinin yasal çerçevesini ve çevre hukukunun dayanağını oluşturan ilkeler | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | İklim değişikliğinin olumsuz etkilerini önlemek için alınacak tedbirler; idari usuller ve yaptırımlar | | | 10 | Film okumaları üzerinden tartışmalar | | | 11 | Çevre hukukunda cezai ve hukuki sorumluluklar, çevre hakkı ve çevresel etki değerlendirmesinin (ÇED) iklim değişikliği açısından önemi | | | 12 | Paris Sözleşmesi; yerel, bölgesel, uluslararası uygulama örnekleri | | | 13 | Makale sunumları | | | 14 | Final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | K. Ayşegül (1999). Küresel Çevre Sorunları ve Politikaları, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı
Yayınları.
Turgut, N.(1998). Çevre Hukuku, Ankara: Savaş Yayınevi
Savaşan Z., Söker Ç., Yılmaz, F. H. (2021). Çevre Hukuku ve Politikaları, 2. Baskı, Yayınevi: Seçkin Yayınları
Carson, R. (2004). Sessiz Bahar, (Çev.) Çağatay Güler, Ankara: Palme Yayıncilık
Kurnaz, L.(2023). Son Buzul Erimeden, İstanbul: Doğan Kitap
Çoban, A. (2022). İklim Krizi Nasıl Çözülür? Kapitalist ve Ekososyalist Çözüm Stratejileri, Ceylan Yayıncılık
Ghosh, A. (2022). Büyük Kaos: İklim Değişikliği ve Hiç Düşünülmeyenler, (Çev). İrem Uzunhasanoğlu, Ankara: Timaş Yayınları | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Örnek Vaka İncelemesi | 2 | 3 | 6 | Makale Yazma | 2 | 12 | 24 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 | Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | ÖÇ2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ4 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ5 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ6 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|