|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İD105 | Uluslararası Hukukta İklim Değişikliği Rejimi | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | 21. yüzyılın en önemli sorunlarından biri olan iklim değişikliği, hem ulusal hem de uluslararası boyutta ekonomik, sosyal, siyasal ve hukuksal birçok soruna yol açmaktadır. Bu dersin amacı; devletlerin iklim değişikliğine neden olan eylemlerinin, uluslararası hukuk açısından yarattığı sorunlar ile devletlerin iklim değişikliğinin yarattığı sorunlarla mücadele için uyması gereken uluslararası hukuk kurallarını ve bu bağlamda devletlerin yükümlülüklerini incelemektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Esmeray ALACADAĞLI | Öğrenme Çıktıları | 1 | İklim değişikliğinin kavramsal kuramsal çerçevesi, tarihsel süreci, yerel, bölgesel, uluslararası düzeyde etkileri, nedenleri, sonuçları ve uluslararası hukuk bakımından ortaya çıkardığı sorunlar ve bu konuda yapılan çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Sözleşmesi öncesinde ve sonrasında uluslararası düzlemde iklim konularına ilkesel ve yasal açıdan yaklaşımları ve iklim politikaları arasındaki farkı kavrar, | 3 | Bölgesel ve uluslararası örgütler ile onlar önderliğinde gerçekleştirilen konferansların, hazırlanan sözleşmelerin, uluslararası iklim rejiminin ortaya çıkışında, uluslararası hukukta devletlerin sorumluk anlayışında değişimindeki rolü ve önemini anlar, | 4 | İklim değişikliği sorunlarının önlenmesinde, iklim sistemlerinin korunmasında sorumluları, bu amaçla oluşturulan yapılanmaları ve müdahale araçlarını öğrenir, bu konularda bilgi altyapısını geliştirir, | 5 | İklim değişikliği ile ilgili sözleşmeler, uluslararası devletler ve çevre hukuku, bu konudaki mevzuat, uygulamalar, hukuki ve cezai yaptırımlar konusunda edindiği bilgiyi kullanarak; ulusal, bölgesel ve uluslararası düzlemde mevcut sorunlara çözüm önerileri geliştirme beceri ve yetkinliğini kazanır, | 6 | Alanla ilgili edindiği bilgilerle bu konuları araştırma, analiz etme, bu konularda kendini ifade etme, iletişim kurma, akademik olarak özgün çalışmalar yapma, yazma ve sunma beceri ve yetkinliğini kazanır |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Bu derste iklim değişikliğinin nedenleri, sonuçları ve uluslararası hukuk bakımından ortaya çıkardığı sorunlar, Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi öncesindeki Stockholm, Rio Bildirgesi gibi uluslararası düzenlemeler, mücadele araçları ile BMİDÇS sonrasındaki yaklaşım ve Kyoto Protokolünün eksikliklerini ortadan kaldırmak üzere hazırlanan Paris Antlaşması, iklim değişikliğine yol açan ve uluslararası hukuka aykırı olan eylemleri nedeniyle devletlerin sorumluluğu konuları üzerinde durulacaktır. Bu çerçevede derste, iklim değişikliğine neden olan eylemleri nedeniyle devletlerin sorumlu kılınıp kılınamayacağı ve bu mekanizmanın BMİDÇS kapsamında nasıl işletilebileceği konusu değerlendirilecektir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersle ilgili beklentinin alınması; kavramsal çerçeve, iklim değişikliği, uluslararası hukuk, devletlerin sorumluluğu, çevre sorunları, hakkaniyet, çevre hakkı, çevre hukuku ile ilgili temel kavramlar | | | 2 | İklim değişikliğinin, küresel ısınma ve sera etkisinden farkı, uluslararası çevre hukukunun tarihsel gelişim süreci ve iklim değişikliği | | | 3 | Stokholm Konferansı öncesindeki durum ve Konferans sonrası gelişmeler, | | | 4 | Rio Konferansı sonrasında çevre ve iklimi korumaya yönelik gelişmeler; Makale incelemesi için konuların seçimi | | | 5 | İklim Değişikliği Paneli ve İklim Değişikliğinin Birleşmiş Milletler gündemine gelmesi | | | 6 | Uluslararası hukukta devletlerin sorumluluğu; çevresel sorunlar ve iklim değişikliği sonrasında sorumluk anlayışında değişim, iklim değişikliği ve uluslararası hukuk, | | | 7 | İklim değişikliği, uluslararası hukuk, çevre hukuku ve ilkeler; Hakkaniyet İlkesi, Ortak Ama Farklılaştırılmış Sorumluluklar ve Göreceli Kabiliyetler İlkesi, Özel İhtiyaçlar ve Durumlar İlkesi, Önleme İlkesi, İhtiyat İlkesi, Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi vd | | | 8 | Arasınav | | | 9 | Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi, yaklaşımı, ilkeleri ve taraflara getirdiği yükümlülükler | | | 10 | Kyoto Protokolü, Getirdiği yükümlülükler ve uygulamada yaşanan sorunlar | | | 11 | Paris Sözleşmesi, yaklaşımı, yükümlülükler ve kurumsal yapı | | | 12 | Film okumaları | | | 13 | Makale sunumları | | | 14 | Final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Bozkurt, E., Kütükçü A. ve Poyraz Y. (2012). Devletler Hukuku. Ankara: Yetkin Yayınları.
Gıddens, A. (2013) .İklim Değişikliği Siyaseti. Çev. E. Baltacı. Ankara: Phoenix Yayınevi.
Güneş A. Ş. (2007). Uluslararası Hukuk Açısından Çevresel Etki Değerlendirmesi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Keleş R., Ertan B. (2002). Çevre Hukukuna Giriş, İmge Yayınevi, Ankara.
Pazarcı, H. (2013).Uluslararası Hukuk Dersleri. Ankara: Turhan Kitabevi.
Şimşek, G. E. (2016). Uluslararası Hukukta Doğal Hayatın Korunması. İstanbul: Beta Yayıncılık,
Talu, N. (2015).Türkiye’de İklim Değişikliği Siyaseti. Ankara: Phoenix Yayınevi. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Örnek Vaka İncelemesi | 2 | 3 | 6 | Makale Yazma | 2 | 12 | 24 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 | Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ6 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|