BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İD103Çevre Kirliliği ve İklim DeğişikliğiSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Sanayileşmenin, teknolojik gelişmenin, küreselleşmenin, değişen üretim ve tüketim ilişkilerinin yol açtığı çevre kirliliği ile buna paralel ortaya çıkan iklim değişikliği sorunlarına yönelik bilgi sahibi olunmasını sağlamak; iklim ve ekolojik sistem dengesi ile ilgili sorunları analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirme becerisini kazandırmak
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Esmeray ALACADAĞLI
Öğrenme Çıktıları
1Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin tarihsel süreci, birbiriyle olan etkileşimi, bu konudaki kavramlar ve kaynaklar hakkında bilgi sahibi olur,
2Çevre kirliliği ve iklim değişikliği arasındaki bağı kurabilme, bu konuda içi içe geçmiş sorunları fark edebilme ve yorumlayabilme becerisini kazanır,
3Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin önlenmesinde, çevrenin, iklim faktörlerinin korunmasına yönelik mevzuatı, sorumluları, bu amaçla oluşturulan yapılanmaları, müdahale araçlarını ve uygulamadaki farklılıkların yol açtığı sorunları öğrenir,
4Ulusal ve uluslararası düzeyde çevre, iklim değişikliği ile ilgili; mevzuat, uygulamalar, hukuki ve cezai yaptırımlar konusunda edindiği bilgiyi kullanarak; karşılaştırma ve kıyaslama yaparak çözüm önerileri geliştirme beceri ve yetkinliğini kazanır,
5Uluslararası örgütlerin çevre kirliliği ve iklim değişikliği sorunlarının önlenmesinde, bu konuda işbirliğinin sağlanmasında rolünü ve önemini anlar, bu konularda bilgi sahibi olur.
6Alanla ilgili edindiği bilgilerle bu konuları araştırma, analiz etme, bu konularda kendini ifade etme, iletişim kurma, akademik olarak özgün çalışmalar yapma, yazma ve sunma beceri ve yetkinliğini kazanır
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Bu derste sanayileşme, teknolojik gelişme, küreselleşme, değişen üretim ve tüketim alışkanlıkları gibi etkenlere dayalı olarak ortaya çıkan çevre kirliliği ile buna bağlı olarak giderek bozulan iklim koşulları ve küresel iklim değişikliğinin yarattığı sorunlar incelenecek, bu konulara yönelik yapılanlar, sorunlara yönetsel ve hukusal yaklaşımlar, ulusal ve uluslararası düzeydeki uygulamalar ele alınacaktır. Bu kapsamda konuyla ilgili uygulama örnekleri, makaleler, sözleşmeler, kurumsal yapılar ile çevre kirliliğinin yol açtığı iklim değişikliğine yönelik yapılan çalışmalar incelenerek, sorunlarının çözümünde uygulanan çözüm yolları, kurumsal yapıların ne ölçüde etkin olduğu, sorunlara çözüm için geliştirilen araçların etkililiği ve yeterliliği, tartışmalarla değerlendirilecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersle ilgili beklentinin alınması; kavramsal çerçeve; çevre, çevre kirliliği, iklim, iklim değişikliği, çevre ve iklim değişikliği sorunları ile ilgili temel kavramlar
2Çevre kirliliğin nedenleri ve yerel, bölgesel, küresel düzeyde yol açtığı sorunlar
3İklim, İklim Faktörleri ve İklim Değişikliği
4Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin yarattığı sorunlara uluslararası düzlemde çözüm arayışları, Stockholm, Rio Konferansları
5Sinema okumaları ve Makale incelemesi için konuların seçimi
6İklim Değişikliği Sözleşmesi ve Kyoto Protokolü
7Çevre Kirliliği ve İklim Değişikliğinin Yasal Çerçevesini Oluşturan İlkeler
8Ara Sınav
9Çevresel bozulmanın ve çevre kirliliğinin önlenmesi önlenmesi, kirlilik kontrolü ile iklim değişikliğinin olumsuz etkilerini önlemek için alınacak tedbirler; idari usuller ve yaptırımlar
10Film okumaları üzerinden tartışmalar
11Çevre hukukundaki cezai ve hukuki sorumluluklar, Çevre Hakkı ve Çevresel Etki Değerlendirmesinin, çevre kirliği ve iklim değişikliği açısından önemi
12Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin uluslararası ve ulusal düzeyde yönetimi, bu konudaki örgütlenmeler
13Makale sunumları
14Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
K. Ayşegül (1999). Küresel Çevre Sorunları ve Politikaları, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları. Keleş, R. , Hamamcı, C. (1983) Çevre Politikası, Ankara: İmge Kitabevi; Ertürk, H. (2014). Çevre Politikası, Ekin Kitapevi, Carson, R. (2004). Sessiz Bahar, (Çev.) Çağatay Güler, Ankara: Palme Yayıncilık Kurnaz, L.(2023). Son Buzul Erimeden, İstanbul: Doğan Kitap Çoban, A. (2022). İklim Krizi Nasıl Çözülür? Kapitalist ve Ekososyalist Çözüm Stratejileri, Ceylan Yayıncılık Ghosh, A. (2022). Büyük Kaos: İklim Değişikliği ve Hiç Düşünülmeyenler, (Çev). İrem Uzunhasanoğlu, Ankara: Timaş Yayınları
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14342
Örnek Vaka İncelemesi236
Makale Yazma21224
Bireysel Çalışma14342
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma11515
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12525
Ev Ödevi111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)172
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ13323332
ÖÇ23233433
ÖÇ33423233
ÖÇ43343233
ÖÇ53224223
ÖÇ63343344
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek