|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İD103 | Çevre Kirliliği ve İklim Değişikliği | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Sanayileşmenin, teknolojik gelişmenin, küreselleşmenin, değişen üretim ve tüketim ilişkilerinin yol açtığı çevre kirliliği ile buna paralel ortaya çıkan iklim değişikliği sorunlarına yönelik bilgi sahibi olunmasını sağlamak; iklim ve ekolojik sistem dengesi ile ilgili sorunları analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirme becerisini kazandırmak | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Esmeray ALACADAĞLI | Öğrenme Çıktıları | 1 | Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin tarihsel süreci, birbiriyle olan etkileşimi, bu konudaki kavramlar ve kaynaklar hakkında bilgi sahibi olur, | 2 | Çevre kirliliği ve iklim değişikliği arasındaki bağı kurabilme, bu konuda içi içe geçmiş sorunları fark edebilme ve yorumlayabilme becerisini kazanır, | 3 | Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin önlenmesinde, çevrenin, iklim faktörlerinin korunmasına yönelik mevzuatı, sorumluları, bu amaçla oluşturulan yapılanmaları, müdahale araçlarını ve uygulamadaki farklılıkların yol açtığı sorunları öğrenir, | 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çevre, iklim değişikliği ile ilgili; mevzuat, uygulamalar, hukuki ve cezai yaptırımlar konusunda edindiği bilgiyi kullanarak; karşılaştırma ve kıyaslama yaparak çözüm önerileri geliştirme beceri ve yetkinliğini kazanır, | 5 | Uluslararası örgütlerin çevre kirliliği ve iklim değişikliği sorunlarının önlenmesinde, bu konuda işbirliğinin sağlanmasında rolünü ve önemini anlar, bu konularda bilgi sahibi olur. | 6 | Alanla ilgili edindiği bilgilerle bu konuları araştırma, analiz etme, bu konularda kendini ifade etme, iletişim kurma, akademik olarak özgün çalışmalar yapma, yazma ve sunma beceri ve yetkinliğini kazanır |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Bu derste sanayileşme, teknolojik gelişme, küreselleşme, değişen üretim ve tüketim alışkanlıkları gibi etkenlere dayalı olarak ortaya çıkan çevre kirliliği ile buna bağlı olarak giderek bozulan iklim koşulları ve küresel iklim değişikliğinin yarattığı sorunlar incelenecek, bu konulara yönelik yapılanlar, sorunlara yönetsel ve hukusal yaklaşımlar, ulusal ve uluslararası düzeydeki uygulamalar ele alınacaktır. Bu kapsamda konuyla ilgili uygulama örnekleri, makaleler, sözleşmeler, kurumsal yapılar ile çevre kirliliğinin yol açtığı iklim değişikliğine yönelik yapılan çalışmalar incelenerek, sorunlarının çözümünde uygulanan çözüm yolları, kurumsal yapıların ne ölçüde etkin olduğu, sorunlara çözüm için geliştirilen araçların etkililiği ve yeterliliği, tartışmalarla değerlendirilecektir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersle ilgili beklentinin alınması; kavramsal çerçeve; çevre, çevre kirliliği, iklim, iklim değişikliği, çevre ve iklim değişikliği sorunları ile ilgili temel kavramlar | | | 2 | Çevre kirliliğin nedenleri ve yerel, bölgesel, küresel düzeyde yol açtığı sorunlar | | | 3 | İklim, İklim Faktörleri ve İklim Değişikliği | | | 4 | Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin yarattığı sorunlara uluslararası düzlemde çözüm arayışları, Stockholm, Rio Konferansları | | | 5 | Sinema okumaları ve Makale incelemesi için konuların seçimi | | | 6 | İklim Değişikliği Sözleşmesi ve Kyoto Protokolü | | | 7 | Çevre Kirliliği ve İklim Değişikliğinin Yasal Çerçevesini Oluşturan İlkeler | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Çevresel bozulmanın ve çevre kirliliğinin önlenmesi önlenmesi, kirlilik kontrolü ile iklim değişikliğinin olumsuz etkilerini önlemek için alınacak tedbirler; idari usuller ve yaptırımlar | | | 10 | Film okumaları üzerinden tartışmalar | | | 11 | Çevre hukukundaki cezai ve hukuki sorumluluklar, Çevre Hakkı ve Çevresel Etki Değerlendirmesinin, çevre kirliği ve iklim değişikliği açısından önemi | | | 12 | Çevre kirliliği ve iklim değişikliğinin uluslararası ve ulusal düzeyde yönetimi, bu konudaki örgütlenmeler | | | 13 | Makale sunumları | | | 14 | Final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | K. Ayşegül (1999). Küresel Çevre Sorunları ve Politikaları, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları.
Keleş, R. , Hamamcı, C. (1983) Çevre Politikası, Ankara: İmge Kitabevi;
Ertürk, H. (2014). Çevre Politikası, Ekin Kitapevi,
Carson, R. (2004). Sessiz Bahar, (Çev.) Çağatay Güler, Ankara: Palme Yayıncilık
Kurnaz, L.(2023). Son Buzul Erimeden, İstanbul: Doğan Kitap
Çoban, A. (2022). İklim Krizi Nasıl Çözülür? Kapitalist ve Ekososyalist Çözüm Stratejileri, Ceylan Yayıncılık
Ghosh, A. (2022). Büyük Kaos: İklim Değişikliği ve Hiç Düşünülmeyenler, (Çev). İrem Uzunhasanoğlu, Ankara: Timaş Yayınları | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Örnek Vaka İncelemesi | 2 | 3 | 6 | Makale Yazma | 2 | 12 | 24 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 | Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | ÖÇ2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|