Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SIE126Z | İlkokul Eğitiminde Nitel Araştırmalar | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Nitel araştırma desenleri, nitel veri toplama süreci ve nitel veri toplama araçları, nitel araştırma sürecinde kullanılan veri analiz yöntemleri ve raporlanma sürecinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç.Dr. Kadir Kaplan |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Bilimsel bilginin kapsamını ve nasıl elde edileceğini öğrenilir. | 2 | Bilimsel araştırmalarda etik kurallara dair içerikler ve etik dışı davranışların örnekleri | 3 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel farklılıklarına dair bilgiler | 4 | Felsefi ve bilimsel temeller açısından nitel araştırma | 5 | Genel olarak bilimsel araştırma sürecinin aşamaları
a) Probleminin tanımlanması,
b) Alanyazın taraması,
c) Amacın belirlenmesi,
ç) Verilerin toplanması,
d) Veri analizi ve verilerin yorumlanması,
e) Araştırma sonuçlarının raporlanması. | 6 | Nitel araştırmalara yön veren paradigmalar | 7 | Eylem araştırması ve özellikleri | 8 | Nitel veri toplama teknikleri: gözlem, görüşme, doküman incelemesi | 9 | Nitel veri analizinde kodlama, kod, tema.
Betimsel analiz ve içerik analizinin özellikleri |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bilim ve özellikleri nelerdir? Bilimsel ahlâk ve etik ilkeler nelerdir? Nitel ve nicel araştırmalar arasındaki temel farklılıklar nelerdir? Nitel araştırma ve nitel araştırma desenleri, nitel veri toplama teknikleri, nitel veri analiz teknikleri içerik olarak ele alınacaktır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Bilimsel araştırma süreci | Bilimsel araştırma sürecinin aşağıdaki alt basamaklarına göre öğrencinin tanımlamalar yapabilmesi
1) Araştırma probleminin tanımlanması,
2) Literatür taraması,
3) Araştırmanın amacının belirlenmesi,
4) Verilerin toplanması,
5) Verilerin analizi ve yorumlanması,
6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması. | | 2 | Bilimsel araştırma süreci ve etik kurallara dair bilgiler verilir. Etik kavramı özelinde bilgi ve tanımlamalar yapılır. Etik ihlal çeşitlerine dair ayrıntılı bilgi sunularak öğrencilerin bilimsel süreçlerdeki olası hatalar yapmasının önüne geçilmektedir. | | | 3 | Nitel araştırmanın özellikleri açıklanır.
Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durularak detaylı bilgi verilir. | | | 4 | Alanyazın taraması nedir ve nasıl yapılır?
Alanyazın taraması için kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynakları nasıl aktif bir biçimde kullanacağını öğrenir.. | | | 5 | Araştırma amacının nasıl belirleneceği, amaç ve problemler tespit edilirken nelere dikkat edileceği konusunda bilgiler verilmektedir. | | | 6 | Verilerin nitel olarak nasıl toplanacağı ve nitel veri toplama araçlarının neler olduğu konusunda ayrıntılı bilgi verilmektedir. | | | 7 | Nitel veri toplama teknikleriyle ilgili bilgiler verilir. Gözlem ve görüşme türleri hakkında bilgiler verilerek amaç ve farklılıklarına dikkat çekilmektedir. | | | 8 | Yayın Etiği:
Kaynak Gösterme
Microsoft Word'de APA 7 stiline göre atıf ekleme, kaynakça oluşturma
Sorumlu ve Nitelikli Yayın:
Çalışmaya Destek Verenlerin Belirtilmesi: | | | 9 | Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi. | | | 10 | Giriş yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar | | | 11 | Eylem Araştırması Nedir?
Eylem araştırmanın özellikleri bilgi verilir. | | | 12 | Veri toplama teknikleri:
Gözlem türleri: Tam katılımcı, gözlemci olarak katılımcı, katılımcı olarak gözlemci, tam gözlemci
Görüşme:
Yapılandırılmış görüşme:
Yarı yapılandırılmış görüşme:
Yapılandırılmamış görüşme:
Odak grup görüşmesi:
Belge inceleme: | | | 13 | Nitel veri analizi
Nitel Veri Analiz Türleri
Betimsel Analiz
İçerik Analizi | | | 14 | Kültür Analizi
Olgubilim (Fenomenoloji)
Eylem Araştırması | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). Siyasal Kitapevi.
Tekindal, S. (2021). Nicel, nitel, karma yöntem araştırma desenleri ve istatistik. Nobel Akademik. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Makale Yazma | 14 | 4 | 56 |
Bireysel Çalışma | 15 | 4 | 60 |
Rapor | 15 | 4 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | ÖÇ2 | ÖÇ3 | ÖÇ4 | ÖÇ5 | ÖÇ6 | ÖÇ7 | ÖÇ8 | ÖÇ9 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|