BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SIE110Fen Eğitiminde Alternatif Değerlendirme YaklaşımlarıSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Günümüz eğitim anlayışı öğrencinin bilgi düzeyinin değerlendirilmesinden ziyade, bilginin birey için anlamlı ve yaşantısal hâle getirilmesi esasına dayanmaktadır. Bu anlayış kapsamında alternatif değerlendirme yaklaşımları ile sadece kâğıt kalem testlerine ve objektif testlere dayalı olarak yapılan değerlendirmelere alternatif olarak farklı değerlendirme türleri kullanılarak öğrencilerin çok yönlü değerlendirilmesi sağlanır. Yürütülecek ders kapsamında bu yaklaşımların öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Faruk ARICI
Öğrenme Çıktıları
1Ölçme ve Değerlendirme kavramlarını ifade edebilme
2İyi bir değerlendirme sistemi nasıl olması gerektiğini ifade edebilme
3Tamamlayıcı (Alternatif/Otantik) Ölçme ve Değerlendirmenin önemini açıklayabilir.
4Yeni öğretim programları ve Tamamlayıcı ölçme-değerlendirme arasında ilişki kurabilir
5Alternatif Değerlendirmelerde Uyulması Gereken Temel İlkeleri kullanır
6Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerini bilir ve derslerinde kullanır
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dersin amacı, içeriği, kaynaklar ve işleniş hakkında bilgilendirme. Ölçme ve Değerlendirme nedir? İyi bir değerlendirme sistemi nasıl olmalıdır? Tamamlayıcı (Altenatif/Otantik) Ölçme ve Değerlendirme. Neden Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme? Yeni öğretim programları ve Tamamlayıcı ölçme-değerlendirme. Yeni Öğretim Programlarında Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımının Özellikleri. Alternatif Değerlendirmelerde Uyulması Gereken Temel İlkeler. Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Performans görevleri ve Projeler). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Öğrenci ürün dosyaları ve Kavram haritaları). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Zihin haritaları ve Yapılandırılmış grid). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Tanılayıcı dallanmış ağaç (doğru-yanlış soruları) ve Drama). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Görüşme (mülakat) ve Akran değerlendirme). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Öz değerlendirme ve Dereceli puanlama araçları [rubric]).
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin amacı, içeriği, kaynaklar ve işleniş hakkında bilgilendirme.
2Ölçme ve Değerlendirme nedir?
3İyi bir değerlendirme sistemi nasıl olmalıdır?
4Tamamlayıcı (Altenatif/Otantik) Ölçme ve Değerlendirme
5Neden Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme?
6Yeni öğretim programları ve Tamamlayıcı ölçme-değerlendirme
7Yeni Öğretim Programlarında Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımının Özellikleri
8Ara sınav
9Alternatif Değerlendirmelerde Uyulması Gereken Temel İlkeler
10Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Performans görevleri ve Projeler)
11Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Öğrenci ürün dosyaları ve Kavram haritaları)
12Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Zihin haritaları ve Yapılandırılmış grid)
13Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Tanılayıcı dallanmış ağaç [doğru-yanlış soruları] ve Drama)
14Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Görüşme (mülakat) ve Akran değerlendirme)
15Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Öz değerlendirme ve Dereceli puanlama araçları [rubric])
16Dönem Sonu Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Buzan, T., & Buzan, B. (2002). How to mind map. London: Thorsons. 2. Buzan, T. (2018). Mind map mastery: The complete guide to learning and using the most powerful thinking tool in the universe. Watkins Media Limited. 3. Buzan, T. (1984). Make the most of your mind. Simon and Schuster. 4. Kaya, O. N. (2003). Fen Eğitiminde Kavram Haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 70-79. 5. Reddy, Y. M., & Andrade, H. (2010). A review of rubric use in higher education. Assessment & evaluation in higher education, 35(4), 435-448. 6. Demirören, M., Melek, A., Koşan, A. M. A., Paloğlu, Ö., & Koşan, A. (2009). Bir öğrenme ve değerlendirme yöntemi olarak “Portfolyo”. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 62(1), 19-24. 7. Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 133-144. 8. Duran, M., Mıhladız, G., & Ballıel, B. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yöntemlerine yönelik yeterlilik düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 26-37. 9. Kırkıç, K.A., Vatansever Bayraktar. H. (2021). Kuramdan Uygulamaya İlkokul Eğitiminde Yenilikçi Öğrenme ve Öğretim, Efe Akademi Yayınları. 10. Reeves, T. C. (2000). Alternative assessment approaches for online learning environments in higher education. Journal of Educational Computing Research, 23(1), 101-111. 11. Sasmaz-Oren, F., & Ormanci, Ü. (2011). Teacher candidate levels of familiarity with the methods, techniques and tools composing the alternative assessment approaches. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3476-3483. 12. Schilling, K. M., & Schilling, K. L. (1998). Proclaiming and Sustaining Excellence: Assessment as a Faculty Role. ASHE-ERIC Higher Education Report, Volume 26, No. 3. ERIC Clearinghouse on Higher Education, One Dupont Circle, NW, Suite 630, Washington, DC 20036-1183. 13. Astin, A. W., Banta, T. W., Cross, K. P., El-Khawas, E., Ewell, P. T., Hutchings, P., ... & Wright, B. (1992). Principles of good practice for assessing student learning. AAHE Bulletin, 45(4), 1-20. 14. Reeves T. C. and Okey J., (1996). Alternative Assessment for Constructivist Learning Environments, in Constructivist Learning Environments, Wilson B. (ed.), Educational Technology, Englewood Cliffs, New Jersey, pp. 191–202, 1996. 15. Knight M. E., Portfolio Assessment: Application of Portfolio Analysis, University Press of America, Lanham, Maryland, 1994. 16. Novak J. D. and Gowin D. R., Learning How To Learn, Cambridge Press, New York, 1984. 17. Freeman, R. & Lewis, R. (1998). Planning and implementing assessment. London: Kogan Page. 18. Mehrens, W.A. & Lehmann, I.J. (1984). Measurement and evaluation in education and psychology (third edition). London: Holt, Rinehart and Winston.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım11414
Soru-Yanıt12020
Takım/Grup Çalışması12020
Rapor Hazırlama12020
Rapor Sunma12020
Bireysel Çalışma11010
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma155
Okuma12020
Rapor12020
Ev Ödevi12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)176
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek