|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SIE110 | Fen Eğitiminde Alternatif Değerlendirme Yaklaşımları | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Günümüz eğitim anlayışı öğrencinin bilgi düzeyinin değerlendirilmesinden ziyade, bilginin birey için anlamlı ve yaşantısal hâle getirilmesi esasına dayanmaktadır. Bu anlayış kapsamında alternatif değerlendirme yaklaşımları ile sadece kâğıt kalem testlerine ve objektif testlere dayalı olarak yapılan değerlendirmelere alternatif olarak farklı değerlendirme türleri kullanılarak öğrencilerin çok yönlü değerlendirilmesi sağlanır. Yürütülecek ders kapsamında bu yaklaşımların öğretilmesi amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Faruk ARICI | Öğrenme Çıktıları | 1 | Ölçme ve Değerlendirme kavramlarını ifade edebilme | 2 | İyi bir değerlendirme sistemi nasıl olması gerektiğini ifade edebilme | 3 | Tamamlayıcı (Alternatif/Otantik) Ölçme ve Değerlendirmenin önemini açıklayabilir. | 4 | Yeni öğretim programları ve Tamamlayıcı ölçme-değerlendirme arasında ilişki kurabilir | 5 | Alternatif Değerlendirmelerde Uyulması Gereken Temel İlkeleri kullanır | 6 | Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerini bilir ve derslerinde kullanır |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dersin amacı, içeriği, kaynaklar ve işleniş hakkında bilgilendirme. Ölçme ve Değerlendirme nedir? İyi bir değerlendirme sistemi nasıl olmalıdır? Tamamlayıcı (Altenatif/Otantik) Ölçme ve Değerlendirme. Neden Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme? Yeni öğretim programları ve Tamamlayıcı ölçme-değerlendirme. Yeni Öğretim Programlarında Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımının Özellikleri. Alternatif Değerlendirmelerde Uyulması Gereken Temel İlkeler. Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Performans görevleri ve Projeler). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Öğrenci ürün dosyaları ve Kavram haritaları). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Zihin haritaları ve Yapılandırılmış grid). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Tanılayıcı dallanmış ağaç (doğru-yanlış soruları) ve Drama). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Görüşme (mülakat) ve Akran değerlendirme). Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Öz değerlendirme ve Dereceli puanlama araçları [rubric]). | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin amacı, içeriği, kaynaklar ve işleniş hakkında bilgilendirme. | | | 2 | Ölçme ve Değerlendirme nedir? | | | 3 | İyi bir değerlendirme sistemi nasıl olmalıdır? | | | 4 | Tamamlayıcı (Altenatif/Otantik) Ölçme ve Değerlendirme | | | 5 | Neden Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme? | | | 6 | Yeni öğretim programları ve Tamamlayıcı ölçme-değerlendirme | | | 7 | Yeni Öğretim Programlarında Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımının Özellikleri | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Alternatif Değerlendirmelerde Uyulması Gereken Temel İlkeler | | | 10 | Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Performans görevleri ve Projeler) | | | 11 | Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Öğrenci ürün dosyaları ve Kavram haritaları) | | | 12 | Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Zihin haritaları ve Yapılandırılmış grid) | | | 13 | Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Tanılayıcı dallanmış ağaç [doğru-yanlış soruları] ve Drama) | | | 14 | Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Görüşme (mülakat) ve Akran değerlendirme) | | | 15 | Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri (Öz değerlendirme ve Dereceli puanlama araçları [rubric]) | | | 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Buzan, T., & Buzan, B. (2002). How to mind map. London: Thorsons.
2. Buzan, T. (2018). Mind map mastery: The complete guide to learning and using the most powerful thinking tool in the universe. Watkins Media Limited.
3. Buzan, T. (1984). Make the most of your mind. Simon and Schuster.
4. Kaya, O. N. (2003). Fen Eğitiminde Kavram Haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 70-79.
5. Reddy, Y. M., & Andrade, H. (2010). A review of rubric use in higher education. Assessment & evaluation in higher education, 35(4), 435-448.
6. Demirören, M., Melek, A., Koşan, A. M. A., Paloğlu, Ö., & Koşan, A. (2009). Bir öğrenme ve değerlendirme yöntemi olarak “Portfolyo”. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 62(1), 19-24.
7. Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 133-144.
8. Duran, M., Mıhladız, G., & Ballıel, B. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yöntemlerine yönelik yeterlilik düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 26-37.
9. Kırkıç, K.A., Vatansever Bayraktar. H. (2021). Kuramdan Uygulamaya İlkokul Eğitiminde Yenilikçi Öğrenme ve Öğretim, Efe Akademi Yayınları.
10. Reeves, T. C. (2000). Alternative assessment approaches for online learning environments in higher education. Journal of Educational Computing Research, 23(1), 101-111.
11. Sasmaz-Oren, F., & Ormanci, Ü. (2011). Teacher candidate levels of familiarity with the methods, techniques and tools composing the alternative assessment approaches. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3476-3483.
12. Schilling, K. M., & Schilling, K. L. (1998). Proclaiming and Sustaining Excellence: Assessment as a Faculty Role. ASHE-ERIC Higher Education Report, Volume 26, No. 3. ERIC Clearinghouse on Higher Education, One Dupont Circle, NW, Suite 630, Washington, DC 20036-1183.
13. Astin, A. W., Banta, T. W., Cross, K. P., El-Khawas, E., Ewell, P. T., Hutchings, P., ... & Wright, B. (1992). Principles of good practice for assessing student learning. AAHE Bulletin, 45(4), 1-20.
14. Reeves T. C. and Okey J., (1996). Alternative Assessment for Constructivist Learning Environments, in Constructivist Learning Environments, Wilson B. (ed.), Educational Technology, Englewood Cliffs, New Jersey, pp. 191–202, 1996.
15. Knight M. E., Portfolio Assessment: Application of Portfolio Analysis, University Press of America, Lanham, Maryland, 1994.
16. Novak J. D. and Gowin D. R., Learning How To Learn, Cambridge Press, New York, 1984.
17. Freeman, R. & Lewis, R. (1998). Planning and implementing assessment.
London: Kogan Page.
18. Mehrens, W.A. & Lehmann, I.J. (1984). Measurement and evaluation in
education and psychology (third edition). London: Holt, Rinehart and Winston. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 1 | 14 | 14 | Soru-Yanıt | 1 | 20 | 20 | Takım/Grup Çalışması | 1 | 20 | 20 | Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 | Rapor Sunma | 1 | 20 | 20 | Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Okuma | 1 | 20 | 20 | Rapor | 1 | 20 | 20 | Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|