BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SIE108İlkokulda Çocuklar için FelsefeSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Katılımcılar “Düşünme nedir? Felsefe ve çocuk, çocuklar için felsefe, çocuklar için felsefe metinleri, Türkiye’de ve Dünyada çocuklar için felsefe çalışmaları, çocuklar için felsefede öğretmen rolü hakkında bilgi sahibi olması ve ilkokul derslerinde çocuklar için felsefeden nasıl yararlanılabilir?, ilkokul dersleri öğretim programları ve çocuklar için felsefe üzerine uygulamalı örnekler üzerine bilgi ve beceri sahibi olacaklardır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Celal BOYRAZ
Öğrenme Çıktıları
11. Düşünme, felsefe, filozof, çocuklar için felsefe gibi kavramları tanımlayabilecek,
22. Türkiye’de ve Dünya’da Çocuklar için Felsefe üzerine gerçekleştirilen çalışmalar hakkında bilgi sahibi olabilecek,
33. Çocuklar için Felsefe eğitiminde öğretmen rolünü kavrayabilecek
44. Çocuklar için Felsefe eğitiminde kullanılabilen metinlerin özelliklerini fark edebilecek,
55. İlkokul derslerinde Çocuklar için Felsefenin bir öğretim yaklaşımı olarak nasıl kullanılabileceğine yönelik düşünceler sunabilecek
66. İlkokul derslerinde çocuklar için felsefe uygulamalarına yönelik planlar hazırlayabilecek
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
1. Düşünme, felsefe, filozof, çocuklar için felsefe gibi kavramları tanımlayabilecek, 2. Türkiye’de ve Dünya’da Çocuklar için Felsefe üzerine gerçekleştirilen çalışmalar hakkında bilgi sahibi olabilecek, 3. Çocuklar için Felsefe eğitiminde öğretmen rolünü kavrayabilecek 4. Çocuklar için Felsefe eğitiminde kullanılabilen metinlerin özelliklerini fark edebilecek, 5. İlkokul derslerinde Çocuklar için Felsefenin bir öğretim yaklaşımı olarak nasıl kullanılabileceğine yönelik düşünceler sunabilecek 6. İlkokul derslerinde çocuklar için felsefe uygulamalarına yönelik planlar hazırlayabilecek
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin amacı, önemi, içeriği, işlenişinin tanıtımı ve dersin yürütülmesi ile ilgili genel esaslar
2Düşünme nedir? Düşünme becerilerinin gelişimi eğitimde neden önemlidir?
3Çocuk ve felsefe ilişkisi, Çocuklar felsefe yapabilir mi?
4Düşünme eğitimi programları ve Çocuklar için Felsefe
5Bir program ve öğretim yaklaşımı olarak Çocuklar için Felsefe
6Türkiye’de ve Dünyada Çocuklar için Felsefe çalışmaları,
7Çocuklar için Felsefe eğitiminde öğretmen rolü
8Çocuklar için Felsefe eğitiminde öğretmen rolü
9İlkokul dersleri ve Çocuklar için Felsefe
10İlkokul dersleri ve Çocuklar için Felsefe
11İlkokul dersleri ve Çocuklar için Felsefe
12Çocuklar için Felsefe uygulamaları
13Çocuklar için Felsefe uygulamaları
14Çocuklar için Felsefe uygulamaları
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
• Boyraz, C. (2019). İlkokulda çocuklarla felsefe uygulamaları: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi • Boyacı, N. P., Karadağ, F. ve Gülenç, K. (2018). Çocuklar için felsefe / Çocuklarla Felsefe: Felsefi metotlar, uygulamalar ve amaçlar. Kaygı. (31), 145-173 • Akkocaoğlu Çayır, N. (2015a). Çocuklar için felsefe. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 27, 17-28 • Akkocaoğlu Çayır, N. (2015b). Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi üzerine nitel bir araştırma Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara • Akkocaoğlu Çayır, N. (2018). Philosophy for children in teacher education: Effects, difficulties and recommendations. International Electronic Journal of Elementary Education. 11(2), 173-180. • Akkocaoğlu, N. and Celepoğlu, A. (2014). Views of primary school teachers on philosophy books prepared for children. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116, 2498-2503. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.600 • Çotuksöken, B. (2015). Düşünme eğitiminin güncel durumu ve sorunları. B. Çotuksöken, ve H. Tepe (Editörler), Çocuklar için felsefe eğitimi içinde (s. 35-48). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. • Erdoğan, P. (2018). Çocuklarla Felsefe yaklaşımının düşünsel, tarihi ve sosyal temelleri üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. • Fisher, R. (2001). Philosophy in primary schools: Fostering thinking skills and literacy. Reading, 35(2), 67-73. • Fisher, R. (2013). Teaching thinking: Philosophical enquiry in the classroom, London: Bloomsbury Publishing. • Gregory, M. (2008). Philosophy for children: Practitioner handbook. Montclair, USA: IAPC Publication. • Gönül, L. (2013). Çocuklar için Shakespeare ile felsefe: Atinalı Timon. Ankara: ODTÜ Yayıncılık. • Juuso, H. (2007). Child, philosophy and education. Oulu: Oulu University Press. • Karadağ, F. ve Demirtaş V. Y. (2018). Çocuklarla felsefe öğretim programının okul öncesi dönemdeki çocukların eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkililiği. Eğitim ve Bilim, 43(195), 19-40. • Lipman, M. (1976). “Philosophy for Children.” Metaphilosophy 7(1), 17-39. • Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York: Cambridge University Pres. • Lone, M. J. (2017). Filozof çocuk. (Çev. G. Arıkan). İstanbul: Sola Yayınları. • McCall, C. C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek-İlk ve orta sınıflarda felsefi sorgulama. (Çev. Edt. K. Gülenç ve N.P. Boyacı). Ankara: Nobel Yayınları. • Taşdelen, V. (2014). Felsefenin gülümseyen yüzü: Çocuklarla Felsefe. Türk Dili. 14(4), 562-568. • Tepe, H. (2015). UNESCO verileri ışığında Dünya’da çocuklar için felsefe. B. Çotuksöken ve H. Tepe (Editörler). Çocuklar için felsefe eğitimi içinde, (s. 77-94), Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. • Gopnik, A. (2012). Filozof bebek. Gün yayıncılık. • Akkocaoğlu Çayır, N. (2020). Öğretmenler için Çocuklarla Felsefe Rehberi. Ankara: Pegem Akademi
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav130
Bütünleme Sınavı120
Derse Katılım110
Soru-Yanıt15
Rapor Sunma15
Makale Kritik Etme110
Okuma110
Ev Ödevi110
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı145
Rapor1020
Rapor Sunma1015
Final Sınavı için Bireysel Çalışma1020
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Soru-Yanıt31030
Rapor Hazırlama21530
Rapor Sunma21530
Makale Kritik Etme21530
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma155
Okuma31545
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)178
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek