|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SIE108 | İlkokulda Çocuklar için Felsefe | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Katılımcılar “Düşünme nedir? Felsefe ve çocuk, çocuklar için felsefe, çocuklar için felsefe metinleri, Türkiye’de ve Dünyada çocuklar için felsefe çalışmaları, çocuklar için felsefede öğretmen rolü hakkında bilgi sahibi olması ve ilkokul derslerinde çocuklar için felsefeden nasıl yararlanılabilir?, ilkokul dersleri öğretim programları ve çocuklar için felsefe üzerine uygulamalı örnekler üzerine bilgi ve beceri sahibi olacaklardır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Celal BOYRAZ | Öğrenme Çıktıları | 1 | 1. Düşünme, felsefe, filozof, çocuklar için felsefe gibi kavramları tanımlayabilecek, | 2 | 2. Türkiye’de ve Dünya’da Çocuklar için Felsefe üzerine gerçekleştirilen çalışmalar hakkında bilgi sahibi olabilecek, | 3 | 3. Çocuklar için Felsefe eğitiminde öğretmen rolünü kavrayabilecek | 4 | 4. Çocuklar için Felsefe eğitiminde kullanılabilen metinlerin özelliklerini fark edebilecek, | 5 | 5. İlkokul derslerinde Çocuklar için Felsefenin bir öğretim yaklaşımı olarak nasıl kullanılabileceğine yönelik düşünceler sunabilecek | 6 | 6. İlkokul derslerinde çocuklar için felsefe uygulamalarına yönelik planlar hazırlayabilecek |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | 1. Düşünme, felsefe, filozof, çocuklar için felsefe gibi kavramları tanımlayabilecek,
2. Türkiye’de ve Dünya’da Çocuklar için Felsefe üzerine gerçekleştirilen çalışmalar hakkında bilgi sahibi olabilecek,
3. Çocuklar için Felsefe eğitiminde öğretmen rolünü kavrayabilecek
4. Çocuklar için Felsefe eğitiminde kullanılabilen metinlerin özelliklerini fark edebilecek,
5. İlkokul derslerinde Çocuklar için Felsefenin bir öğretim yaklaşımı olarak nasıl kullanılabileceğine yönelik düşünceler sunabilecek
6. İlkokul derslerinde çocuklar için felsefe uygulamalarına yönelik planlar hazırlayabilecek | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin amacı, önemi, içeriği, işlenişinin tanıtımı ve dersin yürütülmesi ile ilgili genel esaslar | | | 2 | Düşünme nedir? Düşünme becerilerinin gelişimi eğitimde neden önemlidir? | | | 3 | Çocuk ve felsefe ilişkisi, Çocuklar felsefe yapabilir mi? | | | 4 | Düşünme eğitimi programları ve Çocuklar için Felsefe | | | 5 | Bir program ve öğretim yaklaşımı olarak Çocuklar için Felsefe | | | 6 | Türkiye’de ve Dünyada Çocuklar için Felsefe çalışmaları, | | | 7 | Çocuklar için Felsefe eğitiminde öğretmen rolü | | | 8 | Çocuklar için Felsefe eğitiminde öğretmen rolü | | | 9 | İlkokul dersleri ve Çocuklar için Felsefe | | | 10 | İlkokul dersleri ve Çocuklar için Felsefe | | | 11 | İlkokul dersleri ve Çocuklar için Felsefe | | | 12 | Çocuklar için Felsefe uygulamaları | | | 13 | Çocuklar için Felsefe uygulamaları | | | 14 | Çocuklar için Felsefe uygulamaları | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | • Boyraz, C. (2019). İlkokulda çocuklarla felsefe uygulamaları: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi
• Boyacı, N. P., Karadağ, F. ve Gülenç, K. (2018). Çocuklar için felsefe / Çocuklarla Felsefe: Felsefi metotlar, uygulamalar ve amaçlar. Kaygı. (31), 145-173
• Akkocaoğlu Çayır, N. (2015a). Çocuklar için felsefe. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 27, 17-28
• Akkocaoğlu Çayır, N. (2015b). Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi üzerine nitel bir araştırma Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara
• Akkocaoğlu Çayır, N. (2018). Philosophy for children in teacher education: Effects, difficulties and recommendations. International Electronic Journal of Elementary Education. 11(2), 173-180.
• Akkocaoğlu, N. and Celepoğlu, A. (2014). Views of primary school teachers on philosophy books prepared for children. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116, 2498-2503. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.600
• Çotuksöken, B. (2015). Düşünme eğitiminin güncel durumu ve sorunları. B. Çotuksöken, ve H. Tepe (Editörler), Çocuklar için felsefe eğitimi içinde (s. 35-48). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
• Erdoğan, P. (2018). Çocuklarla Felsefe yaklaşımının düşünsel, tarihi ve sosyal temelleri üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
• Fisher, R. (2001). Philosophy in primary schools: Fostering thinking skills and literacy. Reading, 35(2), 67-73.
• Fisher, R. (2013). Teaching thinking: Philosophical enquiry in the classroom, London: Bloomsbury Publishing.
• Gregory, M. (2008). Philosophy for children: Practitioner handbook. Montclair, USA: IAPC Publication.
• Gönül, L. (2013). Çocuklar için Shakespeare ile felsefe: Atinalı Timon. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
• Juuso, H. (2007). Child, philosophy and education. Oulu: Oulu University Press.
• Karadağ, F. ve Demirtaş V. Y. (2018). Çocuklarla felsefe öğretim programının okul öncesi dönemdeki çocukların eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkililiği. Eğitim ve Bilim, 43(195), 19-40.
• Lipman, M. (1976). “Philosophy for Children.” Metaphilosophy 7(1), 17-39.
• Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York: Cambridge University Pres.
• Lone, M. J. (2017). Filozof çocuk. (Çev. G. Arıkan). İstanbul: Sola Yayınları.
• McCall, C. C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek-İlk ve orta sınıflarda felsefi sorgulama. (Çev. Edt. K. Gülenç ve N.P. Boyacı). Ankara: Nobel Yayınları.
• Taşdelen, V. (2014). Felsefenin gülümseyen yüzü: Çocuklarla Felsefe. Türk Dili. 14(4), 562-568.
• Tepe, H. (2015). UNESCO verileri ışığında Dünya’da çocuklar için felsefe. B. Çotuksöken ve H. Tepe (Editörler). Çocuklar için felsefe eğitimi içinde, (s. 77-94), Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
• Gopnik, A. (2012). Filozof bebek. Gün yayıncılık.
• Akkocaoğlu Çayır, N. (2020). Öğretmenler için Çocuklarla Felsefe Rehberi. Ankara: Pegem Akademi | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 30 | Bütünleme Sınavı | 1 | 20 | Derse Katılım | 1 | 10 | Soru-Yanıt | 1 | 5 | Rapor Sunma | 1 | 5 | Makale Kritik Etme | 1 | 10 | Okuma | 1 | 10 | Ev Ödevi | 1 | 10 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 45 | Rapor | 10 | 20 | Rapor Sunma | 10 | 15 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 10 | 20 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Soru-Yanıt | 3 | 10 | 30 | Rapor Hazırlama | 2 | 15 | 30 | Rapor Sunma | 2 | 15 | 30 | Makale Kritik Etme | 2 | 15 | 30 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Okuma | 3 | 15 | 45 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|