Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SIE113 | Öğretmenlik Mesleki Yeterlilikleri ve Etik | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Bu derste; öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri ve özelde sınıf öğretmenliği mesleki yeterlikleri ile birlikte öğretmenlik etiği konuları ele alınacaktır. Bunun yanı sıra temel eğitim öğretmeninin özellikleri, temel eğitim süreci, istihdam süreci, temel eğitim öğretmeni iş yükü ve karar verme yetkisi, temel eğitim öğretmenlerinin profesyonel gelişimi, özlük hakları, ilkokul öğretmenlerinin değerlendirilmesi, temel eğitim öğretmenlerinin statü ve itibarı, temel eğitim öğretmenlerinden beklentiler, öğretmenlerin hizmet içinde desteklenmesi ve motive edilmesi, Temel eğitim öğrencilerinin düzeyine inebilme, ihtiyaçlarını tanıyabilme, okul, aile, öğrenci ve öğretmen ilişkileri vb. konulara değinilecektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Sinan ARI |
Öğrenme Çıktıları |
1 | 1. Öğretmenlik mesleğinin ve sınıf öğretmenliğinin temellerini tartışır.
2. Öğretmenlik mesleği ve sınıf öğretmenliği mesleki yeterlikleri hakkında farkındalık sahibi olur.
3. Meslek yaşamında etik değerler ve ilkeler çerçevesinde hareket eder. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
1. Hafta: Dersin amacı, içeriği ve işlenişinin tanıtımı
2. Hafta: Öğretmenlik mesleği ve sınıf öğretmenliği
3. Hafta: Türk eğitim tarihinde sınıf öğretmeni eğitimi
4. Hafta: Günümüzde sınıf öğretmeni eğitimi
5. Hafta: Türkiye’de öğretmenlik mesleki yeterlikleri
6. Hafta: Gelişmiş ülkelerde öğretmenlik mesleki yeterlikleri
7. Hafta: Sınıf öğretmenliği özel alan yeterlikleri
8. Hafta: Öğretmenlik mesleki değeri ve mesleki gelişim
9. Hafta: Sınıf öğretmenliği mesleki değeri ve mesleki gelişimi
10. Hafta: 21. yy. becerileri kapsamında öğretmen yeterlikleri
11. Hafta: 21. yy. becerileri kapsamında sınıf öğretmenliği yeterlikleri
12. Hafta: Etik bilinci
13. Hafta: Öğretmenlik mesleğinde etik ilkeler ve değerler
14. Hafta: Karşılaşılabilecek sorunlar karşısında etik çerçevede hareket edebilme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dersin amacı, içeriği ve işlenişinin tanıtımı | | | 2 | Öğretmenlik mesleği ve sınıf öğretmenliği | | | 3 | Türk eğitim tarihinde sınıf öğretmeni eğitimi | | | 4 | Günümüzde sınıf öğretmeni eğitimi | | | 5 | Türkiye’de öğretmenlik mesleki yeterlikleri | | | 6 | Gelişmiş ülkelerde öğretmenlik mesleki yeterlikleri | | | 7 | Sınıf öğretmenliği özel alan yeterlikleri | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Öğretmenlik mesleki değeri ve mesleki gelişim | | | 10 | Sınıf öğretmenliği mesleki değeri ve mesleki gelişimi | | | 11 | 21. yy. becerileri kapsamında öğretmen yeterlikleri | | | 12 | 21. yy. becerileri kapsamında sınıf öğretmenliği yeterlikleri | | | 13 | Etik bilinci | | | 14 | Öğretmenlik mesleğinde etik ilkeler ve değerler | | | 15 | Karşılaşılabilecek sorunlar karşısında etik çerçevede hareket edebilme. FİNAL SINAVI | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Akyüz, Y. (1999). Türk eğitim tarihi başlangıçtan 1999’a (7). İstanbul: Alfa Yay.
2. Cüceloğlu, D. (2018). Öğretmenim bir bakar mısın? Öğretmen’in gücü üzerine. İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.
3. Dewey, J.(2019). Okul ve toplum (6.baskı). (Çev.: H.A. Başman). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
4. Erdoğan, İ. (2005). Çağdaş eğitim sistemleri. (6. Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
5. Küçükahmet, L. (1993). Öğretmen yetiştirme (Programları ve uygulamaları), Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Matbaası.
6. MEB, (2006). Temel Eğitime Destek Projesi “Öğretmen Eğitimi Bileşeni” Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara
7. MEB, (2008), Öğretmenlik Yeterlikleri, Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları.
8. MEB, (2008), Öğretmenlik Yeterlikleri, Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları.
9. Öztürk, C. (2005). Türkiye’de dünden bugüne öğretmen yetiştiren kurumlar. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
10. Reagan, T. (2019). Öğretmenliğin Mesleki Satüsü. (Çev. B. Söylemez). H. Ünder (Ed.) Eğitim felsefesi kılavuzu içinde (s. 205-219). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
11. Tonguç, İ. H. (1947). Eğitim yoluyla canlandırılacak köy. İstanbul: Remzi Kitapevi.
12. Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim "Dünya ülkelerinden örneklerle". Adana: Baki Kitapevi.
13. YÖK. (1998a). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Ankara: Mart.
14. YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: Temmuz. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Tartışma | 14 | 3 | 42 |
Soru-Yanıt | 14 | 3 | 42 |
Makale Kritik Etme | 14 | 3 | 42 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Rapor | 5 | 2 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|