BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
YT101ZYNitel Araştırma YöntemleriSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Nitel araştırma desenlerinin, nitel verilerin toplanması ve veri toplama araçlarının, nitel veri analiz yöntemlerinin ve raporlanmasının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Bahadır Gülden
Öğrenme Çıktıları
1Bilimsel bilginin ne olduğu ve ne şekilde elde edileceği öğrenilir.
2Bilimsel araştırmalarda etik kurallar ve etik dışı davranış örnekleri
3Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel farklılıkları
4Nitel araştırmanın felsefi ve bilimsel temelleri
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bilim nedir? Bilimsel ahlâk ve etik kuralları nelerdir? nitel ve nicel araştırmaların temel farklılıkları, nitel araştırma ve nitel araştırma desenleri, nitel veri toplama teknikleri, nitel veri analiz teknikleri temel başlıkları altındaki içerikler işlenir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1"Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları 1) Araştırma probleminin tanımlanması, 2) Literatür taraması, 3) Araştırmanın amacının belirlenmesi, 4) Verilerin toplanması, 5) Verilerin analizi ve yorumlanması, 6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması."
2"Nitel Araştırmanın doğası ve özellikleri açıklanır. Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durulur."
3Nitel araştırmalara yön veren paradigmalar
4"Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır? Literatür taraması için basılı ve dijital kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynakları ödevlerinde aktif olarak kullanır."
5Nitel veri toplama teknikleri: gözlem, görüşme, doküman incelemesi
6"Nitel veri analizi: Kodlama, kod, tema kavramları Betimsel analiz İçerik analizi"
7Eylem araştırması
8Vize Sınavı
9"Yayın Etiği: Kaynak Gösterme Microsoft Word'de APA 7 stiline göre atıf ekleme, kaynakça oluşturma Sorumlu ve Nitelikli Yayın: Çalışmaya Destek Verenlerin Belirtilmesi:"
10"Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi. Örnek Kaynaklar: Dergipark Google Scholar JSTOR ERIC https://bayburt.edu.tr/tr/turcademy-3 https://bayburt.edu.tr/tr/proquest-dissertations-theses https://www.sciencedirect.com/ https://bayburt.edu.tr/tr/world-ebook-library https://bayburt.edu.tr/tr/web-of-science https://bayburt.edu.tr/tr/springer-nature-academic-journals-springer-nature-nature-journals-all https://bayburt.edu.tr/tr/ebscohost-veritabani https://bayburt.edu.tr/tr/scopus https://bayburt.edu.tr/tr/wiley-online-library"
11Giriş yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar
12"Veri toplama teknikleri: Gözlem türleri: Tam katılımcı, gözlemci olarak katılımcı, katılımcı olarak gözlemci, tam gözlemci Görüşme: Yapılandırılmış görüşme: Yarı yapılandırılmış görüşme: Yapılandırılmamış görüşme: Odak grup görüşmesi: Belge inceleme:"Öğrenciler daha önce belirledikleri araştırma amacı ve problemlerine yönelik uygun veri toplama tekniklerinin ne olduğunu ve nasıl veri toplayacaklarını açıklarlar.
13Araştırma amacının nasıl belirleneceği, amaçlar ve problemler belirlenirken nelere dikkat edileceği konusunda bilgiler verilir.
14"Nitel veri analizi Nitel Veri Analiz Türleri Betimsel Analiz İçerik Analizi"
15"Kültür Analizi Olgubilim (Fenomenoloji) Eylem Araştırması"Öğrencilerin önceden belirledikleri nitel problemlere göre hangi nitel veri analiz yöntemini belirlemeleri gerektiğine karar verip sınıf içinde yöntemin araştırma problemine uygunluğu istişare edilir. Bu doğrultuda öğrenci araştırma problemine uygun olarak seçtiği nitel yönteme dayalı olarak yöntem bölümünü yazar.
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
"Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). Ankara: Nobel akademik yayıncılık. Eğitimde Araştırma Yöntemleri/ Sedat Şen (Ed.); İbrahim Yıldırım(Ed.) Oral, B., & Çoban, A. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (Eds.). (2017). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık. Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi."
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav110
Soru-Yanıt110
Gözlem110
Alan Çalışması110
Beyin Fırtınası110
Rapor Hazırlama110
Rapor Sunma110
Makale Kritik Etme110
Okuma110
Performans110
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı150
Rapor120
Rapor Hazırlama110
Rapor Sunma120
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Bütünleme Sınavı122
Uygulama/Pratik11010
Tartışma155
Soru-Yanıt155
Alan Çalışması12020
Beyin Fırtınası11010
Rapor Hazırlama155
Rapor Sunma155
Makale Yazma13030
Makale Kritik Etme11515
Bireysel Çalışma13030
Okuma11010
Rapor155
Sözlü Sınav155
Performans155
Ev Ödevi11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)181
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ15553555
ÖÇ25553555
ÖÇ35553555
ÖÇ45553555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek