|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | YT101ZY | Nitel Araştırma Yöntemleri | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Nitel araştırma desenlerinin, nitel verilerin toplanması ve veri toplama araçlarının, nitel veri analiz yöntemlerinin ve raporlanmasının öğrenilmesi amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Bahadır Gülden | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bilimsel bilginin ne olduğu ve ne şekilde elde edileceği öğrenilir. | 2 | Bilimsel araştırmalarda etik kurallar ve etik dışı davranış örnekleri | 3 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel farklılıkları | 4 | Nitel araştırmanın felsefi ve bilimsel temelleri |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Bilim nedir? Bilimsel ahlâk ve etik kuralları nelerdir? nitel ve nicel araştırmaların temel farklılıkları, nitel araştırma ve nitel araştırma desenleri, nitel veri toplama teknikleri, nitel veri analiz teknikleri temel başlıkları altındaki içerikler işlenir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | "Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları
1) Araştırma probleminin tanımlanması,
2) Literatür taraması,
3) Araştırmanın amacının belirlenmesi,
4) Verilerin toplanması,
5) Verilerin analizi ve yorumlanması,
6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması." | | | 2 | "Nitel Araştırmanın doğası ve özellikleri açıklanır.
Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durulur." | | | 3 | Nitel araştırmalara yön veren paradigmalar | | | 4 | "Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır?
Literatür taraması için basılı ve dijital kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynakları ödevlerinde aktif olarak kullanır." | | | 5 | Nitel veri toplama teknikleri: gözlem, görüşme, doküman incelemesi | | | 6 | "Nitel veri analizi: Kodlama, kod, tema kavramları
Betimsel analiz
İçerik analizi" | | | 7 | Eylem araştırması | | | 8 | Vize Sınavı | | | 9 | "Yayın Etiği:
Kaynak Gösterme
Microsoft Word'de APA 7 stiline göre atıf ekleme, kaynakça oluşturma
Sorumlu ve Nitelikli Yayın:
Çalışmaya Destek Verenlerin Belirtilmesi:" | | | 10 | "Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi.
Örnek Kaynaklar:
Dergipark
Google Scholar
JSTOR
ERIC
https://bayburt.edu.tr/tr/turcademy-3
https://bayburt.edu.tr/tr/proquest-dissertations-theses
https://www.sciencedirect.com/
https://bayburt.edu.tr/tr/world-ebook-library
https://bayburt.edu.tr/tr/web-of-science
https://bayburt.edu.tr/tr/springer-nature-academic-journals-springer-nature-nature-journals-all
https://bayburt.edu.tr/tr/ebscohost-veritabani
https://bayburt.edu.tr/tr/scopus
https://bayburt.edu.tr/tr/wiley-online-library" | | | 11 | Giriş yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar | | | 12 | "Veri toplama teknikleri:
Gözlem türleri: Tam katılımcı, gözlemci olarak katılımcı, katılımcı olarak gözlemci, tam gözlemci
Görüşme:
Yapılandırılmış görüşme:
Yarı yapılandırılmış görüşme:
Yapılandırılmamış görüşme:
Odak grup görüşmesi:
Belge inceleme:" | Öğrenciler daha önce belirledikleri araştırma amacı ve problemlerine yönelik uygun veri toplama tekniklerinin ne olduğunu ve nasıl veri toplayacaklarını açıklarlar. | | 13 | Araştırma amacının nasıl belirleneceği, amaçlar ve problemler belirlenirken nelere dikkat edileceği konusunda bilgiler verilir. | | | 14 | "Nitel veri analizi
Nitel Veri Analiz Türleri
Betimsel Analiz
İçerik Analizi" | | | 15 | "Kültür Analizi
Olgubilim (Fenomenoloji)
Eylem Araştırması" | Öğrencilerin önceden belirledikleri nitel problemlere göre hangi nitel veri analiz yöntemini belirlemeleri gerektiğine karar verip sınıf içinde yöntemin araştırma problemine uygunluğu istişare edilir. Bu doğrultuda öğrenci araştırma problemine uygun olarak seçtiği nitel yönteme dayalı olarak yöntem bölümünü yazar. | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | "Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). Ankara: Nobel akademik yayıncılık.
Eğitimde Araştırma Yöntemleri/ Sedat Şen (Ed.); İbrahim Yıldırım(Ed.)
Oral, B., & Çoban, A. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (Eds.). (2017). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık.
Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi." | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 10 | Soru-Yanıt | 1 | 10 | Gözlem | 1 | 10 | Alan Çalışması | 1 | 10 | Beyin Fırtınası | 1 | 10 | Rapor Hazırlama | 1 | 10 | Rapor Sunma | 1 | 10 | Makale Kritik Etme | 1 | 10 | Okuma | 1 | 10 | Performans | 1 | 10 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 50 | Rapor | 1 | 20 | Rapor Hazırlama | 1 | 10 | Rapor Sunma | 1 | 20 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Uygulama/Pratik | 1 | 10 | 10 | Tartışma | 1 | 5 | 5 | Soru-Yanıt | 1 | 5 | 5 | Alan Çalışması | 1 | 20 | 20 | Beyin Fırtınası | 1 | 10 | 10 | Rapor Hazırlama | 1 | 5 | 5 | Rapor Sunma | 1 | 5 | 5 | Makale Yazma | 1 | 30 | 30 | Makale Kritik Etme | 1 | 15 | 15 | Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | Okuma | 1 | 10 | 10 | Rapor | 1 | 5 | 5 | Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 | Performans | 1 | 5 | 5 | Ev Ödevi | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|