|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | YT101Z | Nitel Araştırma Yöntemleri | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Nitel araştırma desenlerinin, nitel verilerin toplanması ve veri toplama araçlarının, nitel veri analiz yöntemlerinin ve raporlanmasının öğrenilmesi amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Bahadır Gülden | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bilimsel bilginin ne olduğu ve ne şekilde elde edileceği öğrenilir. | 2 | Bilimsel araştırmalarda etik kurallar ve etik dışı davranış örnekleri | 3 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel farklılıkları | 4 | Nitel araştırmanın felsefi ve bilimsel temelleri | 5 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları 1) Araştırma probleminin tanımlanması, 2) Literatür taraması, 3) Araştırmanın amacının belirlenmesi, 4) Verilerin toplanması, 5) Verilerin analizi ve yorumlanması, 6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması. | 6 | Nitel araştırmalara yön veren paradigmalar | 7 | Eylem araştırması | 8 | Nitel veri toplama teknikleri: gözlem, görüşme, doküman incelemesi | 9 | Nitel veri analizi: Kodlama, kod, tema kavramları Betimsel analiz İçerik analizi |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Bilim nedir? Bilimsel ahlâk ve etik kuralları nelerdir? nitel ve nicel araştırmaların temel farklılıkları, nitel araştırma ve nitel araştırma desenleri, nitel veri toplama teknikleri, nitel veri analiz teknikleri temel başlıkları altındaki içerikler işlenir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Bilimsel araştırma süreci | Bilimsel araştırma sürecinin aşağıdaki alt basamaklarına göre öğrencinin tanımlamalar yapabilmesi 1) Araştırma probleminin tanımlanması, 2) Literatür taraması, 3) Araştırmanın amacının belirlenmesi, 4) Verilerin toplanması, 5) Verilerin analizi ve yorumlanması, 6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması. | | 2 | Bilimsel araştırma süreci ve etik kurallar hakkında bilgiler verilir. Etik kavramı hakkında bilgi ve tanımlamalar yapılır. Etik ihlal türleri hakkında detaylı bilgi verilerek öğrencilerin bilimsel süreçlerde bilerek/bilmeden bu tür hatalar yapmasının önüne geçilir. | | | 3 | Bilimsel araştırma süreci ve etik kurallar hakkında bilgiler verilir. Etik kavramı hakkında bilgi ve tanımlamalar yapılır. Etik ihlal türleri hakkında detaylı bilgi verilerek öğrencilerin bilimsel süreçlerde bilerek/bilmeden bu tür hatalar yapmasının önüne geçilir. | | | 4 | Nitel Araştırmanın doğası ve özellikleri açıklanır. Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durulur. | | | 5 | Nitel Araştırmanın doğası ve özellikleri açıklanır. Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durulur. | | | 6 | Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır? Literatür taraması için basılı ve dijital kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynaklan ödevlerinde aktif olarak kullanır | | | 7 | Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır? Literatür taraması için basılı ve dijital kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynaklan ödevlerinde aktif olarak kullanır | | | 8 | Verilerin Toplanması: Verilerin nitel olarak nasıl toplanacağı ve nitel veri toplama araçlaının neler olduğu konusunda bilgi verilir.
Veri Toplama: Verilerin nasıl toplanacağı konusunda bilgi verilmektedir. | Öğrencilerin daha önce belirlediği amaçlara göre veri toplama araçlarınından hangilerini kullanabileceğini karar vermeleri ve bunun gerekçelerini açıklamalan beklenir | | 9 | Verilerin Toplanması: Verilerin nitel olarak nasıl toplanacağı ve nitel veri toplama araçlaının neler olduğu konusunda bilgi verilir.
Veri Toplama: Verilerin nasıl toplanacağı konusunda bilgi verilmektedir. | Öğrencilerin daha önce belirlediği amaçlara göre veri toplama araçlarınından hangilerini kullanabileceğini karar vermeleri ve bunun gerekçelerini açıklamalan beklenir | | 10 | Nitel veri toplama teknikleri (Gözlem, görüşme, doküman incelemesi) hakkında bilgi verilir. Gözlem ve görüşme türleri hakkında bilgiler verilerek amaç ve farklılıklarına dikkat çekilir. | Öğrenci önceden belirlediği araştırma amacı ve problemleri doğrultusunda çalışmasına uygun bulduğu veri toplama tekniklerini belirler ve uygular. | | 11 | Nitel veri toplama teknikleri (Gözlem, görüşme, doküman incelemesi) hakkında bilgi verilir. Gözlem ve görüşme türleri hakkında bilgiler verilerek amaç ve farklılıklarına dikkat çekilir. | Öğrenci önceden belirlediği araştırma amacı ve problemleri doğrultusunda çalışmasına uygun bulduğu veri toplama tekniklerini belirler ve uygular. | | 12 | Yayın Etiği: Kaynak Gösterme Microsoft Word de APA 7 stiline göre atıf ekleme, kaynakça oluşturma Sorumlu ve Nitelikli Yayın Çalışmaya Destek verenlerin Belirtilmesi | | | 13 | Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi. Örnek Kaynaklar: Dergipark Google Scholar JSTOR
ERIC https://bayburt.edu.tr/tr/turcademy-3 https://bayburt.edu.tr/tr/proquest-dissertations-theses https://www.sciencedirect.com/ https://bayburt.edu .tr/tr/world-ebook-library https://bayburt.edu.tr/tr/web-of-science https://bayburt.edu.tr/tr/springer-nature-akademik-dergiler-springer-nature -doğa-dergileri-tümü https://bayburt.edu.tr/tr/ebscohost-veritabani https://bayburt.edu.tr/tr/scopus https://bayburt.edu.tr/tr/wiley-online- kütüphane | | | 14 | Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi. Örnek Kaynaklar: Dergipark Google Scholar JSTOR
ERIC https://bayburt.edu.tr/tr/turcademy-3 https://bayburt.edu.tr/tr/proquest-dissertations-theses https://www.sciencedirect.com/ https://bayburt.edu .tr/tr/world-ebook-library https://bayburt.edu.tr/tr/web-of-science https://bayburt.edu.tr/tr/springer-nature-akademik-dergiler-springer-nature -doğa-dergileri-tümü https://bayburt.edu.tr/tr/ebscohost-veritabani https://bayburt.edu.tr/tr/scopus https://bayburt.edu.tr/tr/wiley-online- kütüphane | | | 15 | Giriş yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar | | | 16 | Giriş yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). Ankara: Nobel akademik yayıncılık.
Eğitimde Araştırma Yöntemleri/ Sedat Şen (Ed.); İbrahim Yıldırım(Ed.)
Oral, B., & Çoban, A. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (Eds.). (2017). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık.
Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 40 | Bütünleme Sınavı | 1 | 10 | Derse Katılım | 1 | 10 | Tartışma | 1 | 10 | Rapor Hazırlama | 1 | 10 | Rapor Sunma | 1 | 10 | Bireysel Çalışma | 1 | 10 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | Rapor Hazırlama | 1 | 15 | Rapor Sunma | 1 | 15 | Makale Yazma | 1 | 60 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Uygulama/Pratik | 1 | 10 | 10 | Tartışma | 1 | 10 | 10 | Beyin Fırtınası | 1 | 5 | 5 | Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 | Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 1 | 60 | 60 | Rapor | 1 | 20 | 20 | Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 | Performans | 1 | 20 | 20 | Ev Ödevi | 1 | 30 | 30 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|