BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
YT101ZNitel Araştırma YöntemleriSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Nitel araştırma desenlerinin, nitel verilerin toplanması ve veri toplama araçlarının, nitel veri analiz yöntemlerinin ve raporlanmasının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Bahadır Gülden
Öğrenme Çıktıları
1Bilimsel bilginin ne olduğu ve ne şekilde elde edileceği öğrenilir.
2Bilimsel araştırmalarda etik kurallar ve etik dışı davranış örnekleri
3Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel farklılıkları
4Nitel araştırmanın felsefi ve bilimsel temelleri
5Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları 1) Araştırma probleminin tanımlanması, 2) Literatür taraması, 3) Araştırmanın amacının belirlenmesi, 4) Verilerin toplanması, 5) Verilerin analizi ve yorumlanması, 6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması.
6Nitel araştırmalara yön veren paradigmalar
7Eylem araştırması
8Nitel veri toplama teknikleri: gözlem, görüşme, doküman incelemesi
9Nitel veri analizi: Kodlama, kod, tema kavramları Betimsel analiz İçerik analizi
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bilim nedir? Bilimsel ahlâk ve etik kuralları nelerdir? nitel ve nicel araştırmaların temel farklılıkları, nitel araştırma ve nitel araştırma desenleri, nitel veri toplama teknikleri, nitel veri analiz teknikleri temel başlıkları altındaki içerikler işlenir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Bilimsel araştırma süreciBilimsel araştırma sürecinin aşağıdaki alt basamaklarına göre öğrencinin tanımlamalar yapabilmesi 1) Araştırma probleminin tanımlanması, 2) Literatür taraması, 3) Araştırmanın amacının belirlenmesi, 4) Verilerin toplanması, 5) Verilerin analizi ve yorumlanması, 6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması.
2Bilimsel araştırma süreci ve etik kurallar hakkında bilgiler verilir. Etik kavramı hakkında bilgi ve tanımlamalar yapılır. Etik ihlal türleri hakkında detaylı bilgi verilerek öğrencilerin bilimsel süreçlerde bilerek/bilmeden bu tür hatalar yapmasının önüne geçilir.
3Bilimsel araştırma süreci ve etik kurallar hakkında bilgiler verilir. Etik kavramı hakkında bilgi ve tanımlamalar yapılır. Etik ihlal türleri hakkında detaylı bilgi verilerek öğrencilerin bilimsel süreçlerde bilerek/bilmeden bu tür hatalar yapmasının önüne geçilir.
4Nitel Araştırmanın doğası ve özellikleri açıklanır. Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durulur.
5Nitel Araştırmanın doğası ve özellikleri açıklanır. Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durulur.
6Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır? Literatür taraması için basılı ve dijital kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynaklan ödevlerinde aktif olarak kullanır
7Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır? Literatür taraması için basılı ve dijital kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynaklan ödevlerinde aktif olarak kullanır
8Verilerin Toplanması: Verilerin nitel olarak nasıl toplanacağı ve nitel veri toplama araçlaının neler olduğu konusunda bilgi verilir. Veri Toplama: Verilerin nasıl toplanacağı konusunda bilgi verilmektedir.Öğrencilerin daha önce belirlediği amaçlara göre veri toplama araçlarınından hangilerini kullanabileceğini karar vermeleri ve bunun gerekçelerini açıklamalan beklenir
9Verilerin Toplanması: Verilerin nitel olarak nasıl toplanacağı ve nitel veri toplama araçlaının neler olduğu konusunda bilgi verilir. Veri Toplama: Verilerin nasıl toplanacağı konusunda bilgi verilmektedir.Öğrencilerin daha önce belirlediği amaçlara göre veri toplama araçlarınından hangilerini kullanabileceğini karar vermeleri ve bunun gerekçelerini açıklamalan beklenir
10Nitel veri toplama teknikleri (Gözlem, görüşme, doküman incelemesi) hakkında bilgi verilir. Gözlem ve görüşme türleri hakkında bilgiler verilerek amaç ve farklılıklarına dikkat çekilir.Öğrenci önceden belirlediği araştırma amacı ve problemleri doğrultusunda çalışmasına uygun bulduğu veri toplama tekniklerini belirler ve uygular.
11Nitel veri toplama teknikleri (Gözlem, görüşme, doküman incelemesi) hakkında bilgi verilir. Gözlem ve görüşme türleri hakkında bilgiler verilerek amaç ve farklılıklarına dikkat çekilir.Öğrenci önceden belirlediği araştırma amacı ve problemleri doğrultusunda çalışmasına uygun bulduğu veri toplama tekniklerini belirler ve uygular.
12Yayın Etiği: Kaynak Gösterme Microsoft Word de APA 7 stiline göre atıf ekleme, kaynakça oluşturma Sorumlu ve Nitelikli Yayın Çalışmaya Destek verenlerin Belirtilmesi
13Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi. Örnek Kaynaklar: Dergipark Google Scholar JSTOR ERIC https://bayburt.edu.tr/tr/turcademy-3 https://bayburt.edu.tr/tr/proquest-dissertations-theses https://www.sciencedirect.com/ https://bayburt.edu .tr/tr/world-ebook-library https://bayburt.edu.tr/tr/web-of-science https://bayburt.edu.tr/tr/springer-nature-akademik-dergiler-springer-nature -doğa-dergileri-tümü https://bayburt.edu.tr/tr/ebscohost-veritabani https://bayburt.edu.tr/tr/scopus https://bayburt.edu.tr/tr/wiley-online- kütüphane
14Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi. Örnek Kaynaklar: Dergipark Google Scholar JSTOR ERIC https://bayburt.edu.tr/tr/turcademy-3 https://bayburt.edu.tr/tr/proquest-dissertations-theses https://www.sciencedirect.com/ https://bayburt.edu .tr/tr/world-ebook-library https://bayburt.edu.tr/tr/web-of-science https://bayburt.edu.tr/tr/springer-nature-akademik-dergiler-springer-nature -doğa-dergileri-tümü https://bayburt.edu.tr/tr/ebscohost-veritabani https://bayburt.edu.tr/tr/scopus https://bayburt.edu.tr/tr/wiley-online- kütüphane
15Giriş yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar
16Giriş yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). Ankara: Nobel akademik yayıncılık. Eğitimde Araştırma Yöntemleri/ Sedat Şen (Ed.); İbrahim Yıldırım(Ed.) Oral, B., & Çoban, A. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (Eds.). (2017). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık. Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav140
Bütünleme Sınavı110
Derse Katılım110
Tartışma110
Rapor Hazırlama110
Rapor Sunma110
Bireysel Çalışma110
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı110
Rapor Hazırlama115
Rapor Sunma115
Makale Yazma160
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Bütünleme Sınavı122
Uygulama/Pratik11010
Tartışma11010
Beyin Fırtınası155
Rapor Hazırlama11010
Rapor Sunma111
Bireysel Çalışma16060
Rapor12020
Sözlü Sınav122
Performans12020
Ev Ödevi13030
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)174
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ15555244
ÖÇ25555444
ÖÇ35555444
ÖÇ45555444
ÖÇ55555444
ÖÇ65555444
ÖÇ75555444
ÖÇ85555444
ÖÇ95555444
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek