BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İH107YUsul-i Fıkıh İlmiSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslam hukuk metodolojisinin konuları; Şer'i deliller ve onlardan hüküm çıkarma metotları, içtihat, tearuz ve tercih metotları.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Tevhit Ayengin Prof. Dr. Davut Yaylalı Doç. Dr. Yusuf Şen Doç. Dr. Yakup Mahmutoğlu
Öğrenme Çıktıları
1Fıkıh usulünün asli ve ferî hüküm kaynaklarını açıklayabilme
2Fıkıh usülünde hüküm çıkarma metodlarını kavrayabilme
3Fıkıh usulünün temel kavramlarını ve tarihi süreçteki gelişimini tanıyabime
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Hüküm, hakim ve nasları anlamanın ve hüküm çıkarmanın yolları. İçtihat ve mezhepler
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Fıkıh usulünün mahiyeti.
2İslam Hukuku Metodolojisinin Doğuşu
3Klasik Dönem Fukaha ve Mütekellimin Ekolleri
4İslam Hukuku, fıkıh ve şeriat kavramları, aralarındaki ilişki ve fıkhın diğer İslami ilimler arasındaki yeri
5Delil kavramı, Asli deliller
6Tali deliller, Ameli ehli Medine
7Maslahat (kamu yararı), Istıshab
8Hüküm ve Çeşitleri, Farz, Vacip
9Haram, Mekruh, Sıhhat, Fesat
10Hukuki fiiller, Mükellef
11Kur’an ve sünnetteki lafızlar, Emir ve Nehiy
12Kur’an’daki umumi lafızlar, Hakiki lafız
13Muhkem, Âm (Umumi) Lafızlar
14İslam Hukukunun Amacı, İçtihad, Nesih
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları (çev. İbrahim Kafi Dönmez), Ankara 2005 2. H. Yunus Apaydın, İslam Hukuk Usulü, Kayseri 2017. 3. Muhsin Koçak, Nihat Dalgın, Osman Şahin, Fıkıh Usulü, İstanbul 2013. Muhammed Ebû Zehra, Usûlü’l-Fıkh, İstanbul 1974. 4. Muhammed Hudari Bey, Usûlü’l-Fıkh, Mısır 1969. 5. Abdülvehhab Hallaf, İlmu Usûli’l-Fıkh, Kuveyt 1968. 6. Abdülkerim Zeydan, el-Vecîz fî usûli’l-fıkh, Bağdat 1985.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma89189
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma89189
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek