|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İH107Y | Usul-i Fıkıh İlmi | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | İslam hukuk metodolojisinin konuları; Şer'i deliller ve onlardan hüküm çıkarma metotları, içtihat, tearuz ve tercih metotları. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Tevhit Ayengin
Prof. Dr. Davut Yaylalı
Doç. Dr. Yusuf Şen
Doç. Dr. Yakup Mahmutoğlu | Öğrenme Çıktıları | 1 | Fıkıh usulünün asli ve ferî hüküm kaynaklarını açıklayabilme | 2 | Fıkıh usülünde hüküm çıkarma metodlarını kavrayabilme | 3 | Fıkıh usulünün temel kavramlarını ve tarihi süreçteki gelişimini tanıyabime |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Hüküm, hakim ve nasları anlamanın ve hüküm çıkarmanın yolları. İçtihat ve mezhepler | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Fıkıh usulünün mahiyeti. | | | 2 | İslam Hukuku Metodolojisinin Doğuşu | | | 3 | Klasik Dönem Fukaha ve Mütekellimin Ekolleri | | | 4 | İslam Hukuku, fıkıh ve şeriat kavramları, aralarındaki ilişki ve fıkhın diğer İslami ilimler arasındaki yeri | | | 5 | Delil kavramı, Asli deliller | | | 6 | Tali deliller, Ameli ehli Medine | | | 7 | Maslahat (kamu yararı), Istıshab | | | 8 | Hüküm ve Çeşitleri, Farz, Vacip | | | 9 | Haram, Mekruh, Sıhhat, Fesat | | | 10 | Hukuki fiiller, Mükellef | | | 11 | Kur’an ve sünnetteki lafızlar, Emir ve Nehiy | | | 12 | Kur’an’daki umumi lafızlar, Hakiki lafız | | | 13 | Muhkem, Âm (Umumi) Lafızlar | | | 14 | İslam Hukukunun Amacı, İçtihad, Nesih | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları (çev. İbrahim Kafi Dönmez), Ankara 2005
2. H. Yunus Apaydın, İslam Hukuk Usulü, Kayseri 2017.
3. Muhsin Koçak, Nihat Dalgın, Osman Şahin, Fıkıh Usulü, İstanbul 2013.
Muhammed Ebû Zehra, Usûlü’l-Fıkh, İstanbul 1974.
4. Muhammed Hudari Bey, Usûlü’l-Fıkh, Mısır 1969.
5. Abdülvehhab Hallaf, İlmu Usûli’l-Fıkh, Kuveyt 1968.
6. Abdülkerim Zeydan, el-Vecîz fî usûli’l-fıkh, Bağdat 1985. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 89 | 1 | 89 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 89 | 1 | 89 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|