BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İH103YHukuk Başlangıcı ve İslam Hukukuna GirişSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslâm hukukunun ortaya çıkışını, gelişimini, temel kavram ve ilkelerini aktarmak ve öğrencinin İslam hukukunu diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırabilmesini sağlamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Tevhit Ayengin Prof. Dr. Davut Yaylalı Doç. Dr. Yusuf Şen Doç. Dr. Yakup Mahmutoğlu
Öğrenme Çıktıları
1İslam Hukukundaki temel kavram ve prensipleri kavrayabilme
2Fıkıh ilminin ortaya çıkışını ve gelişim süreçlerini açıklayabilme
3Fıkhın genel amaçlarını kavrayabilme
4Hüküm kavramını ve hüküm çeşitlerini kavrayabilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
İslam fıkhının tarihi gelişimi, kaynakları, literatürü ve genel yapısı
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İslam Hukuku, fıkıh ve şeriat kavramları, aralarındaki ilişki ve fıkhın diğer İslami ilimler arasındaki yeri
2Fıkhın sistematiği ve diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırılması
3Fıkhın özellikleri, ilahi ve beşeri yönü, gayeci özelliği, esnek oluşu, evrensel oluşu, tedriciliği, kolaylık prensibi
4Fıkıh ilminin ortaya çıkışı, Hz. Peygamber devrinde fıkıh
5Sahabe ve tabiin devrinde fıkıh ilminin gelişimi
6Irak ekolü-Hicaz ekolü, Ehl-i re’y-Ehl-i hadis ayrımı ve fıkhi ihtilaf sebepleri
7Mezheplerin ortaya çıkışı, meşhur fıkıh mezhepleri, Hanefi ve Mâliki mezheplerinin kurucuları, eserleri ve talebeleri
8Şafii ve Hanbeli, Zahiri, Caferi mezhebi ve yaşamayan diğer mezhepler
9Mezheplerin yayılması, fıkhın duraklama dönemi ve taklid düşüncesinin ortaya çıkması
10Fıkhın yeniden uyanması (Mecelle’den sonraki dönem), ictihad ve telfik düşüncesi
11Hüküm kavramı, hükmün çeşitleri, kanun koyucu, mükellef
12Şer’i hükümlerin kaynakları, asli ve tali deliller
13Külli kaide kavramı ve fıkıhta makasid düşüncesi
14Mecelle’nin bazı önemli külli kaideleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Nasr Ferid Muhammed Vâsıl, al-Medhalu’l-Vasît, Seyyiduna’l-Hüseyn, ty. 2. Abdulkerim Zeydan, el-;Medhal li diraseti’ş-Şer’iyyeti’l-İslamiyye, Bağdat 1969. 3. Mehmet Erdoğan, Fıkıh İlmine Giriş, İstanbul 2009. 4. Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul 1989. 5. Muhammed al-Hudarî, İslam Hukuku Tarihi, İstanbul 1974. 6. Ahmet Hasan, İlk Dönem İslam Hukuk Biliminin Gelişimi, İstanbul 1999. 7. Sellam Medkur, İslam Hukuk Başlangıcı, İstanbul 1995. 8. Ali Bakkal, İslam Fıkıh Mezhepleri, İstanbul 2007. 9. Mustafa Yıldırım, Mecelle’nin Külli Kaideleri, İzmir 2009. 10. Hilmi Ergüney, Mecelle Külli Kaideleri, İstanbul 1965.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma89189
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma89189
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek