BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İH125Fıkıh Usûlü Metinleri: Mütekellimun YöntemiSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Fıkıh metodolojisini, modern fıkıh usulü metinlerinin dilsel, kavramsal, yapısal özelliklerini ve konularını ve klasik metinlerden farkını derinlikli olarak tanımak
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Tevhit Ayengin Prof. Dr. Davut Yaylalı Doç. Dr. Yusuf Şen Doç. Dr. Yakup Mahmutoğlu
Öğrenme Çıktıları
1Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
2Klasik Fıkıh Metinlerini okur ve açıklar.
3Geleneksel fıkıh öğretisini oluşturan temel kaynaklarını açıklar.
4İslam hukukunun temel terimlerini kavrar
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Fıkhın farklı literatür türlerinden klasik metinlerin tanıtılarak okutulması
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Fıkıh usulünün mahiyeti.
2İslam Hukuku Metodolojisinin Doğuşu
3Mütekellim Metodu ve bu metotta yazılmış eserler
4Ebû Hâmid Muhammed el-Gazzâlî`nin (v. 505/1111) "el-Mustasfâ"sı
5Fahreddin Muhammed b. Ömer er-Râzî`nin (v.606/1209) "el-Mahsûl
6Kadı Abdülcebbâr el-Mu`tezilî`nin (v. 415/1024) "el-Umde"si
7Ebu`l-Hasen el-Basrî el-Mu`tezilî`nin (v. 463/1071) "el-Mu`temed"i
8Fıkıh Usulü ile ilgili genel kavramlar
9Fıkıh Usulü Ekolleri
10Meşhur eserler
11Metodun doğmasında etkili olan durumlar
12Mütekellimun yönteminin fıkha yansıması
13Mütekellimin metodunun fukaha metodu ile karşılaştırılması
14Mütekellimun yöntemi eserlerinin memzuc metod eserler ile karşılaştırılması
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kadı Abdulcebbar(415), el-Umed fi Usuli'l-Fıkh Ebu'l-Hüseyn Muhammed b. Ali el-Basrî el-Mu'tezilî(436/1044), el-Mu'temed fi Usuli'l-Fıkh Fıkıh Usulü Yazımında “Kelamcılar Yöntemi ve Fakihler Yöntemi” Ayrımlaşmasının Mahiyeti Üzerine, Davut İltaş Kelâmcı ve Fıkıhçı Usul Geleneklerine İlişkin Bazı Eleştirel Mülâhazalar, Murteza Bedir
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma89189
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma89189
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek