Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İH125 | Fıkıh Usûlü Metinleri: Mütekellimun Yöntemi | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Fıkıh metodolojisini, modern fıkıh usulü metinlerinin dilsel, kavramsal, yapısal özelliklerini ve konularını ve klasik metinlerden farkını derinlikli olarak tanımak |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Tevhit Ayengin
Prof. Dr. Davut Yaylalı
Doç. Dr. Yusuf Şen
Doç. Dr. Yakup Mahmutoğlu |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir. | 2 | Klasik Fıkıh Metinlerini okur ve açıklar. | 3 | Geleneksel fıkıh öğretisini oluşturan temel kaynaklarını açıklar. | 4 | İslam hukukunun temel terimlerini kavrar |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
yok |
Dersin İçeriği |
Fıkhın farklı literatür türlerinden klasik metinlerin tanıtılarak okutulması |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Fıkıh usulünün mahiyeti. | | | 2 | İslam Hukuku Metodolojisinin Doğuşu | | | 3 | Mütekellim Metodu ve bu metotta yazılmış eserler | | | 4 | Ebû Hâmid Muhammed el-Gazzâlî`nin (v. 505/1111) "el-Mustasfâ"sı | | | 5 | Fahreddin Muhammed b. Ömer er-Râzî`nin (v.606/1209) "el-Mahsûl | | | 6 | Kadı Abdülcebbâr el-Mu`tezilî`nin (v. 415/1024) "el-Umde"si | | | 7 | Ebu`l-Hasen el-Basrî el-Mu`tezilî`nin (v. 463/1071) "el-Mu`temed"i | | | 8 | Fıkıh Usulü ile ilgili genel kavramlar | | | 9 | Fıkıh Usulü Ekolleri | | | 10 | Meşhur eserler | | | 11 | Metodun doğmasında etkili olan durumlar | | | 12 | Mütekellimun yönteminin fıkha yansıması | | | 13 | Mütekellimin metodunun fukaha metodu ile karşılaştırılması | | | 14 | Mütekellimun yöntemi eserlerinin memzuc metod eserler ile karşılaştırılması | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Kadı Abdulcebbar(415), el-Umed fi Usuli'l-Fıkh
Ebu'l-Hüseyn Muhammed b. Ali el-Basrî el-Mu'tezilî(436/1044), el-Mu'temed fi Usuli'l-Fıkh
Fıkıh Usulü Yazımında “Kelamcılar Yöntemi ve Fakihler Yöntemi” Ayrımlaşmasının Mahiyeti Üzerine, Davut İltaş
Kelâmcı ve Fıkıhçı Usul Geleneklerine İlişkin Bazı Eleştirel Mülâhazalar, Murteza Bedir |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 89 | 1 | 89 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 89 | 1 | 89 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|