Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İH121 | İslam Hukukunda Külli Kaideler | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
İslam Hukukunun dayandığı en genel hukuk prensiplerini tanımlayabilmek |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Yakup Mahmutoğlu |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Fıkıh öğreniminde kendilerine sıklıkla atıf yapılan belli başlı külli kâideleri tanımış olacak | 2 | İslam hukukunun sistematiği hakkında genel bilgi edinir. | 3 | Külli kaidelerin nasıl oluştuğu hakkında bilgi sahibi olur |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
İslam Hukukunun dayandığı en genel hukuk prensiplerini tanımlayıp bazı fıkhî
hükümler ile külli kâideleri ilişkilendirmek |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Külli Kâideler kavramının ortaya çıkışı | | | 2 | Tanımlama: Kavâid, Davâbıt ve Hüküm kavramlarının lügat ve ıstılah manaları nedir? | | | 3 | Külli Kâideler literatürünün oluşum ve gelişimi tarihi | | | 4 | Külli Kâideler alt türünün örnek eserleri ve başlıkları | | | 5 | Külli Kâidelerin fıkıhtaki yeri nedir? | | | 6 | Kavâid-i Fıkhiyye-i Külliye Okumaları-1 | | | 7 | Kavâid-i Fıkhiyye-i Külliye Okumaları-2 | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Kavâid-i Fıkhiyye-i Külliye Okumaları-3 | | | 10 | Kavâid-i Fıkhiyye-i Külliye Okumaları-4 | | | 11 | Kavâid-i Fıkhiyye-i Külliye Okumaları-5 | | | 12 | Kavâid-i Fıkhiyye-i Külliye Okumaları-6 | | | 13 | Kavâid-i Fıkhiyye-i Külliye Okumaları-7 | | | 14 | Kavâid-i Fıkhiyye-i Külliye Okumaları-8 | | | 15 | Kavâid-i Fıkhiyye-i Külliye Okumaları-9 | | | 16 | Genel Müzakere | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1) Kuyucaklızâde mehmed Âtıf Bey, Mecelle-i Ahkâm-ı Adliyyeden Kavâid-i Külliyye-i Fıkhiyyenin İzahı.
2) Hocaemîn Efendizâde Alî Haydar, Dureru’l-Hukkâm Şerhu Mecelleti’l-Ahkâm.
3) İbn Nuceym, el-Eşbâh ve’n-Nezâir.
Önerilen Kaynaklar:
1) Necmettin Kızılkaya, Hanefî Mezhebi Bağlamında İslam Hukukunda Külli Kâideler
2) Alî Muhammed en-Nedvî, el-Kavâidu’l-Fıkhiyye. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 89 | 1 | 89 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 89 | 1 | 89 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|