Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İH106 | İslam Hukuk Felsefesi | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
İslam hukukunun ana gayelerinin ne olduğuna ve dini kaynaklardan hüküm çıkarırken bunların nasıl ve hangi ölçüde dikkate alınacağına dair farklı görüş ve değerlendirmeleri kavratmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Tevhit Ayengin
Prof. Dr. Davut Yaylalı
Doç. Dr. Yusuf Şen
Doç. Dr. Yakup Mahmutoğlu |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Hukukta gaye problemini ana hatlarıyla özetleyebilir. | 2 | Hukukun mahiyeti ve fonksiyonlarını açıklayabilir | 3 | İslam hukuk biliminde gayeci içtihat yönteminin yerini ve önemini ifade edebilir. | 4 | İslam hukuk geleneğinde farklı hukuk ekollerinin görüşleri bağlamında gayeci içtihat yönteminin tarihi gelişimini özetleyebilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
yok |
Dersin İçeriği |
Hukukun rasyonel gelişimi ve temel amaçları. İslamda makasıd düşüncesinin ve ilgili kavramların tarihi gelişimi. Modern dönem içtihat çalışmalarında makasıd düşüncesinin yeri. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Hukukun Amaçları | | | 2 | Hukuk idesi ve hukukun amacı olarak adalet kavramı | | | 3 | Hukukun rasyonel gelişimi | | | 4 | Makasid ve içtihat kavramları | | | 5 | Makasıd temelli içtihadın genel ilkeleri | | | 6 | Makasıd içtihadının şeri dayanakları | | | 7 | Makasıd kavramı ve istihsan | | | 8 | Makasıd kavramı ve mesalih | | | 9 | Makasıd düşüncesinin tarihi gelişimi: Cüveyni ve Gazzali | | | 10 | Makasıd düşüncesinin tarihi gelişi: Karafi, Iz b. Abdüsselam, Ibnül-Kayyim | | | 11 | Makasıd düşüncesinin tarihi gelişimi: Necmeddin Tufi, Şatıbi | | | 12 | Makasıd düşüncesinin tarihi gelişimi: Şah Veliyullah Dehlevi, Tahir b. Aşur, Fazlurrahman | | | 13 | Modern gelişmeler | | | 14 | Genel değerlendirme | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Shatibi, el-Muvafakat
[2] M. Tahir b. Aşur, İslam Hukuk Felsefesi, İstanbul 1996
[3] Vecdi Aral, Hukuk Felsefesinin Temel Sorunları, İstanbul ts.
[4] Ahmet Yaman, Makasid ve Ictihad: Islam Hukuk Felsefesi Arastirmalari, Konya 2002 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 89 | 1 | 89 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 89 | 1 | 89 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|