BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İH106İslam Hukuk FelsefesiSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslam hukukunun ana gayelerinin ne olduğuna ve dini kaynaklardan hüküm çıkarırken bunların nasıl ve hangi ölçüde dikkate alınacağına dair farklı görüş ve değerlendirmeleri kavratmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Tevhit Ayengin Prof. Dr. Davut Yaylalı Doç. Dr. Yusuf Şen Doç. Dr. Yakup Mahmutoğlu
Öğrenme Çıktıları
1Hukukta gaye problemini ana hatlarıyla özetleyebilir.
2Hukukun mahiyeti ve fonksiyonlarını açıklayabilir
3İslam hukuk biliminde gayeci içtihat yönteminin yerini ve önemini ifade edebilir.
4İslam hukuk geleneğinde farklı hukuk ekollerinin görüşleri bağlamında gayeci içtihat yönteminin tarihi gelişimini özetleyebilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Hukukun rasyonel gelişimi ve temel amaçları. İslamda makasıd düşüncesinin ve ilgili kavramların tarihi gelişimi. Modern dönem içtihat çalışmalarında makasıd düşüncesinin yeri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Hukukun Amaçları
2Hukuk idesi ve hukukun amacı olarak adalet kavramı
3Hukukun rasyonel gelişimi
4Makasid ve içtihat kavramları
5Makasıd temelli içtihadın genel ilkeleri
6Makasıd içtihadının şeri dayanakları
7Makasıd kavramı ve istihsan
8Makasıd kavramı ve mesalih
9Makasıd düşüncesinin tarihi gelişimi: Cüveyni ve Gazzali
10Makasıd düşüncesinin tarihi gelişi: Karafi, Iz b. Abdüsselam, Ibnül-Kayyim
11Makasıd düşüncesinin tarihi gelişimi: Necmeddin Tufi, Şatıbi
12Makasıd düşüncesinin tarihi gelişimi: Şah Veliyullah Dehlevi, Tahir b. Aşur, Fazlurrahman
13Modern gelişmeler
14Genel değerlendirme
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Shatibi, el-Muvafakat [2] M. Tahir b. Aşur, İslam Hukuk Felsefesi, İstanbul 1996 [3] Vecdi Aral, Hukuk Felsefesinin Temel Sorunları, İstanbul ts. [4] Ahmet Yaman, Makasid ve Ictihad: Islam Hukuk Felsefesi Arastirmalari, Konya 2002
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma89189
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma89189
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek