BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TE130YTürkçe Dil Bilgisi ÖğretimiSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Dilbilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Kürşad KARA
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler dil bilgisinin Türkçe öğretimindeki yerini kavrar. Öğrenciler Türkçe öğretim programlarındaki dil bilgisi öğretimi durumlarını tartışır. Öğrenciler dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir.
2Dilbilgisi terminolojisine hakim olmak
3İşlevsel dilbilgisinin özelliklerini kavrama
4bağlamsal yapılarının çözümünü kavrayabilme
5Kuramsal yapıda dil bilgisi öğretimini geliştirme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
YOK
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
YOK
Dersin İçeriği
Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisi
2Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisi
3Dil bilgisi öğretiminin amaçları
4Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler
5Dil bilgisi öğretiminde kullanılan teknikler
6Dil bilgisi öğretiminin sorunları
7Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – davranışçı yaklaşım
8ARA SINAV
9Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşım
10Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşım
11Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşım
12Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme
13Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme
14Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme
15dilbilim kavramlarını tanıma
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1)Aksan Doğan, Anlambilimi ve Türk Anlambilimi (Ana Çizgileriyle), Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları, 1971 2)Aksan Doğan, “Yazım Önemi ve Yazım Sorunları”, Türk Dili, sayı307,Nisan 1977, s. 311-4. 3)Aksan Doğan, “Köktürkçeden Bugüne, Türkçede ödünçlemeler Üzerine Bir Sözcük İstatisliği Araştırması”, Türk Dili, Sayı 313 , EKİM 1977, S. 344-7. 4)Aksan Doğan, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim 1. TDK Yayınları. 1977 5)Aksoy Ömer A.., Atasözleri ve Deyimler, TDK Yayınları, Ankara,1968 6)Aksoy Ömer A.., Gelişen ve Özleşen Dilimiz, TDK Yayınları, Ankara, 1968 7)Aksoy Ömer A.., Özleştirme Durdulamaz, TDK Yayınları, Ankara, 1969 8)Aksoy Ömer Asım, “Arapça Sözcüklerde Anlam Kaymaları”, Türk Dili, ayı 308, Mayıs 1977, s- 464-6. 9)Atalay Besim, Divan ü Lügat-it-Türk Tercümesi, TDK Yayınları, Ankara,1939.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
YOK
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav12020
Final Sınavı11414
Derse Katılım10990
Alan Çalışması10330
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)174
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8
ÖÇ145434543
ÖÇ243444344
ÖÇ343435434
ÖÇ445445455
ÖÇ555454443
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek