BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TE101ZYNitel Araştırma YöntemleriSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Nitel araştırma desenlerinin, nitel verilerin toplanması ve veri toplama araçlarının, nitel veri analiz yöntemlerinin ve raporlanmasının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Bahadır Gülden
Öğrenme Çıktıları
1Bilimsel bilginin ne olduğu ve ne şekilde elde edileceği öğrenilir.
2Bilimsel araştırmalarda etik kurallar ve etik dışı davranış örnekleri
3Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel farklılıkları
4Nitel araştırmanın felsefi ve bilimsel temelleri
5"Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları 1) Araştırma probleminin tanımlanması, 2) Literatür taraması, 3) Araştırmanın amacının belirlenmesi, 4) Verilerin toplanması, 5) Verilerin analizi ve yorumlanması, 6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması."
6Nitel araştırmalara yön veren paradigmalar
7Eylem araştırması
8Nitel veri toplama teknikleri: gözlem, görüşme, doküman incelemesi
9"Nitel veri analizi: Kodlama, kod, tema kavramları Betimsel analiz İçerik analizi"
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bilim nedir? Bilimsel ahlâk ve etik kuralları nelerdir? nitel ve nicel araştırmaların temel farklılıkları, nitel araştırma ve nitel araştırma desenleri, nitel veri toplama teknikleri, nitel veri analiz teknikleri temel başlıkları altındaki içerikler işlenir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Bilimsel araştırma süreci"Bilimsel araştırma sürecinin aşağıdaki alt basamaklarına göre öğrencinin tanımlamalar yapabilmesi 1) Araştırma probleminin tanımlanması, 2) Literatür taraması, 3) Araştırmanın amacının belirlenmesi, 4) Verilerin toplanması, 5) Verilerin analizi ve yorumlanması, 6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması."
2Bilimsel araştırma süreci ve etik kurallar hakkında bilgiler verilir. Etik kavramı hakkında bilgi ve tanımlamalar yapılır. Etik ihlal türleri hakkında detaylı bilgi verilerek öğrencilerin bilimsel süreçlerde bilerek/bilmeden bu tür hatalar yapmasının önüne geçilir.
3"Nitel Araştırmanın doğası ve özellikleri açıklanır. Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durulur."
4"Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır? Literatür taraması için basılı ve dijital kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynakları ödevlerinde aktif olarak kullanır."
5Araştırma amacının nasıl belirleneceği, amaçlar ve problemler belirlenirken nelere dikkat edileceği konusunda bilgiler verilir.Araştırmanın Amacının Belirlenmesi: Öğrenci nitel desenlerde araştırma amacını belirleyebilmeli.
6Verilerin Toplanması: Verilerin nitel olarak nasıl toplanacağı ve nitel veri toplama araçlarının neler olduğu konusunda bilgi verilir.Öğrencilerin daha önce belirlediği amaçlara göre veri toplama araçlarınından hangilerini kullanabileceğini karar vermeleri ve bunun gerekçelerini açıklamaları beklenir.
7Nitel veri toplama teknikleri (Gözlem, görüşme, doküman incelemesi) hakkında bilgi verilir. Gözlem ve görüşme türleri hakkında bilgiler verilerek amaç ve farklılıklarına dikkat çekilir.Öğrenci önceden belirlediği araştırma amacı ve problemleri doğrultusunda çalışmasına uygun bulduğu veri toplama tekniklerini belirler ve uygular.
8Vize sınavı (Ödev teslimi)
9"Yayın Etiği: Kaynak Gösterme Microsoft Word'de APA 7 stiline göre atıf ekleme, kaynakça oluşturma Sorumlu ve Nitelikli Yayın: Çalışmaya Destek Verenlerin Belirtilmesi:"
10"Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi. Örnek Kaynaklar: Dergipark Google Scholar JSTOR ERIC https://bayburt.edu.tr/tr/turcademy-3 https://bayburt.edu.tr/tr/proquest-dissertations-theses https://www.sciencedirect.com/ https://bayburt.edu.tr/tr/world-ebook-library https://bayburt.edu.tr/tr/web-of-science https://bayburt.edu.tr/tr/springer-nature-academic-journals-springer-nature-nature-journals-all https://bayburt.edu.tr/tr/ebscohost-veritabani https://bayburt.edu.tr/tr/scopus https://bayburt.edu.tr/tr/wiley-online-library"
11Giriş yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlarÖğrencilerin araştırma problemleri ve amaçları doğrultusunda giriş metni yazarlar. Öğretim üyesi tarafından yazılan giriş metinlerine dönütler verilerek eksik noktaların düzeltilmesi amaçlanır.
12"Eylem Araştırması Nedir? Eylem araştırmanın türleri hakkında bilgi verilir."
13"Veri toplama teknikleri: Gözlem türleri: Tam katılımcı, gözlemci olarak katılımcı, katılımcı olarak gözlemci, tam gözlemci Görüşme: Yapılandırılmış görüşme: Yarı yapılandırılmış görüşme: Yapılandırılmamış görüşme: Odak grup görüşmesi: Belge inceleme:"Öğrenciler daha önce belirledikleri araştırma amacı ve problemlerine yönelik uygun veri toplama tekniklerinin ne olduğunu ve nasıl veri toplayacaklarını açıklarlar.
14"Nitel veri analizi Nitel Veri Analiz Türleri Betimsel Analiz İçerik Analizi" Nitel veri analiz çeşitleri: "Kültür Analizi Olgubilim (Fenomenoloji) Eylem Araştırması" "Culture Analysis Phenomenology Action Research"Öğrencilerin önceden belirledikleri nitel problemlere göre hangi nitel veri analiz yöntemini belirlemeleri gerektiğine karar verip sınıf içinde yöntemin araştırma problemine uygunluğu istişare edilir. Bu doğrultuda öğrenci araştırma problemine uygun olarak seçtiği nitel yönteme dayalı olarak yöntem bölümünü yazar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
"Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). Ankara: Nobel akademik yayıncılık. Eğitimde Araştırma Yöntemleri/ Sedat Şen (Ed.); İbrahim Yıldırım(Ed.) Oral, B., & Çoban, A. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (Eds.). (2017). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık. Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi."
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav140
Bütünleme Sınavı110
Takım/Grup Çalışması110
Beyin Fırtınası110
Rapor Hazırlama110
Performans110
Ev Ödevi110
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı160
Rapor15
Rapor Hazırlama15
Rapor Sunma110
Makale Yazma120
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı133
Bütünleme Sınavı133
Takım/Grup Çalışması12525
Beyin Fırtınası11212
Rapor Hazırlama11010
Rapor Sunma11010
Makale Yazma13030
Bireysel Çalışma12525
Rapor11010
Performans13030
Ev Ödevi12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8
ÖÇ1        
ÖÇ2        
ÖÇ3        
ÖÇ4        
ÖÇ5        
ÖÇ6        
ÖÇ7        
ÖÇ8        
ÖÇ9        
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek