BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TE108Türkçe Dil Bilgisi ÖğretimiSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Dilbilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Kürşad KARA
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler dil bilgisinin Türkçe öğretimindeki yerini kavrar. Öğrenciler Türkçe öğretim programlarındaki dil bilgisi öğretimi durumlarını tartışır. Öğrenciler dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir.
2Dilbilgisi terminolojisine hakim olmak
3İşlevsel dilbilgisinin özelliklerini kavrama
4bağlamsal yapılarının çözümünü kavrayabilme
5Kuramsal yapıda dil bilgisi öğretimini geliştirme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisiYOKYOK
2Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisiYOKYOK
3Dil bilgisi öğretiminin amaçlarıYOKYOK
4Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemlerYOKYOK
5Dil bilgisi öğretiminde kullanılan tekniklerYOKYOK
6Dil bilgisi öğretiminin sorunlarıYOKYOK
7Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – davranışçı yaklaşımYOKYOK
8ARA SINAVYOKYOK
9Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşımYOKYOK
10Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşımYOKYOK
11Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşımYOKYOK
12Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirmeYOKYOK
13Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirmeYOKYOK
14Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirmeYOKYOK
15dilbilim kavramlarını tanımaYOKYOK
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1)Aksan Doğan, Anlambilimi ve Türk Anlambilimi (Ana Çizgileriyle), Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları, 1971 2)Aksan Doğan, “Yazım Önemi ve Yazım Sorunları”, Türk Dili, sayı307,Nisan 1977, s. 311-4. 3)Aksan Doğan, “Köktürkçeden Bugüne, Türkçede ödünçlemeler Üzerine Bir Sözcük İstatisliği Araştırması”, Türk Dili, Sayı 313 , EKİM 1977, S. 344-7. 4)Aksan Doğan, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim 1. TDK Yayınları. 1977 5)Aksoy Ömer A.., Atasözleri ve Deyimler, TDK Yayınları, Ankara,1968 6)Aksoy Ömer A.., Gelişen ve Özleşen Dilimiz, TDK Yayınları, Ankara, 1968 7)Aksoy Ömer A.., Özleştirme Durdulamaz, TDK Yayınları, Ankara, 1969 8)Aksoy Ömer Asım, “Arapça Sözcüklerde Anlam Kaymaları”, Türk Dili, ayı 308, Mayıs 1977, s- 464-6. 9)Atalay Besim, Divan ü Lügat-it-Türk Tercümesi, TDK Yayınları, Ankara,1939.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bütünleme Sınavı111
Derse Katılım13636
Uygulama/Pratik11414
Tartışma177
Soru-Yanıt11414
Takım/Grup Çalışması177
Gösterme11414
Beyin Fırtınası177
Rapor Hazırlama11414
Rapor Sunma144
Makale Kritik Etme177
Bireysel Çalışma11414
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma122
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma133
Okuma11515
Rapor177
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)168
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8
ÖÇ145443544
ÖÇ245434343
ÖÇ333553533
ÖÇ455445454
ÖÇ554445445
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek