|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TE108 | Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Dilbilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Kürşad KARA | Öğrenme Çıktıları | 1 | Öğrenciler dil bilgisinin Türkçe öğretimindeki yerini kavrar.
Öğrenciler Türkçe öğretim programlarındaki dil bilgisi öğretimi durumlarını tartışır.
Öğrenciler dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir. | 2 | Dilbilgisi terminolojisine hakim olmak | 3 | İşlevsel dilbilgisinin özelliklerini kavrama | 4 | bağlamsal yapılarının çözümünü kavrayabilme | 5 | Kuramsal yapıda dil bilgisi öğretimini geliştirme |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisi | YOK | YOK | 2 | Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisi | YOK | YOK | 3 | Dil bilgisi öğretiminin amaçları | YOK | YOK | 4 | Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler | YOK | YOK | 5 | Dil bilgisi öğretiminde kullanılan teknikler | YOK | YOK | 6 | Dil bilgisi öğretiminin sorunları | YOK | YOK | 7 | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – davranışçı yaklaşım | YOK | YOK | 8 | ARA SINAV | YOK | YOK | 9 | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşım | YOK | YOK | 10 | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşım | YOK | YOK | 11 | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşım | YOK | YOK | 12 | Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme | YOK | YOK | 13 | Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme | YOK | YOK | 14 | Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme | YOK | YOK | 15 | dilbilim kavramlarını tanıma | YOK | YOK | 16 | final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1)Aksan Doğan, Anlambilimi ve Türk Anlambilimi (Ana Çizgileriyle), Ankara
Üniversitesi DTCF Yayınları, 1971
2)Aksan Doğan, “Yazım Önemi ve Yazım Sorunları”, Türk Dili, sayı307,Nisan
1977, s. 311-4.
3)Aksan Doğan, “Köktürkçeden Bugüne, Türkçede ödünçlemeler Üzerine Bir
Sözcük İstatisliği Araştırması”, Türk Dili, Sayı 313 , EKİM 1977, S. 344-7.
4)Aksan Doğan, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim 1. TDK Yayınları.
1977
5)Aksoy Ömer A.., Atasözleri ve Deyimler, TDK Yayınları, Ankara,1968
6)Aksoy Ömer A.., Gelişen ve Özleşen Dilimiz, TDK Yayınları, Ankara, 1968
7)Aksoy Ömer A.., Özleştirme Durdulamaz, TDK Yayınları, Ankara, 1969
8)Aksoy Ömer Asım, “Arapça Sözcüklerde Anlam Kaymaları”, Türk Dili, ayı
308, Mayıs 1977, s- 464-6.
9)Atalay Besim, Divan ü Lügat-it-Türk Tercümesi, TDK Yayınları,
Ankara,1939. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 1 | 36 | 36 | Uygulama/Pratik | 1 | 14 | 14 | Tartışma | 1 | 7 | 7 | Soru-Yanıt | 1 | 14 | 14 | Takım/Grup Çalışması | 1 | 7 | 7 | Gösterme | 1 | 14 | 14 | Beyin Fırtınası | 1 | 7 | 7 | Rapor Hazırlama | 1 | 14 | 14 | Rapor Sunma | 1 | 4 | 4 | Makale Kritik Etme | 1 | 7 | 7 | Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 | Okuma | 1 | 15 | 15 | Rapor | 1 | 7 | 7 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|