BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TE107Türk Dilinin Yapısı (Sözdizimi ve Anlam Bilgisi)Seçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Dilin bir dizge, bir sistem olduğunu vurgulamak; dizgeyi oluşturan dil birimleriyle ilgili dizim kurallarını vermek; dizge içindeki dil birimlerinin birbirine anlamsal olarak bağlanma biçimlerini göstererek dilin anlam yönünü irdelemek; geleneksel dil bilgisinin cümleye bakış açısını göstermek; yeni araştırmalarda ortaya çıkan cümleye bakış açısına dikkat çekmek; cümle ve cümleden büyük birlikleri anlamlarına göre çözümleme yöntemlerini vermek; cümle çözümleme yöntemleri konusunda bir metot geliştirmek; yüzey yapı–derin yapı kavramlarını benimsetmek; eksiltilerin tamamlanma kurallarını vermek
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
DOÇ. DR. KÜRŞAD KARA
Öğrenme Çıktıları
1Dilin sistem oluşu, dil birimlerinin sistem içindeki rolleri
2Cümlenin oluşumu, yüklenici ve yardımcı ögelerin sorumlulukları, konuyla ilgili örnek çözümlemeler
3Eksilti, eksiklik kavramları, konuyla ilgili örnek çözümlemeler
4Yüzey yapı-derin yapı kavramları, dilin çizgiselliği, konuyla ilgili örnek çözümlemeler
5Cümlenin en büyük dil birimi olmama durumu, cümlenin yetersizliği, konuyla ilgili örnek çözümlemeler
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Cümlenin oluşumu, yüklenici ve yardımcı ögelerin sorumlulukları, konuyla ilgili örnek çözümlemeler
Dersin İçeriği
Dilin sistem oluşu, dil birimlerinin sistem içindeki rolleri
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Türkçedeki tümce türlerinin geleneksel yaklaşımla incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıYOK
2Türkçedeki tümce türlerinin geleneksel yaklaşımla incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıYOK
3Türkçedeki tümce türlerinin çağdaş dilbilim yaklaşımlarıyla incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıYOKL
4Türkçedeki tümce türlerinin çağdaş dilbilim yaklaşımlarıyla incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıYOK
5Tümcenin ÖğeleriKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıyok
6Tümcenin ÖğeleriKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıyok
7Üretken-dönüşümlü dilbilgisine göre tümce çözümlemesi ve ağaç çizimiKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıyok
8Ara Sınav 1
9Söz öbekleriKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıyok
10Söz öbekleriKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıyok
11Anlam bilgisi ve türleriKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıyok
12bağlamsal yapıları çözmeyokyok
13Söz öbekleriKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıyok
14Türkçenin anlam bilgisiKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıyok
15Anlam bilgisi ve türleriKonu ile ilgili kaynakların araştırılmasıyok
16finalyokyok
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
AKTAN, Bilal (2009). Türkiye Türkçesinin Söz Dizimi. Ankara: Gazi Kitabevi Yay. ATABAY, Neşe-ÖZEL, Sevgi vd. (1981). Türkiye Türkçesinin Sözdizimi. Ankara: TDK Yay. DELİCE, H. İbrahim (2012). Türkçe Sözdizimi. İstanbul: Kitabevi Yay. HATİPOĞLU, Vecihe (1972). Türkçenin Sözdizimi. Ankara: TDK Yay. KARAAĞAÇ, Günay (2011). Türkçenin Söz Dizimi. İstanbul: Kesit Yay. KARAHAN, Leyla (1991). Türkçede Söz Dizimi. Ankara: Akçağ Yay. Mehmet, ÖZMEN (2013). Türkçenin Sözdizimi. Adana: Karahan Yay. ÖZKAN, Mustafa-SEVİNÇLİ, Veysi (2012). Türkiye Türkçesi Söz Dizimi. İstanbul: NK Yay. ÜSTÜNOVA, Kerime (2014). Türkiye Türkçesinde Yapı Kavramı ve Söz Dizimi İncelemeleri. İstanbul: Sentez Yay.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Soru-Yanıt1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav12020
Final Sınavı12020
Derse Katılım10990
Alan Çalışması10330
Okuma12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8
ÖÇ145444454
ÖÇ234454433
ÖÇ355355544
ÖÇ445544444
ÖÇ554444435
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek