Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TE107 | Türk Dilinin Yapısı (Sözdizimi ve Anlam Bilgisi) | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Dilin bir dizge, bir sistem olduğunu vurgulamak; dizgeyi oluşturan dil birimleriyle ilgili dizim kurallarını vermek; dizge içindeki dil birimlerinin birbirine anlamsal olarak bağlanma biçimlerini göstererek dilin anlam yönünü irdelemek; geleneksel dil bilgisinin cümleye bakış açısını göstermek; yeni araştırmalarda ortaya çıkan cümleye bakış açısına dikkat çekmek; cümle ve cümleden büyük birlikleri anlamlarına göre çözümleme yöntemlerini vermek; cümle çözümleme yöntemleri konusunda bir metot geliştirmek; yüzey yapı–derin yapı kavramlarını benimsetmek; eksiltilerin tamamlanma kurallarını vermek |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
DOÇ. DR. KÜRŞAD KARA |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Dilin sistem oluşu, dil birimlerinin sistem içindeki rolleri | 2 | Cümlenin oluşumu, yüklenici ve yardımcı ögelerin sorumlulukları, konuyla ilgili örnek çözümlemeler | 3 | Eksilti, eksiklik kavramları, konuyla ilgili örnek çözümlemeler | 4 | Yüzey yapı-derin yapı kavramları, dilin çizgiselliği, konuyla ilgili örnek çözümlemeler | 5 | Cümlenin en büyük dil birimi olmama durumu, cümlenin yetersizliği, konuyla ilgili örnek çözümlemeler |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Cümlenin oluşumu, yüklenici ve yardımcı ögelerin sorumlulukları, konuyla ilgili örnek çözümlemeler |
Dersin İçeriği |
Dilin sistem oluşu, dil birimlerinin sistem içindeki rolleri |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Türkçedeki tümce türlerinin geleneksel yaklaşımla incelenmesi | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | YOK | 2 | Türkçedeki tümce türlerinin geleneksel yaklaşımla incelenmesi | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | YOK | 3 | Türkçedeki tümce türlerinin çağdaş dilbilim yaklaşımlarıyla incelenmesi | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | YOKL | 4 | Türkçedeki tümce türlerinin çağdaş dilbilim yaklaşımlarıyla incelenmesi | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | YOK | 5 | Tümcenin Öğeleri | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | yok | 6 | Tümcenin Öğeleri | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | yok | 7 | Üretken-dönüşümlü dilbilgisine göre tümce çözümlemesi ve ağaç çizimi | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | yok | 8 | Ara Sınav 1 | | | 9 | Söz öbekleri | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | yok | 10 | Söz öbekleri | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | yok | 11 | Anlam bilgisi ve türleri | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | yok | 12 | bağlamsal yapıları çözme | yok | yok | 13 | Söz öbekleri | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | yok | 14 | Türkçenin anlam bilgisi | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | yok | 15 | Anlam bilgisi ve türleri | Konu ile ilgili kaynakların araştırılması | yok | 16 | final | yok | yok |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
AKTAN, Bilal (2009). Türkiye Türkçesinin Söz Dizimi. Ankara: Gazi Kitabevi
Yay.
ATABAY, Neşe-ÖZEL, Sevgi vd. (1981). Türkiye Türkçesinin Sözdizimi.
Ankara: TDK Yay.
DELİCE, H. İbrahim (2012). Türkçe Sözdizimi. İstanbul: Kitabevi Yay.
HATİPOĞLU, Vecihe (1972). Türkçenin Sözdizimi. Ankara: TDK Yay.
KARAAĞAÇ, Günay (2011). Türkçenin Söz Dizimi. İstanbul: Kesit Yay.
KARAHAN, Leyla (1991). Türkçede Söz Dizimi. Ankara: Akçağ Yay.
Mehmet, ÖZMEN (2013). Türkçenin Sözdizimi. Adana: Karahan Yay.
ÖZKAN, Mustafa-SEVİNÇLİ, Veysi (2012). Türkiye Türkçesi Söz Dizimi.
İstanbul: NK Yay.
ÜSTÜNOVA, Kerime (2014). Türkiye Türkçesinde Yapı Kavramı ve Söz Dizimi
İncelemeleri. İstanbul: Sentez Yay. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Soru-Yanıt | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Derse Katılım | 10 | 9 | 90 |
Alan Çalışması | 10 | 3 | 30 |
Okuma | 1 | 20 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|