|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | MEY116Y | İlköğretimde Düşünme Eğitimi | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | İlköğretim düzeyinde öğrencilerin düşünme becerilerinin nasıl geliştirilebileceğine yönelik yapılabilecek düşünme eğitiminin uygulamalarının fark edilmesini sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Celal Boyraz | Öğrenme Çıktıları | 1 | 1. Düşünme, düşünme becerileri, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, karar verme ve problem çözme gibi kavramları tanımlayabilecek, | 2 | 2. Düşünme becerilerinin geliştirilmesinin ülke ekonomisine katkıları hakkında farkındalık sahibi olabilecek | 3 | 3. Düşünmenin geliştirilmesinde önemli olan hususlar hakkında bilgi sahibi olabilecek, | 4 | 4. Düşünme eğitiminde öğretmen rolünü kavrayabilecek | 5 | 5. Düşünme eğitiminde kullanılabilen metinlerin özelliklerini fark edebilecek, | 6 | 6. İlköğretimde düşünme eğitimi uygulamalarına yönelik planlar hazırlayabilecek |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Düşünme nedir? Düşünme becerileri nelerdir? Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve karar verme, düşünme nasıl geliştirilir? Düşünme eğitimi programları, düşünme eğitiminde öğretmen rolü, | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Ders tanıtımı ve giriş | | | 2 | Düşünme nedir? Düşünme becerileri nelerdir? | | | 3 | Eleştirel düşünme, Yaratıcı düşünme | | | 4 | Problem çözme, Karar verme | | | 5 | Düşünme neden geliştirilmeli? | | | 6 | Düşünme eğitim programları | | | 7 | Düşünme eğitim programları | | | 8 | Düşünme nasıl geliştirilmeli? | | | 9 | Düşünme eğitiminde öğretmen rolü | | | 10 | Düşünme eğitimi dersi programı kritiği | | | 11 | Dil becerileri ve düşünme eğitimi | | | 12 | Matematik ve düşünme eğitimi | | | 13 | Matematik ve düşünme eğitimi uygulamaları | | | 14 | Matematik ve düşünme eğitimi uygulamaları | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Alkın Şahin, S. ve Tunca, N. (2013). Düşünme becerileri ve düşünmeyi destekleyen sınıf ortamı/öğretmen davranışları. G. Ekici ve M. Güven (Editörler), Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri içinde (s. 392-426). Ankara: Pegem Akademi.
2. Başar, H. (2013). Nasıl düşünelim? Ankara: Pegem Akademi
3. Baysal Z. N., Çarıkçı, S. ve Yaşar, E. B. (2016). Sınıf öğretmenlerinin düşünme becerileri öğretimine yönelik farkındalıkları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 5(1), 7-28. DOI: 10.14689/issn.2148 2624.1.5
4. Bochenski, J.M. (1996). Felsefece düşünmenin yolları. (çev. K. Dinçer). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
5. Çatalbaş, G. (2018). Cort 5 düşünme programı aracılığıyla sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme becerileri ve eğilimleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
6. Çotuksöken, B. (2015). Düşünme eğitiminin güncel durumu ve sorunları. B. Çotuksöken, ve H. Tepe (Editörler), Çocuklar için felsefe eğitimi içinde (s. 35-48). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
7. Dewey, J. (1910). How we think. Boston: D. C. Heath ve Co. Publishers.
8. Doğan, N. (2005). Yaratıcı düşünme ve yaratıcılık, Ö. Demirel (Edt.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 167-192) Ankara: PegemA Yayıncılık.
9. Doğanay, A. (2015). Etkin vatandaşlık için düşünme becerilerinin öğretimi, C. Öztürk (Edt), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.145-185). Ankara: Pegem Akademi.
10. Doğanay, A. (2017). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi. A. Doğanay (Edt). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde. (s. 328-384), Ankara: PegemA Yayıncılık
11. Fisher, R. (1998). Thinking about thinking: developing metacognition in children. Early Child Development and Care, 141(1), 1-15, doi:10.1080/0300443981410101
12. Fisher, R. (2013). Teaching thinking: Philosophical enquiry in the classroom, London: Bloomsbury Publishing.
13. Guitton, J. (2011). Düşünme sanatı. (Çev. C. Perin). Ankara: Elips Kitap
14. Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10(1), 1-13.
15. Lipman, M. (1988). Critical thinking-What it can be? Educational Leadership, 46(1), 38-43.
16. Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York: Cambridge University Pres.
17. MEB (2007). Düşünme eğitimi öğretim programı. Ankara: MEB
18. Nosich, M. N. (2012). Eleştirel düşünme ve disiplinlerarası eleştirel düşünme rehberi (Çev. B. Aybek). Ankara: Anı Yayınları.
19. Özsevgeç, T. ve Altun, E. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin eleştirel düşünmeye yönelik görüşlerinin belirlenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 66-95.
20. Polette, N. (2005). Teaching thinking skills with fairy tales and fantasy. London: Teacher Ideas Press.
21. Paul, R. ve Elder, L. (2013). Kritik düşünce: Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar. (Çev. Edt. E. Aslan ve G. Sart). Ankara: Nobel Yayıncılık.
22. Saban, A. (2014). Öğrenme-öğretme süreci. Yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Okuma | 14 | 3 | 42 | Ev Ödevi | 14 | 2 | 28 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|