|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SBK146 | Türk Siyasetinin Yapısal Analizi | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Bu ders çerçevesinde Türkiye’nin toplumsal, siyasal ve ekonomik değişimi kültürel öğeler perspektifinde analiz edilmektedir. Bu amaçla Türkiye’nin yaşanan sosyo-ekonomik ve siyasi kimliğinin ve sorunlarının tanımlanması hedeflenmektedir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAPUSIZOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Öğrenciler Türk siyasetini değerlendirme yapabilme yetisine sahip olacaklardır. | 2 | Öğrenciler derste verilen aşamaları takip ederek, var olan sorunları analiz edebilme ve bu sorunların çözümü için yeni politikalar üretebilme yeteneği kazanacaklardır | 3 | Türkiye’de siyasa oluşturma süreçlerinde yer alan aktörlerin rolleri ve bu aktörlerin yaklaşımları konusunda bilgi sahibi olacaklardır. Türk siyasal yaşamındaki değişim ve dönüşümleri ve tarihsel kırılmaları değerlendirir | 4 | Türk siyasal hayatında değişmeyen sorunları tarihsel ve ekonomik perspektiften değerlendirir | 5 | Türk siyasal yaşamındaki güncel sorunları tarihsel devamlılık çerçevesinde değerlendirir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Türkiye'de etnik ve dinsel grupların sınıflandırılması; toplumsal köken, dil, din-devlet, mezhep ve siyaset ilişkileri; "Kültürel Kimlik" tartışmaları; Toplumsal yapının etnik ve kültürel temelde tartışılması ve bu konuda siyasete yansıyan sorunlar ele alınacaktır. Derste Türkiye’de modernliğin gelişimi, sonuçları ve modernlik tartışmaları değerlendirilmektedir. Rasyonellikle ilgili özellikle eleştirel kuramın savları incelenmektedir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Osmanlı’da Anayasal Yönetim Girişimleri ve Aydınlar | | | 2 | Cumhuriyetin İlanı ve Kurucu Kadrolar | | | 3 | Tarihsel Blok | | | 4 | Kemalizm’in Analizi: Kemalizm Ve Jakobenizm | | | 5 | Demokrat Parti Ve Merkez Sağ Gelenek | | | 6 | 27 Mayıs Darbesi ve Milli Birlik Komitesi | | | 7 | 1961 Anayasası ve Vesayet Demokrasisinin İnşası | | | 8 | Vize Sınavı | | | 9 | 12 Eylül: Antidemokratik Bir Restorasyon Girişimi | | | 10 | Demirel Ve Özal: Sağın Dönüşümü mü? | | | 11 | Merkez Sol: Kemalizm’den Sosyal Demokrasiye CHP’nin Evrimi | | | 12 | 1980 Sonrası Solun Yeni Çehresi | | | 13 | İslamcılık Akımının Tarihsel Kaynakları Ve Gelişimi | | | 14 | İslamcılığın İktidara Yürüyüşü | | | 15 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | • Bayramoğlu, Ali “Asker ve Siyaset,” Bir Zümre Bir Parti: Türkiye’de Ordu, der. Ahmet İnsel ve Ali Bayramoğlu İstanbul, Birikim, 2004, ss.
• Berzeg Kazım, Liberalizm Demokrasi, Kapıkulu Geleneği, Liberte Yayınları, Ankara.
• Bora, Tanıl, Türkiye Sağının Üç Hali, Milliyetçilik, Muhafazakârlık, İslamcılık, Birikim Yayınları, 1998.
• Cizre Ümit, “Egemen İdeoloji ve Türk Silahlı Kuvvetleri,” Bir Zümre Bir Parti: Türkiye’de Ordu .
• Dursun, Davut “Dünden Bugüne Dönüşen Türkiye’nin Genel Eğilimleri ve Dinamikleri,” derleyenler Davut Dursun, Burhanettin Duran ve Hamza Al, İstanbul: Alfa, 2007
• Heper, Metin, Türkiye’de Devlet Geleneği, Doğu Batı Yayınları, 2006.
• Erdoğan Mustafa, Türkiye’de Anayasalar ve Siyaset, Ankara: Liberte, 2001.
• Kahraman, Hasan Bülent, Türk Siyasetinin yapısal Analizi, Agora Kitaplığı, 2010
• Kemal Kirişçi ve Gareth M. Winrow, Kürt Sorunu: Kökeni ve Gelişimi, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt yayınları, 1997.
• Keyder, Çağlar, Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, İletişim Yayınları, 1999.
• Kongar Emre, Toplumsal Değişme ve Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995
• Köker, Levent, Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İletişim Yayınları, 2011.
• Küçükömer, İdris, Batılılaşma ve Düzenin Yabancılaşması, Bağlam Yayıncılık, 2004.
• Mardin, Şerif, Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İletişim Yayınları, 2011.
• Mardin, Şerif. 1996. “Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez Çevre İlişkileri.” Türkiye’de Siyaset: Süreklilik ve Değişim içinde. İstanbul: Der Yayınları | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 | Final Sınavı | 1 | 3 | 3 | Derse Katılım | 1 | 14 | 14 | Tartışma | 14 | 1 | 14 | Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 | Makale Yazma | 1 | 40 | 40 | Makale Kritik Etme | 14 | 1 | 14 | Bireysel Çalışma | 14 | 6 | 84 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|