|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SBK133 | Kalkınma ve Ekoloji | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı; kalkınma ve çevre literatürü konusunda teorik bilgiler edindikten sonra kalkınma literatürü bağlamında güncel gelişmeleri takip edebilmek; bu konuda küresel anlamda örnek uygulamaları dikkate alarak yereli düşünebilmek; çağımızın en yakıcı problemi olan ve dünyanın geleceğini ilgilendiren iklim krizini bütün boyutlarıyla düşünebilmek amaçlanmıştır. Bu ve benzeri konularda dersi alan öğrencilerin farkındalığını en yüksek seviyeye çıkarabilmek amaçlanmıştır. Bir diğer amaç ise çevresel göstergelerin kalkınma için çok önemli bir unsur olduğunu örnek uygulamalar üzerinden düşünebilmek amaçlanmıştır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Turgut BAYRAMOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Ders içeriğinde yer alan konular çerçevesinde bilgi sahibi olma, | 2 | Konuların tarihsel süreci göz önünde bulundurularak yorum yapabilmek, | 3 | Kalkınma literatürü bağlamında çevre konularını düşünebilmek, | 4 | Dünyanın geleceğini ilgilendiren en hayati konulardan birisi olan iklim krizi konusunda en yüksek seviyede farkındalık oluşturmak, | 5 | v. Çevre konusunda uluslararası gündemi takip edebilmek, |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Bu derste kalkınma ve çevre birlikte düşünülerek, ekonomi, çevre ve sosyal konular birlikte değerlendirilecektir. Ekonomik göstergelerin iyileştirilmesinin çevresel göstergelerle hangi alanlarda çakıştığı, ekonominin doğası gereği var olan kıt kaynaklar ve seçim mekanizmalarının nasıl çalıştığı, ulusal ve uluslararası alanda ekonomik faaliyetlerin sebep olduğu çevresel problemlerin değerlendirilmesi ve her bir ekonomik faaliyetin çevreye uyumlu şekillerinin var olup olmadıkları incelenecektir. Ders BM’nin sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda işlenecek ve her bir başlık ayrı ayrı değerlendirilecektir. Ayrıca derste hava, su ve toprağın gelecek nesillere nasıl daha sağlıklı aktarılabileceği incelenecek ve varsa öneri ve alternatifler değerlendirilecektir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kalkınma İle İlgili Tanımlar | | | 2 | Ekoloji İle İlgili Tanımlar | | | 3 | Kalkınma Literatürü | | | 4 | Ekoloji Literatürü | | | 5 | Kalkınma İktisadında Çevre | | | 6 | Yeni Kakınma Modelleri | | | 7 | Kalkınma ve Çevre Politikalarının Tarihsel Gelişimi | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Kalkınma Sürecinde Devletin Piyasanın Nispi Rolleri | | | 10 | Gelişmekte Olan Piyasalar ve Sermaye Akımları | | | 11 | Çevrenin Üretim Sürecindeki Değişen Rolü | | | 12 | Gelişmekte Olan Ülkeler ve Çevre Problemleri | | | 13 | Kalkınma ve Çevre Dinamiklerinin Geleceği | | | 14 | Değişen Küreselleşme Algısı, Kalkınma ve Çevre Politikaları | | | 15 | Final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Radkau, Joachım (2017), Doğa ve İktidar, Global bir Çevre Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları 1. Basım İstanbul
Sedlacek, Tomas, (2018), İyi Kötü Ekonomi, Gılgamıştan Wall Street’e İktisadi Anlam Arayışı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları 2. Basım İstanbul
Diamond, Jared, (2019) Çöküş, Toplumlar Başarısızlığı ya da Başarıyı Nasıl Seçerler, Pegasus Yayınları,
Beaudoin, Steven M., (2017), Yoksulluğun Tarihi, Dedalus KitapD’Alisa Giacomo, Demaria, Federico, ve Kallis, Giorgos (2020), Küçülme Yeni Bir Çağ İçin Kavram Dağarcığı, Metis Yayınları
Diamond, Jared, (2006), Tüfek Çelik Mikrop, Tübitak Popüler Bilim kitapları
Acemoğlu, Daron ve Robinson Jamers A. (2015) Ulusların Düşüşü, Doğan Kitap,
Öksüs, İskender, (2020) Niçin Geri Kaldık, Panama Yayınları | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Performans | 1 | 40 | Ev Ödevi | 1 | 60 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı | 1 | 24 | 24 | Örnek Vaka İncelemesi | 2 | 15 | 30 | Bireysel Çalışma | 14 | 5 | 70 | Performans | 14 | 2 | 28 | Ev Ödevi | 2 | 15 | 30 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|