Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SBK114 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel konuları ve güncel sorunları, eşitlik ilkesi ve ayrımcılık yasağı ekseninde kuramsal açıdan incelemek Türkiye ve dünyadaki toplumsal hayatı eşitlikçi perspektiften değerlendirerek buna yönelik davranışları geliştirmektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Esmeray Alacadağlı |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Bu dersin sonunda öğrenciler:
i. Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarını tanımlar ve karşılaştırır | 2 | ii. Toplumsal cinsiyetin kişilerin algı, tutum ve davranışları üzerindeki etkilerini açıklar | 3 | iii. Eşitlikçi ve bütüncül bir bakış açısı ile sanat eserlerini (film, dizi, roman vd) inceler. | 4 | iv. Cinsiyete dayalı şiddet ve türlerini tanımlar | 5 | v. Cinsiyete dayalı şiddetle hukuki mücadele yöntemlerini açıklar |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Bu derste, eşitlik ilkesi ve ayrımcılık yasağı ekseninde cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel konular ve güncel sorunlar kuramsal açıdan incelenecek, Türkiye ve dünyadaki toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki çalışmalar, drama çalışmaları ve film okumalarıyla toplumsal hayattaki ayrımcı ve eşitlikçi uygulamalar değerlendirilecektir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | 1. Hafta: Kavramsal çerçeve; cinsiyet, toplumsal cinsiyet, eşitlik, ayrımcılık vb | | | 2 | 2. Hafta: Toplumsal cinsiyet -ana akımlaştırma üzerine yaratıcı drama atölyesi, yöntem ve açıklamalar | | | 3 | 3. Hafta: Cinsiyetçilik, ataerkillik ve toplumsal cinsiyet (örnek TV dizisi üzerinden tartışma) | | | 4 | 4. Hafta: Cinsiyet ve eleştirel erkeklik (örnek TV dizisi üzerinden tartışma) | | | 5 | 5. Hafta: Ayrımcılıkla mücadele: çift cinsiyetli rejim ve cinsel yönelim | | | 6 | 6. Hafta: Makale incelemesi ve makale konularının seçimi | | | 7 | 7. Hafta: Ara Sınav | | | 8 | 8. Hafta: Kadına yönelik ayrımcılık, şiddet ve türleri, edebi eser/kitap incelemesi | | | 9 | 9. Hafta: Toplumsal Cinsiyet ve Aile İlişkileri | | | 10 | 10. Hafta: Cinsiyet temelli şiddet ve yasal mücadele yöntemleri | | | 11 | 11. Hafta: Makale sunumları | | | 12 | 12. Hafta: Makale sunumları | | | 13 | 13. Hafta: Feminist Mücadele Pratikleri: Türkiye Kadın Hareketi Örneği | | | 14 | 14. Hafta: Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Bağlamında Film Gösterimi ve Analizi | | | 15 | 15. Hafta: Toplumsal Hayat, Çalışma Yaşamı ve Cinsiyet | | | 16 | 16. Hafta: Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ecevit, Y. ve N. Karkıner (Ed.). 2013. Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 23;
Aslı Şimşek, Recep Volkan Öner (2015). Lerzan Gültekin Gül Güneş Ceylan Ertung Aslı Şimşek (Ed.).2013. Toplumsal Cinsiyet Ve Yansımaları, Atılım Üniversitesi Yayınları
Türkiye’de Egemonik Erkeklik: Medyada ve Hukukta İzler, Dönüşümler ve Olasılıklar Global Media Journal, 6 (11) 2015, 447
Lou Andreas-Salome, Üç Kitap; Arayışlar, Ruth, Feniçka ), İş Bankası Kültür Yayınları
Virginia Woolf, Üç Kitap; Kendine Ait bir Oda, Mrs. Dalloway, Dalgalar), Bilgi ve İndigo Yayınevleri
Melek Özlem Sezer, Masallar ve Toplumsal Cinsiyet, Kor Kitap
Aliye Çınar Köysüren, Kültürel ve Dini Algıda Toplumsal Cinsiyet, Sentez Yayınları |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 90 | 90 |
Final Sınavı | 1 | 90 | 90 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | ÖÇ2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|