BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SBK101ZBilimsel Araştırmalarda Yöntem ve EtikSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin genel amacı; sosyal bilimler alanında yüksek lisans yapan öğrencilere bilimsel çalışmaların yöntemini öğretmektir. Bu çerçevede bu derste konu belirleme, konunun çerçevesini oluşturma, veri toplama, verilerin işlenmesi hakkında öğrencinin temel bilgiler ve bilimsel etik konusunda yetkin hale gelmesi amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Hayriye Şengün
Öğrenme Çıktıları
1Bilimin gelişimini ve düşünme biçimlerini kavrar.
2Konu belirleme ve çerçevesini oluşturma konusunda ve alan çalışmalarında dikkat edilmesi gereken noktalar hakkında temel bilgileri kavrar.
3Veri toplama tekniklerini ve bu verileri metodolojik bir biçimde değerlendirmeyi kavrar.
4Bilim etiğine uygun araştırma yapmayı ve rapor yazmayı kavrar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
-
Dersin İçeriği
Toplumsal araştırmaların sınıflandırılması, veri toplama teknikleri, teori, kuram, varsayım, evren, örneklem, anket, anket sorularını hazırlama, anketleri uygulama, rapor yazma konuları ele alınacaktır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin gelişimi
2Sosyal bilim yöntemine katkı sağlayan bilim adamları
3Bilimsel yöntemin amacı ve aşamaları ve bilimde etik dışı davranış
4Bilimsel yöntemin temel kavramları
5Sosyal araştırmaların sınıflandırılması
6Bilimsel araştırma süreci ve etik
7Araştırma yöntem çeşitleri ve veri toplama teknikleri
8Ara sınav
9Araştırma sorusu hazırlama teknikleri
10Araştırma soru biçimleri
11Araştırma evreni ve örneklem seçimi
12Veri analiz yöntemleri
13Sosyal bilim araştırmalarında rapor yazma ve etik
14Genel değerlendirme ve gözden geçirme
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Şener Büyüköztürk vd. Pegem Akademi, 28. Baskı, 2020. Bilimsel Araştırma Yöntemi, Niyazi Karasar, Nobel Yayıncılık, 36. Basım, 2020. Bilimsel Araştırma ve Etik, Ders Notları, Hasan YETİM, 2010. Honor in Science, C. L. Jackson, The Scientific Research Society, 2000. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunlar, TÜBİTAK Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi, 2002. ÖNERİLEN KAYNAKLAR Altunışık, R., vd., (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi. Baş, T., (2003). Anket. Ankara: Seçkin Yay. Gökçe, B., (1999). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Savaş Yay. Punch, K., (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi. Seyidoğlu, H., (1995). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Güzem Yay. Büyüköztürk, Ş. vd. (2020), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, 28. Baskı. Karasar, N. (2020), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayıncılık, 36. Basım.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
-
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14342
Tartışma14114
Makale Yazma9327
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma7214
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma8216
Okuma14228
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)171
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8
ÖÇ111311131
ÖÇ222311122
ÖÇ311311122
ÖÇ412211121
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek