|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Fİ112 | İleri Atom ve Molekül Fiziği-2 | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | İki elektronlu ve çok elektronlu atomların temel özelliklerinin anlaşılmasını sağlamak,
Atomların magnetik ve elektrik alanlarla etkileşmesini anlamak üzere kuantum mekaniğinin nasıl uygulanacağını öğretmek,
Schrödinger denkleminin yaklaşık çözme yöntemlerinin anlaşılmasını sağlamak,
Molekül yapısı ve molekül spektrumlarının temel özelliklerinin anlaşılmasını sağlamak,
Moleküllerin elektronik yapısının anlaşılması için kuantum mekaniğinin nasıl uygulandığını öğretmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Mehmet ÇINAR | Öğrenme Çıktıları | 1 | Temel kavramların iki elektronlu atomlar için tanımlamasının yapılması | 2 | iki elektronlu atomların elektromagnetik alan etkileşiminin incelenmesinin yapılması | 3 | Çok elektronlu atomları tanımlanması ve bunların çözüm yöntemlerinin öğrenilmesi | 4 | Tek atomlu, iki atomlu ve çok atomlu moleküllerin yapıların ve spktrumlarının öğrenilmesi | 5 | Kuantum mekaniğinin, molekül yapısı ve spektrumlarının analizinde uygulanabilmesi, | 6 | Kullanılan model hesaplamalarının sonuçlarının deneysel verilerle karşılaştırılabilmesi, |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | İki elektronlu atomlar
Çok elektronlu atomlar
Tek atomlu moleküller
Moleküler elektronik durumlar
İki atomlu moleküller,
İki atomlu moleküllerin dönme, titreşim ve potansiyel eğrileri, İki atomlu moleküllerin spektrumları,
Çok atomlu moleküllerin dönme ve titreşimleri, Çok atomlu moleküllerin elektronik durumları, | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İki elektronlu atomlar için Schördinger Dalga denklemi, Spin Dalga Fonksiyonları ve Pauli ilkesinin rolü, iki elektronlu atomların taban durumu | | | 2 | Bağımsız parçacık modeli, iki elektronlu atomlartın taban durumu, uyarılmış durumları, Auger olayı | | | 3 | Merkezcil alan yaklaşımı, Elementlerin periyodik sistemi | | | 4 | Thomas-Fermi atom modeli, Hartree-Fock yöntemi ve öz uyumlu alan, Merkezcil alan yaklaşımına düzeltmeler | | | 5 | Çok elektronlu atomların elektromagnetik alanla etkileşmesi: seçim kuralları, Alkalilerin spektrumları, Helyum ve Toprak Alkaliler | | | 6 | Çok elektronlu atomların elektromagnetik alanla etkileşmesi: Çoklu yapı, Zeeman olayı, Karesel stark olayı, X-ışını spektrumu | | | 7 | Moleküler yapı: genel doğası, iki atomlu moleküller için Born Oppenheimer ayırması, dönme ve titreşim hareketleri | | | 8 | Arasınav | | | 9 | Moleküler yapı: iki atomlu moleküllerin elektronik yapısı, çok atomlu moleküllerin yapısı | | | 10 | İki atomlu moleküllerin dönme, titreşim ve potansiyel eğrilerinin Kuantum mekaniksel incelemesi | | | 11 | İki atomlu moleküllerin spektrumları ve geçiş olasılıkları | | | 12 | İki atomlu moleküllerin spektrumları, Çoklu-foton geçişleri | | | 13 | Çok atomlu moleküllerin dönme ve titreşimleri | | | 14 | Çok atomlu moleküllerin elektronik durumları, Moleküler yörüngemsiler, Melezleşme | | | 15 | Üçten fazla atomlu moleküller π-elektron sistemleri | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1-W. Demtröder, (2005), “Molecular Physics Theoretical Principles and Experimental Methods”, Wiley Yardımcı kitap: B.H. Bransden and C.J. Joachain, (1990),”Physics of Atoms and Molecules”, Longman
2-Erol Aygün ve Mehmet Zengin.(1992), ‘’Atom ve Molekül Fiziği’’ Ankara Bizim Büro Basımevi. 2. Atom ve Molekül Fiziği (Çeviri: F.Köksal ve H.Gümüş) Bilim Yayıncılık, Ankara,1999. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bireysel Çalışma | 13 | 4 | 52 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 5 | 35 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 5 | 70 | Ev Ödevi | 7 | 3 | 21 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|