Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | BES120 | Spor Psikolojisi | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Dersin amacı, öğrencilere , spor ortamlarında insan davranışlarının nedenini anlama, sporcuların zihinsel süreçlerini ve davranışlarını anlama, analiz etme ve yönetme becerilerini kazandırmaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Mevlüt GÖNEN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenciler, spor psikolojisi alanındaki temel zihinsel süreçleri (motivasyon, özgüven, dikkat, stres yönetimi vb.) anlar | 2 | Öğrenciler, sporcuların performansını artırmak için kullanılan psikolojik stratejileri (motivasyonel, konsantrasyon, stres yönetimi, özgüven artırma vb.) uygulama becerisi kazanırlar. | 3 | Öğrenciler, takım içi iletişim ve liderlik becerilerini geliştirir ve spor takımlarında etkili iletişim ve liderlik stratejilerini uygulama yetkinliği kazanırlar. | 4 | Öğrenciler, sporcuların karşılaşabileceği bireysel ve grup psikolojik sorunları (performans kaygısı, motivasyon kaybı, takım içi çatışmalar vb.) tanıma ve çözme becerisi geliştirirler. | 5 | Öğrenciler, sporcuların performansını değerlendirme yöntemlerini kullanır ve performans geliştirme planları oluşturma yetkinliği kazanırlar. | 6 | Öğrenciler, spor psikolojisi alanındaki profesyonel ve etik standartlara uygun davranır ve psikolojik danışmanlık süreçlerini etik ilkeler çerçevesinde yönetirler. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; Sporcuların Performansını Artırmak, performansa etki eden psikolojik güçlükleri tanıma, anlama ve çözüm yollarını kavrama, Sporcular Arası İletişimi ve Takım Dinamiklerini anlama, Spor Psikolojisi Araştırmalarını ve Uygulamalarını İnceleme gibi konulara yer verilmektedir |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Spor psikolojisinin tanımı ve önemi Spor psikolojisi alanında kullanılan temel kavramlar ve teorik yaklaşımlar | | | 2 | Motivasyonun tanımı ve türleri Sporcularda motivasyonun önemi ve etkileri
Motivasyonel stratejiler ve performansı artırma yöntemleri | | | 3 | Dikkatin ve odaklanmanın tanımı Sporcularda dikkat ve odaklanmanın önemi ve etkileri
Dikkati artırma ve odaklanmayı geliştirme teknikleri | | | 4 | Özgüvenin tanımı ve bileşenleri Sporcularda özgüvenin önemi ve etkileri
Özgüveni artırma stratejileri ve uygulamaları | | | 5 | Stresin tanımı ve türleri Sporcularda stresin ve kaygının performansa etkileri
Stres ve kaygı yönetimi stratejileri ve uygulamaları | | | 6 | Grup dinamiklerinin temel prensipleri Takım çalışmasının önemi ve etkileri Takım içi ilişkileri geliştirme ve takım dinamiklerini yönetme stratejileri | | | 7 | Konsantrasyonun tanımı ve önemi Sporcularda konsantrasyonun ve dikkatin performansa etkileri
Konsantrasyonu artırma ve dikkat becerilerini geliştirme stratejileri | | | 8 | Ara Sınav (Vize) | | | 9 | İletişimin önemi ve temel prensipleri Takım içi iletişim ve liderlik Sporcular arası iletişimi geliştirme ve liderlik becerileri | | | 10 | Zihinsel antrenmanın tanımı Sporcularda imajinasyonun ve mental antrenmanın önemi ve etkileri
İmajinasyon ve mental antrenman teknikleri ve uygulamaları | | | 11 | Sporcuların karşılaşabileceği psikolojik sorunlar ve zorluklar Psikolojik sorunların tanınması, değerlendirilmesi ve müdahale stratejileri Sporcularda psikolojik sağlık ve refahı destekleme yaklaşımları | | | 12 | Performansın sürekli geliştirilmesi ve izlenmesi Performans değerlendirme yöntemleri ve araçları
Performans geribildirimi ve gelişim planları oluşturma | | | 13 | Spor psikolojisi araştırmalarının temel prensipleri Güncel araştırma yöntemleri ve bulguları
Araştırmaların uygulamalara nasıl yansıtılabileceği | | | 14 | Spor psikolojisi araştırmalarının geleceği ve yönleri Spor psikolojisi alanında yeni gelişmeler ve trendler Spor psikolojisi çalışmalarının gelecekteki uygulamalara etkisi ve önemi | | | 15 | Genel Tekrar | | | 16 | Yarıyıl sonu sınavı (Final) | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
"Foundations of Sport and Exercise Psychology" - Robert S. Weinberg, Daniel Gould
"Sport Psychology: Concepts and Applications" - Richard H. Cox
"Sport Psychology: A Complete Introduction" - John M. Duda, Mark H. Anshel
"Applied Sport Psychology: Personal Growth to Peak Performance" - Jean M. Williams, Vikki Krane
"The Psychology of Sport Injury and Rehabilitation" - Monna Arvinen-Barrow, Natalie Walker
"Handbook of Sport Psychology" - Gershon Tenenbaum, Robert C. Eklund
"Sport Psychology: From Theory to Practice" - Mark H. Anshel
"The Sport Psych Handbook" - Shane Murphy
"Understanding Sport Psychology: An Introduction to Theory and Practice" - John M. Silva, Diane E. Stevens
"Sport Psychology: Contemporary Themes" - David Lavallee, John Kremer, Aidan Moran |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Derse Katılım | 14 | 6 | 84 |
Bireysel Çalışma | 14 | 6 | 84 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|