|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDE126Y | Türk Dili Tarihi II | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Türk Dilinin tarihi gelişme evrelerini kavratmak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Ferdi GÜZEL | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini kavrayabilme. | 2 | Dil ailelerini ve Türk dilinin bunlar arasındaki yerini öğrenebilme. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Türkçenin tarihî süreçte sorunları, Türk yazı dilinin yaşının ve eserlerinin tespiti, kaynak metin durumu, karışık dilli eserler sorunu, modern Türkçe ve yaşayan Türk lehçeleri, tarihî süreçte dil hareketleri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dünya dil aileleri. | | | 2 | Altay Dilleri teorisi, Altay Dillerinde ses denklikleri. | | | 3 | Türk lehçelerinin sınıflandırılması, Türk Dilinin tarihî devirleri. | | | 4 | İlk Türkçe Devri: Hunlar ve dilleri. | | | 5 | Eski Türkçe devri. | | | 6 | Eski Batı Türkçesi: Tuna ve İdil Bulgarları ve dilleri. | | | 7 | Eski Doğu Türkçesi: Köktürkler, Köktürkçe ve özellikleri. | | | 8 | ara sınav | | | 9 | Uygurlar, Eski Uygurca ve özellikleri. | | | 10 | Orta Türkçe Dönemi: Karahanlı Türkçesi. Karahanlı Türkçesiyle yazılmış eserler, Divanü Lügati’t-Türk, Kutadgu Bilig, Atabetü’l-Hakayık, Satırarası Kur’an Tercümeleri ve Divan-ı Hikmet’in tanıtımı. | | | 11 | Harezm Türkçesi, Harezm Türkçesiyle yazılmış eserler: Kısasü’l-Enbiya, Mu’inü’l-Mürid, Muhabbetname, Nehcü’l-Feradis, Mukaddimetü’l-Edeb, Mi’rac-name, Kur’an Tercümesi’nin tanıtımı. | | | 12 | Kıpçaklar ve Tarihî Kıpçakçanın tanıtımı, Tarihî Kıpçakça metinlerinin Tanıtımı: Memlük Kıpçakçası ve eserleri, Altın Ordu Sahası ve eserleri. | | | 13 | Çağatay Türkçesi ve eserleri. | | | 14 | Batı Türkçesi: Eski Anadolu Türkçesinin tanıtımı ve eserleri | | | 15 | Eski Anadolu Türkçesinden Osmanlıcaya geçiş. 19. Yüzyıl Osmanlıcası ve Türkiye Türkçesinin başlangıcı. | | | 16 | final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Caferoğlu, Ahmet. 2000. Türk Dili Tarihi I,ss. 246, Enderun Kitabevi, İstanbul.Caferoğlu, Ahmet. 2000. Türk Dili Tarihi II,ss. 230, Enderun Kitabevi, İstanbul.Ercilasun, A. Bican. 2011. Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, ss. 486, Akçağ Yay., Ankara.Gabain, A. Von. 2007. Eski Türkçenin Grameri, ss. 313, TDK Yay., Ankara.Özkan, Mustafa. 2000. Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, ss. 1008, Filiz Kitabevi, İstanbul. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 10 | 2 | 20 | Takım/Grup Çalışması | 1 | 7 | 7 | Proje Hazırlama | 5 | 4 | 20 | Proje Sunma | 10 | 2 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 6 | 60 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | | 1 | | 2 | | 2 | | 3 | | 2 | | ÖÇ2 | 3 | | 2 | | 1 | | 2 | | 2 | | 3 | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|