Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDE135Y | Oğuz Grubu Türk Lehçeleri | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencinin, çağdaş Oğuz grubuna ait olan dilleri ayırt edebilmesi, XII. yüzyıldan itibaren Türk dilinin ayrıldığı kolları ve bunlar arasındaki ortak ve farklı dil bilimsel özellikleri ifade edebilmesi hedeflenmektedir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet AKPINAR |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Çağdaş Oğuz Grubu Türk Lehçelerinin birbirleriyle olan ilişkisini ifade eder ve dilsel yönden mukayese eder. | 2 | Çağdaş Oğuz Grubu lehçelerine ait metinleri dil özelliklerinden hangi dile ait olduğunu bulur. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Ön koşulu yok. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Çağdaş Oğuz grubuna ait dillerin belirli metinler üzerinden dil bilgisel özelliklere göre tanıtılması ve karşılaştırılması. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Türk Dillerinin lehçelerine göre ayrımı. | | | 2 | Türk Dili Lehçelerindeki ayrımı metinler üzerinden inceleme. | | | 3 | Oğuz grubu lehçeleri ve dilsel özellikleri. | | | 4 | Oğuzlar hakkında tarihsel arka plan ve yazı diline geçiş aşamaları. | | | 5 | Azerbaycan Türkçesini tanıtma ve dil bilgisel özelliklerine değinme. | | | 6 | Azebaycan Edebiyatına giriş yapma ve metinleri genel olarak inceleme. | | | 7 | Azebaycan Türkçesi üzerine kaleme alınmış eserleri inceleme. | | | 8 | ara sınav | | | 9 | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini tanıma. | | | 10 | Türkmen Türkçesi üzerine yazılmış metinlerden dilsel tahliller yapma. | | | 11 | Gagauz tarihini ve dil özelliklerini tanıma. | | | 12 | Gagauz Türkçesi üzerine yazılmış edebi eserleri inceleme. | | | 13 | Kırım Tatarcasının Güney kolu hakkında genel bilgiler. | | | 14 | Güney Kırım Tatarcasının dilsel gelişim evrelerini betimleme. | | | 15 | Kırım Tatarcası üzerine yazılmış halk edebiyatı metinlerini inceleme. | | | 16 | final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ergin, Muharrem, 1988. Azeri Türkçesi, Ebru Yay., İstanbul.
Özkan, Nevzat, 1996, Gagauz Türkçesi Grameri, TDK Yay., Ankara.
Ercilasun, Ahmet Bican, 2007, Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ankara.
Bozkurt, Fuat, 1999, Türklerin Dili, Kapı Yay., İstanbul.
Buran, Ahmet-Alkaya, Ercan, 2001, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara.
Çağatay, Saadet, 1972, Türk Lehçeleri Örnekleri II, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 10 | 2 | 20 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 7 | 7 |
Proje Hazırlama | 5 | 4 | 20 |
Proje Sunma | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 6 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 2 | ÖÇ2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|