BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDE135YOğuz Grubu Türk LehçeleriSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencinin, çağdaş Oğuz grubuna ait olan dilleri ayırt edebilmesi, XII. yüzyıldan itibaren Türk dilinin ayrıldığı kolları ve bunlar arasındaki ortak ve farklı dil bilimsel özellikleri ifade edebilmesi hedeflenmektedir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet AKPINAR
Öğrenme Çıktıları
1Çağdaş Oğuz Grubu Türk Lehçelerinin birbirleriyle olan ilişkisini ifade eder ve dilsel yönden mukayese eder.
2Çağdaş Oğuz Grubu lehçelerine ait metinleri dil özelliklerinden hangi dile ait olduğunu bulur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ön koşulu yok.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Çağdaş Oğuz grubuna ait dillerin belirli metinler üzerinden dil bilgisel özelliklere göre tanıtılması ve karşılaştırılması.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Türk Dillerinin lehçelerine göre ayrımı.
2Türk Dili Lehçelerindeki ayrımı metinler üzerinden inceleme.
3Oğuz grubu lehçeleri ve dilsel özellikleri.
4Oğuzlar hakkında tarihsel arka plan ve yazı diline geçiş aşamaları.
5Azerbaycan Türkçesini tanıtma ve dil bilgisel özelliklerine değinme.
6Azebaycan Edebiyatına giriş yapma ve metinleri genel olarak inceleme.
7Azebaycan Türkçesi üzerine kaleme alınmış eserleri inceleme.
8ara sınav
9Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini tanıma.
10Türkmen Türkçesi üzerine yazılmış metinlerden dilsel tahliller yapma.
11Gagauz tarihini ve dil özelliklerini tanıma.
12Gagauz Türkçesi üzerine yazılmış edebi eserleri inceleme.
13Kırım Tatarcasının Güney kolu hakkında genel bilgiler.
14Güney Kırım Tatarcasının dilsel gelişim evrelerini betimleme.
15Kırım Tatarcası üzerine yazılmış halk edebiyatı metinlerini inceleme.
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ergin, Muharrem, 1988. Azeri Türkçesi, Ebru Yay., İstanbul.  Özkan, Nevzat, 1996, Gagauz Türkçesi Grameri, TDK Yay., Ankara. Ercilasun, Ahmet Bican, 2007, Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ankara.  Bozkurt, Fuat, 1999, Türklerin Dili, Kapı Yay., İstanbul. Buran, Ahmet-Alkaya, Ercan, 2001, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara.  Çağatay, Saadet, 1972, Türk Lehçeleri Örnekleri II, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara. 
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım10220
Takım/Grup Çalışması177
Proje Hazırlama5420
Proje Sunma10220
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma10550
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma10660
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1332334424232
ÖÇ2224243343333
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek