Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDE131Y | Türk Dili Tarihi I | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencinin, Türk dilinin başlangıç döneminden itibaren tarihi seyrini ifade etmesi ve yazılı döneme geçildikten sonra meydana getirilen eserler hakkında bilgi sahibi olması hedeflenmektedir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Kenan AZILI |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Yapıları bakımından dilleri tasnif eder ve Türk dilinin içinde bulunduğu dil ailesini belirler. | 2 | Orhon, Uygur ve Karahanlı Türkçelerini içeren Eski Türkçe dönemi ve sonrasını karşılaştırmalı olarak ifade eder. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Ön koşulu yok. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Türk Dilinin Tarihi Gelişim Evreleri, Köktürk, Uygur ve Karahanlı Türkçesi. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Türk Dili ve İçinde Bulunduğu Dil Grubu | | | 2 | Türk Dilinin Tarihi Gelişim Evreleri | | | 3 | I. ve II. Köktürk Kağanlı hakkında Tarihsel Bilgi | | | 4 | Köktürkçe Yazıtların Tanıtımı ve Okunması Üzerine | | | 5 | Köktürkçe Üzerine Yapılmış Yerli ve Yabancı Çalışmalar. | | | 6 | I. ve II. Uygur Kağanlıkları Hakkında Tarihsel Bilgi. | | | 7 | Uygur Alfabesini Tanıtma ve Uygur Yazı Sistemlerini Betimleme | | | 8 | ara sınav | | | 9 | Uygurca yazılı metinler ve bu metinler üzerine yapılmış çalışmalar. | | | 10 | Karahanlı Devleti hakkında tarihsel arka plan ve verilen ilk İslami eserlerin incelenmesi. | | | 11 | Karahanlı Türkçesiyle yazılmış eserler hakkında bilgi ve inceleme. | | | 12 | Harzemşahlar ve Harezm Türkçesi Hakkında Bilgi ve Sunum. | | | 13 | Harezm Türkçesiyle Kaleme Alınan Eserler | | | 14 | Harezm Türkçesiyle Yazılan Eserlere Devam. | | | 15 | Harezm Türkçesi İle Kaleme Alınan Eserler. | | | 16 | final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Aysu Ata, Orhun ve Uygur Türkçesi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir 2010.
Akar, Ali, Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2005.
Aysu Ata, Çağatay Türkçesinin İlk Evresi: Harezm-Altın Ordu Türkçesi, Ankara Üniversitesi Yayınları, Ankara 2014. (II. Baskı 2016).
Tekin, Talat -Mehmet Ölmez, Türk Dilleri-Giriş, 1999. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 10 | 2 | 20 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 7 | 7 |
Proje Hazırlama | 5 | 4 | 20 |
Proje Sunma | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 6 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|