BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDYL130Türk Dili Tarihi IISeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Türk Dilinin tarihi gelişme evrelerini kavratmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Ferdi GÜZEL
Öğrenme Çıktıları
1Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini kavrayabilme.
2 Dil ailelerini ve Türk dilinin bunlar arasındaki yerini öğrenebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Türkçenin tarihî süreçte sorunları, Türk yazı dilinin yaşının ve eserlerinin tespiti, kaynak metin durumu, karışık dilli eserler sorunu, modern Türkçe ve yaşayan Türk lehçeleri, tarihî süreçte dil hareketleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dünya dil aileleri.
2Altay Dilleri teorisi, Altay Dillerinde ses denklikleri.
3Türk lehçelerinin sınıflandırılması, Türk Dilinin tarihî devirleri.
4İlk Türkçe Devri: Hunlar ve dilleri.
5Eski Türkçe devri.
6Eski Batı Türkçesi: Tuna ve İdil Bulgarları ve dilleri.
7Eski Doğu Türkçesi: Köktürkler, Köktürkçe ve özellikleri.
8ara sınav
9Uygurlar, Eski Uygurca ve özellikleri.
10Orta Türkçe Dönemi: Karahanlı Türkçesi. Karahanlı Türkçesiyle yazılmış eserler, Divanü Lügati’t-Türk, Kutadgu Bilig, Atabetü’l-Hakayık, Satırarası Kur’an Tercümeleri ve Divan-ı Hikmet’in tanıtımı.
11 Harezm Türkçesi, Harezm Türkçesiyle yazılmış eserler: Kısasü’l-Enbiya, Mu’inü’l-Mürid, Muhabbetname, Nehcü’l-Feradis, Mukaddimetü’l-Edeb, Mi’rac-name, Kur’an Tercümesi’nin tanıtımı.
12Kıpçaklar ve Tarihî Kıpçakçanın tanıtımı, Tarihî Kıpçakça metinlerinin Tanıtımı: Memlük Kıpçakçası ve eserleri, Altın Ordu Sahası ve eserleri.
13Çağatay Türkçesi ve eserleri.
14Batı Türkçesi: Eski Anadolu Türkçesinin tanıtımı ve eserleri
15Eski Anadolu Türkçesinden Osmanlıcaya geçiş. 19. Yüzyıl Osmanlıcası ve Türkiye Türkçesinin başlangıcı.
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Caferoğlu, Ahmet. 2000. Türk Dili Tarihi I,ss. 246, Enderun Kitabevi, İstanbul.Caferoğlu, Ahmet. 2000. Türk Dili Tarihi II,ss. 230, Enderun Kitabevi, İstanbul.Ercilasun, A. Bican. 2011. Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, ss. 486, Akçağ Yay., Ankara.Gabain, A. Von. 2007. Eski Türkçenin Grameri, ss. 313, TDK Yay., Ankara.Özkan, Mustafa. 2000. Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, ss. 1008, Filiz Kitabevi, İstanbul.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım10220
Takım/Grup Çalışması177
Proje Hazırlama5420
Proje Sunma10220
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma10550
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma10660
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ12 1 2 2 3 2 
ÖÇ23 2 1 2 2 3 
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek