Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | FD115A | İbadet Psikolojisi | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
İbadetleri psikolojik perspektiften anlamak ve açıklamak. İbadetlerin psiko-sosyal etkilerini değerlendirmek. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Faruk KARACA |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İbadet ve kişilik arasındaki ilişkiyi öğrenmeye katkı sağlar. | 2 | İbadette şekil ve mâna konusunu kavramaya katkı sağlar. | 3 | İbadetlerin psiko-sosyal etkilerini öğrenmeye katkı sağlar. | 4 | İbadetler ile ruh ve beden sağlığını arasındaki ilişkiyi kavramaya katkı sağlar. | 5 | Dua ve duanın psikolojik etkilerini öğrenmeye katkı sağlar. | 6 | Tevbe ve tevbenin psikolojik yorumunu kavramaya katkı sağlar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
1- İbadetin tanımı
2- İbadet ve psikoloji kavramları arasındaki ilişki
3- İbadete duyulan ihtiyaç
4- İbadette şekil ve mâna
5- İbadetlerde sembolik anlatım
6- İbadet ve kişilik
7- İbadetin psikososyal etkileri
8- İbadetle ilahi şuurda yaşamak
9- İbadetle gerçek hürriyeti yaşamak
10- İbadetle güzel ahlaklılık
11- İbadetle ruh ve beden sağlığını korumak
12- İbadetle zaman ve mekan şuuru
13- Dua; dua esnasında yaşanan psikolojik süreçler, dua güdüleri, duanın psikolojik etkileri
14- Tevbe, tevbenin psikolojik yorumu. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | İbadet ve kişilik | | | 2 | İbadet ve psikoloji kavramları arasındaki ilişki | | | 3 | İbadete duyulan ihtiyaç | | | 4 | İbadette şekil ve mâna | | | 5 | İbadetlerde sembolik anlatım | | | 6 | İbadet ve kişilik
| | | 7 | İbadetin psikososyal etkileri | | | 8 | İbadetle ilahi şuurda yaşamak | | | 9 | İbadetle gerçek hürriyeti yaşamak | | | 10 | İbadetle güzel ahlaklılık | | | 11 | İbadetle ruh ve beden sağlığını korumak | | | 12 | İbadetle zaman ve mekan şuuru | | | 13 | Dua; dua esnasında yaşanan psikolojik süreçler, dua güdüleri, duanın psikolojik etkileri | | | 14 | Tevbe, tevbenin psikolojik yorumu. | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ders kitabı; Hökelekli, Hayati, Din Psikolojisi; Peker, Hüseyin, Din Psikolojisi.
Yardımcı Kaynaklar; Yaparel, Recep, “Dua: Psikolojik Bir Yaklaşım”; Yirmi-Kırk Yaşlar Arası Kişilerde Dinî Hayat İle Psiko-Sosyal Uyum Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma; İmamoğlu, A. Vahit, “İnsan ve İbadet”; Karaca, Faruk, “Dinî Pratikler, Nefs Muhasebesi ve Allah Şuuru”; Habil Şentürk, İbadet Psikolojisi Hz. Peygamber Örneği. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Seminer | 5 | 5 | 25 |
Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Ev Ödevi | 7 | 5 | 35 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|