Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | FB118Y | Eğitimde Ölçek Geliştirme ve Uygulama | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Eğitim araştırmalrında kullanılanacak olan ölçek türlerinin neler olduğunun, ölçek türleri örneklerinin ve ölçeklerin hazırlanmasından kullanılmasına kadar geçen sürede yapılması gerekenlerin öğrenciler tarafından kazanılmasını sağlamak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Ekrem CENGİZ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Ölçek geliştirme amacını bilir. | 2 | Ölçek türleri hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | Ölçek için gerekli olan madde havuzunun nasıl oluşturalacağını anlar. | 4 | Hazırlanan ölçek formunun pilot uygulamasının nasıl yürütüleceği hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | Hazırladığı ölçeğe ait gerekli analizleri yapar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Ölçek geliştirme ve uygulama dersi kapsamında aşağıdaki iafde edilen içeriklere değinilecektir.
1- Ölçek nedir? Ölçek ve anketin arasındaki farklar nelerdir?
2- Ölçek geliştirme amaçları nelerdir?
3- Ölçke geliştirme teknikleri nelerdir?
4- Ölçek için madde havuzu hazırlama sürecinde yapılması gerekenler nelerdir?
5- Geliştirirlen formun gözden geçirilmesi
6-Deneme uygulamasının yapılması
7- Ölçek için gerekli analizlerin yapılması. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dersin tanıtımı, kullanılacak kaynakların belirtilmesi. | | | 2 | Ölçek nedir? Ölçek ve anketin arasındaki farklar nelerdir? | | | 3 | Ölçek geliştirme teknikleri nelerdir? | | | 4 | Ölçek için madde havuzu hazırlama sürecinde yapılması gerekenler nelerdir? | | | 5 | Madde Yazma Süreci Nasıldır? | | | 6 | Olumsuz maddeler ve kontrol maddeleri nasıl yazılır? | | | 7 | Geliştirilen formun gözden geçirilmesi | | | 8 | Öğrencilerin kendi geliştirdikleri ölçek için maadeleri içeren ödevlerini sunmaları | | | 9 | Hazırlanan ölçek için deneme uygulamasının yapılması | | | 10 | Hazırlanan ölçek için deneme uygulamasının yapılması | | | 11 | Ölçek için gerekli analizlerin yapılması. | | | 12 | Ölçek için gerekli analizlerin yapılması. | | | 13 | Ölçek için yapılan analizlerin yorumlanması ve ölçeğe son halinin verilmesi. | | | 14 | Ölçek için yapılan analizlerin yorumlanması ve ölçeğe son halinin verilmesi. | | | 15 | Ölçek için yapılan analizlerin yorumlanması ve ölçeğe son halinin verilmesi. | | | 16 | Hazırlanan ölçeklerin ödev olarak sunulması. | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1- ÖLÇEK GELİŞTİRME -Kuram ve Uygulamalar. Robert F. DeVellis . Nobel Akademik Yyaıncılık.
2- Deniz, Z. (2007). Psikolojik ölçme aracı uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40 (1), 1-16.
3- Gül Ş. ve Sözbilir, M. (2015). Fen ve matematik eğitimi alanında gerçekleştirilen ölçek geliştirme araştırmalarına yönelik tematik içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 85-102. doi: 10.15390/EB.2015.4070
4- Mor Dirlik, E. (2014). Ölçek geliştirme konulu doktora tezlerinin test ve ölçek geliştirme standartlarına uygunluğunun incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5 (2), 62-78. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Rapor Sunma | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Rapor Sunma | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Derse Katılım | 2 | 5 | 10 |
Soru-Yanıt | 5 | 5 | 25 |
Rapor Hazırlama | 5 | 5 | 25 |
Rapor Sunma | 5 | 5 | 25 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Rapor | 5 | 2 | 10 |
Ev Ödevi | 5 | 5 | 25 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | ÖÇ2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | ÖÇ3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | ÖÇ4 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | ÖÇ5 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|