BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
Tİ172Hadiste Metin TenkidiSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Belli başlı fikrî ve dinî akımlarla ilmî disiplinlerin hadise yaklaşım tarzları hakkında fikir verip, öğrencinin bir hadisin sahih olup olmadığını anlayabilmesi için takip edeceği yöntemi ve bu amaçla başvurması gereken kaynakları ona öğretmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Selçuk Coşkun, Doç. Dr. Tevhit Bakan, Dr. Öğr. Üyesi Hamdi Türkoğlu
Öğrenme Çıktıları
1Hadis metinlerinin Kur'ân ve sahih sünnet gibi temel kaynaklar ölçüsünde değerlendirebilme.
2Hadisin sahih olup olmadığını metninden hareketle analiz edebilme.
3Hadisin bilimsel verilerle uyumunu değerlendirebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Hadis metinlerinin değerlendirilmesi konusunda Hz. Peygamber’in ve sahâbenin temel yaklaşımını kavrayabilme.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Hz. Peygamber döneminde metin tenkidi...
2Sahabe döneminde metin tenkidi..
3Hadisçilerin metin tenkidinin kaynağı...
4Duafâ ve mevzuât literatürün metin tenkidine katkısı....
5Hadislerin Kur’an’a ve sünnete arzı...
6Hadislerin akla, bilimsel verilere ve tarihî gerçeklere arzı...
7Fakihlerin metin tenkidi faaliyeti...
8vize sınavı..
9Oryantalislerin metinden hareketle rivayetleri eleştirmeleri..
10Ülkemizde metin tenkidi konusunda yapılan çalışmalar...
11Metin tenkidi bağlamında fiten hadisleri...
12Metin tenkidinin tahkik çalışmalarıyla bağlantısı...
13Metni tenkit edilen rivayetlerin sıhhat durumu...
14final sınavı..
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. İbnu’l-Cevzî, Kitâbu’l-Mevzûât,2. Ibn Teymiyye, Rafu’l-Melâm,3. İbn Kayyım el-Cevziyye, el-Menâru’l4. Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerine Tetkikler, İstanbul 1959.5. Muhammed Yusuf Guraya, Sünnetin Neliği Sorununa Metodik Bir Yaklaşım, Ankara 1999.6. M. Sait Hatiboğlu, İslami Tenkit Zihniyeti, Otto Yay., Ankara 2008.7. Dumeyni, Makâyis Nakdi Mütûnu’s-Sünne, 8. Mustafa el-Azamî, Menhecu’n-Nakd, 9. Salih Karacabey, Hadis Tenkidi, Emin Yay., Bursa 2011.10. Enbiya Yıldırım, Metin Tenkidi, Beyan Yay., İstanbul 2010.11. Ahmet Keleş, Hadislerin Kur’an’a Arzı, İnsan Yay., İstanbul 2004.12. Yavuz Ünal, Hadislerin Tespitinde Yöntem Sorunu, Etüd Yayınları.13. Selahatttin Polat, Metin Tenkidi, İfav,14. Nureddin Itr, Menhecu’n-Nakd Inde’l-Muhaddsin,
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma41560
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma42080
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)185
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek