|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Tİ172 | Hadiste Metin Tenkidi | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Belli başlı fikrî ve dinî akımlarla ilmî disiplinlerin hadise yaklaşım tarzları hakkında fikir verip, öğrencinin bir hadisin sahih olup olmadığını anlayabilmesi için takip edeceği yöntemi ve bu amaçla başvurması gereken kaynakları ona öğretmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Selçuk Coşkun, Doç. Dr. Tevhit Bakan, Dr. Öğr. Üyesi Hamdi Türkoğlu | Öğrenme Çıktıları | 1 | Hadis metinlerinin Kur'ân ve sahih sünnet gibi temel kaynaklar ölçüsünde değerlendirebilme. | 2 | Hadisin sahih olup olmadığını metninden hareketle analiz edebilme. | 3 | Hadisin bilimsel verilerle uyumunu değerlendirebilme. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Hadis metinlerinin değerlendirilmesi konusunda Hz. Peygamber’in ve sahâbenin temel yaklaşımını kavrayabilme. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Hz. Peygamber döneminde metin tenkidi. | . | . | 2 | Sahabe döneminde metin tenkidi | . | . | 3 | Hadisçilerin metin tenkidinin kaynağı. | . | . | 4 | Duafâ ve mevzuât literatürün metin tenkidine katkısı. | . | .. | 5 | Hadislerin Kur’an’a ve sünnete arzı. | . | . | 6 | Hadislerin akla, bilimsel verilere ve tarihî gerçeklere arzı. | . | . | 7 | Fakihlerin metin tenkidi faaliyeti. | . | . | 8 | vize sınavı | . | . | 9 | Oryantalislerin metinden hareketle rivayetleri eleştirmeleri | . | . | 10 | Ülkemizde metin tenkidi konusunda yapılan çalışmalar. | . | . | 11 | Metin tenkidi bağlamında fiten hadisleri. | . | . | 12 | Metin tenkidinin tahkik çalışmalarıyla bağlantısı. | . | . | 13 | Metni tenkit edilen rivayetlerin sıhhat durumu. | . | . | 14 | final sınavı | . | . |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. İbnu’l-Cevzî, Kitâbu’l-Mevzûât,2. Ibn Teymiyye, Rafu’l-Melâm,3. İbn Kayyım el-Cevziyye, el-Menâru’l4. Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerine Tetkikler, İstanbul 1959.5. Muhammed Yusuf Guraya, Sünnetin Neliği Sorununa Metodik Bir Yaklaşım, Ankara 1999.6. M. Sait Hatiboğlu, İslami Tenkit Zihniyeti, Otto Yay., Ankara 2008.7. Dumeyni, Makâyis Nakdi Mütûnu’s-Sünne, 8. Mustafa el-Azamî, Menhecu’n-Nakd, 9. Salih Karacabey, Hadis Tenkidi, Emin Yay., Bursa 2011.10. Enbiya Yıldırım, Metin Tenkidi, Beyan Yay., İstanbul 2010.11. Ahmet Keleş, Hadislerin Kur’an’a Arzı, İnsan Yay., İstanbul 2004.12. Yavuz Ünal, Hadislerin Tespitinde Yöntem Sorunu, Etüd Yayınları.13. Selahatttin Polat, Metin Tenkidi, İfav,14. Nureddin Itr, Menhecu’n-Nakd Inde’l-Muhaddsin, | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 15 | 60 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 20 | 80 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|