|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Tİ144 | Günümüz İslam Mezhepleri | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Günümüz İslam mezhepleri | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Mehmet SEVER | Öğrenme Çıktıları | 1 | Günümüz İslam mezhepleri hakkında bilgi sahibi olur | 2 | Günümüz İslam mezheplerinin klasik islam mezhepleri ile ilişkileri ve farkları ortaya konulur. | 3 | Günümüz İslam mezheplerinin oluşumuna etki eden unsurlar tespit edilir. | 4 | Çağdaş İslami akımlar ve fikirleri öğrenilir. | 5 | Mehdilik anlayışı üzerine ortaya çıkan oluşumların fikirleri analiz edilir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Çağdaş dünyada yaşayana İslam Mezheplerinin bilinmesi | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Tarihi İslam Mezhepleri | | | 2 | İslam mezheplerinin ortaya çıkma süreci | | | 3 | 19. yüzyıl ve sonrasında mevcut olan İslam mezhepleri | | | 4 | Yeni dini akımların klasik İslam mezhepleri ile olan alakaları | | | 5 | Haricilik ve sonraki yüyıllarda yaşadığı coğrafyalar ve temel görüşler | | | 6 | Selefiyye ve Haricilik ilişkisi | | | 7 | İbn Teymiyye İbn Kayyım ve Selefilik | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Vehhabilik ve Haricilik arasındaki ilişkiler | | | 10 | Temel öğretiler,i bağlamına Vehhabilik | | | 11 | Şiîlik ve tarihsel kökenler | | | 12 | Bir siyaset aktörü olarak modern dönemde Şiîlik | | | 13 | Tarihten günümüze Şiilik ve temel görüşler | | | 14 | İslam toplumunun ağırlık merkezi olarak Ehl-iSünnet | | | 15 | Ehl-i Sünnet ve temel görüşler | | | 16 | Final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ders Notu Sönmez Kutlu, İmam Maturîdi ve Maturidilik, Ankara: Kitabiyat Yay., 2006; Ahmet Ak, Büyük Türk alimi Mâturîdî ve Mâturîdîlik,İstanbul: Ensar Yayınları,2017;İmam Maturîdî, Kitabu’t-Tevhîd, İsam Yayınları, 2005; Büyükkara, Mehmet Ali; “Bir Bilim Dalı Olarak İslam Mezhepleri Tarihi İle İlgili Metodolojik Problemler” İslami İlimlerde Metodoloji:Usûl Meselesi 1, Ensar Neşriyat, İst.: 2005, ss.441-491; Cobb, Paul M ; “al-Makrizi, Hashimisim, and the Early Caliphates”, Mamluk Studies Review, vol. VII, no: 2(2003), ss. 69- 81; Fazlıoğlu, İhsan; “ Osmanlı Düşünce Geleneğinde ‘Siyasi Metin’ Olarak Kelam Kitapları” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 1, s. 2, 2003, (ss.379-398).
Diğer Kaynaklar : Ebu’l-Muîn Nesefî, Tabsıratü’l-Edille I-II, Ankara, DİB Yayınları; Ömer Nesefî, el-Akâid, Teftâzânî, Şerhu’l-Akaid, İstanbul: Eser Yayınları,1985. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 120 | 120 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|