BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
Tİ144Günümüz İslam MezhepleriSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Günümüz İslam mezhepleri
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Mehmet SEVER
Öğrenme Çıktıları
1Günümüz İslam mezhepleri hakkında bilgi sahibi olur
2Günümüz İslam mezheplerinin klasik islam mezhepleri ile ilişkileri ve farkları ortaya konulur.
3Günümüz İslam mezheplerinin oluşumuna etki eden unsurlar tespit edilir.
4Çağdaş İslami akımlar ve fikirleri öğrenilir.
5Mehdilik anlayışı üzerine ortaya çıkan oluşumların fikirleri analiz edilir
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Çağdaş dünyada yaşayana İslam Mezheplerinin bilinmesi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tarihi İslam Mezhepleri
2İslam mezheplerinin ortaya çıkma süreci
319. yüzyıl ve sonrasında mevcut olan İslam mezhepleri
4Yeni dini akımların klasik İslam mezhepleri ile olan alakaları
5Haricilik ve sonraki yüyıllarda yaşadığı coğrafyalar ve temel görüşler
6Selefiyye ve Haricilik ilişkisi
7İbn Teymiyye İbn Kayyım ve Selefilik
8ARA SINAV
9Vehhabilik ve Haricilik arasındaki ilişkiler
10Temel öğretiler,i bağlamına Vehhabilik
11Şiîlik ve tarihsel kökenler
12Bir siyaset aktörü olarak modern dönemde Şiîlik
13Tarihten günümüze Şiilik ve temel görüşler
14İslam toplumunun ağırlık merkezi olarak Ehl-iSünnet
15Ehl-i Sünnet ve temel görüşler
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders Notu Sönmez Kutlu, İmam Maturîdi ve Maturidilik, Ankara: Kitabiyat Yay., 2006; Ahmet Ak, Büyük Türk alimi Mâturîdî ve Mâturîdîlik,İstanbul: Ensar Yayınları,2017;İmam Maturîdî, Kitabu’t-Tevhîd, İsam Yayınları, 2005; Büyükkara, Mehmet Ali; “Bir Bilim Dalı Olarak İslam Mezhepleri Tarihi İle İlgili Metodolojik Problemler” İslami İlimlerde Metodoloji:Usûl Meselesi 1, Ensar Neşriyat, İst.: 2005, ss.441-491; Cobb, Paul M ; “al-Makrizi, Hashimisim, and the Early Caliphates”, Mamluk Studies Review, vol. VII, no: 2(2003), ss. 69- 81; Fazlıoğlu, İhsan; “ Osmanlı Düşünce Geleneğinde ‘Siyasi Metin’ Olarak Kelam Kitapları” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 1, s. 2, 2003, (ss.379-398). Diğer Kaynaklar : Ebu’l-Muîn Nesefî, Tabsıratü’l-Edille I-II, Ankara, DİB Yayınları; Ömer Nesefî, el-Akâid, Teftâzânî, Şerhu’l-Akaid, İstanbul: Eser Yayınları,1985.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
ÖÇ5               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek