BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
Tİ130Kelam Tarihinin ProblemleriSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere, Kelam Tarihinin problemleri hakkında bilgi sahibi olmak. Kelam Tarihinin problemlerini anlamalarını sağlar. İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Abdulaziz ARTIŞ
Öğrenme Çıktıları
1Kelam ilminin tarihi, karşılaştığı problemleri hakkında genel bilgi sahibi olma
2Kelam ilminin konuları ne zaman tartışılmaya başlanmış, kimler tarafından tartışılmış, bu problemleri hangi bağlamda tartışmaya çalışmış bunları anlamak ve yorumlayabilme
3Tarih içinde hangi kelamı ekoller ortaya çıkmış, sosyal, kültürel ve siyasal şartlardan nasıl etkilenmiş, bu ortamlara ne gibi etki yapmış bu gibi hususları irdelebilmek
4Alana ait problemleri tespit edebilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu derste kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını oluşturan Hz. Muhammed ve sahabiler dönemi, akaid, ilk kelamcılar, Matüridi ve Eş´ari alimler ve onları takip edenler, mütekaddimun, müteahhirun ve yeni kelam ilmi dönemleri işlenecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kelâm ilminin tanımı, konusu, gayesi, İslâm İlimleri İçindeki yeri
2İslâm Tarihinde ilk itikadî tartışmalar
3Hz. Peygamber ve sahabe zamanında İtikadı tartışmalar
4Hz. Peygamber ve sahabe döneminden sonraki İtikadı tartışmalar
5Kader ve İnsan özgürlüğü
6İman Amel ilişkisi
7İlahî sıfatlar
8ARA SINAV
9Kelamın teşekkül dönemi
10Kelamın bir ilim olup olmadığı
11İtikadî alana Mu’tezile’nin katkısı
12Kelamın ortaya çıkışı sürecinde Ehl-i Sünnetin durumu
13Ehl-i Sünnet Kelamı İmam Eş’arî ve Eş’arîlik
14Ehl-i Sünnet Kelamı İmam Mâturidî ve Mâturidîlik
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Muhit Mert, Kelam tarihinin problemleri; Cağfer Karadaş; Ana Hatlarıyla Kelâm Tarihi W. Watt, İslam düşüncesinin teşekkül devri
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek