BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
Tİ122Maturidi KelamıSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslam mezhepleri tarihinde Maturîdî geleneğin anlaşılması
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Mehmet SEVER
Öğrenme Çıktıları
1Maturîdîlik hakkında bilgi sahibi olur
2Matüridiliğin teşekkül süreci ele alınır.
3Matüridilik-Hanefilik ilişkisi derinlemesine ele alınır.
4Doğu Hanefileri-Batı Hanefileri arasındaki fikir ayrılıkları tespit edilir.
5İlk dönem Matüridi kelamcılarının eserleri ve kelami görüşleri ele alınır.
6Eş'arilikle karşılaşma sonucunda Matüridilik, fikirleri ve Matüridi isminin ön plana çıkması konu edilir.
7Osmanlı dönemi Matüridiliği tüm yönleriyle ele alınır.
8Genel hatlarıyla Matüridi kelam anlayışı öğrenilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Matürdiliğin teşekkül süreci, Maturîdî ve takipçileri bağlamında Maturîdîlik, Matüridilik-Hanefilik İlişkisi, Siyasi düzlemde Matüridiliğin yayılma politikası, Eş'arilerle karşılaşma sonucunda Matüridilik, Matüridi kelamcılar ve eserleri konu edilmektedir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Maturîdilik’in ortaya çıktığı coğrafya ve sosyo-kültürel arka plan
2Henefî geleneğin itikadi yapısı
3İmam Maturîdi ve yaşadığı çağda Hanefilik
4İmam Maturidi ve Eserleri
5İmam Maturidi sonrası Hanefîler
6Maturidi geleneğin sonraki takipçileri
7Maturidî eserler
8ARA SINAV
9Maturidi düşüncede Epistemoloji
10İman ve İslam konusu
11Akıl ve Maturîde konu hakkındaki farklı yorumlar
12İmam Maturîdî ve din dışı akımlara cevaplar
13İmam Maturîdî’de Mutezile algısı
14Kitabu’t-Tevhid bağlamında İslam mezhepleri
15Türk düşünce geleneğinin oluşumuna Maturîdi algının etkileri
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders Notu Sönmez Kutlu, İmam Maturîdi ve Maturidilik, Ankara: Kitabiyat Yay., 2006; Ahmet Ak, Büyük Türk alimi Mâturîdî ve Mâturîdîlik,İstanbul: Ensar Yayınları,2017;İmam Maturîdî, Kitabu’t-Tevhîd, İsam Yayınları, 2005. Diğer Kaynaklar : Ebu’l-Muîn Nesefî, Tabsıratü’l-Edille I-II, Ankara, DİB Yayınları; Ömer Nesefî, el-Akâid, Teftâzânî, Şerhu’l-Akaid, İstanbul: Eser Yayınları,1985.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım16348
Bireysel Çalışma324128
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
ÖÇ5               
ÖÇ6               
ÖÇ7               
ÖÇ8               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek