Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Tİ118 | Sünneti Anlama Yöntemleri | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Sünnetin bir yönteme göre anlaşılmasını ve bunlardan değer
üretilmesini sağlamak.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Selçuk Coşkun, Doç. Dr. Tevhit Bakan, Dr. Öğr. Üyesi Hamdi Türkoğlu
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Hadislerin amaca uygun olarak bir yöntem çerçevesinde anlaşılmasının önemini kavrar. | 2 | Sahabenin hadis/sünnet anlayışı hakkında bilgi sahibi olarak yeri geldiğinde bunları hadis eğitim ve öğretiminde kullanabilme becerisini kazanır. | 3 | Tabiînin hadisleri değerlendirirken hangi yöntemleri kullandığını öğrenerek bu bilinçle hareket eder. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Sünneti Anlamada Yöntem dersinde, hadislerin bir yönteme göre
anlaşılması ve bunlardan değer üretilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaca
yönelik olarak derste, sahabe ve tabiin ve diğer dönemlerdeki anlama
ve yorumlama faaliyetleri, hadisleri anlamada yöntem ve tekniğin
kullanılışı gibi konulara yer verilmesi planlanmaktadır.
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Hadislerin bir yöntem çerçevesinde anlaşılmasının hadis öğretimi açısından önemi | . | . | 2 | Hz. Peygamber döneminde sünnetin anlaşılmasında takip edilen yol | . | . | 3 | Sahabenin sünnet anlayışı | . | . | 4 | Sahabe ve tabiin dönemi sonrası sünneti anlama çabaları | . | . | 5 | İsnad tenkidi ve sünnetin anlaşılması | . | . | 6 | Metin tenkidinin sünnetin anlaşılmasındaki yeri | . | . | 7 | Metin tenkidinin esasları | . | . | 8 | vize sınavı | . | . | 9 | Hadislerin Kur’an’a arzı meselesi | . | . | 10 | Hadislerin hadislere veya sünnete uygunluğu meselesi | . | . | 11 | Hadislerin akla uygunluğu ve bununla ilgili uygulamalar | . | . | 12 | Sünnetin anlaşılmasında tarihin rolü | . | . | 13 | İslam’ın genel prensipleri ve sünnetin anlaşılması | . | . | 14 | Tecrübe ve müşahedenin sünnetin anlaşılmasındaki rolü | . | . | 15 | Sünnetin anlaşılması çabaları ve muhtemel sorunlar | . | . | 16 | final | . | . |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Yusuf el-Kardavi, Sünneti Anlamada Yöntem, İstanbul.
Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara.
M. Hayri Kırbaşoğlu, Alternatif Hadis Metodolojisi, Kitâbiyât Yayınları, Ankara 2002 Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, Diyanet Vakfı yay.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 15 | 60 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 20 | 80 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|