Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Tİ211 | Kelam Düşüncesinin Teşekkül Devri | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
İslam Düşüncesi tarihinde meydana gelen önemli Kelamî ekoller ve düşüncelerini tanımak suretiyle fikir hürriyetini anlamaya katkı sağlamak |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Abdulaziz ARTIŞ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İslam Düşüncesinin Gelişmesi hakkında, genel bilgi sahibi olma | 2 | İslam Düşünce Tarihinde meydana gelen Mezheplerin kelamî düşüncelerini tarihî, siyâsî ve ictimâî şartlarla irtibatlandırarak anlamak ve yorumlayabilme | 3 | Tarih içinde hangi kelamı ekoller ortaya çıkmış, sosyal, kültürel ve siyasal şartlardan nasıl etkilenmiş, bu ortamlara ne gibi etki yapmış bu gibi hususları irdelebilmek | 4 | Ortaya atılan görüşün İslam Tefekküründeki yeri ve değerini tâyın etmek değil, kendi inancına göre doğru veya yanlışlığını gösterip, benimsediği görüşü savunabilme |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
yok |
Dersin İçeriği |
İslam Düşüncesi tarihinde meydana gelen mezheplerin metodu, görüşleri, faaliyetleri ve İslam Düşüncesine katkısı ele alınacaktır |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | İlk Devirler, Hâricîler | . | . | 2 | İlk Hâricîler, Esas İnançları ve İtikâdî gelişmeler | : | : | 3 | Emevîler Devrindeki İlk Şîî Olayları | : | : | 4 | Umûmî Dînî Hareket, Hareketin Fikrî Vecheleri | : | : | 5 | Allah’ın Olayları Takdîri | : | . | 6 | Kaderiyye ve Kaderciliğin Değişmesi | : | : | 7 | İmân ve Cemâat, Benimsenmiş Batılı Görüş | : | : | 8 | ARA SINAV | : | : | 9 | Abbâsî İdaresinin Nazarî Temelleri | : | : | 10 | Sistematik Akıl Yürütmenin ve Kelâmın Başlangıcı | : | : | 11 | Mu’tezililiğin Doğuşu | : | : | 12 | Mu’tezililiğin düşünce sistemi | : | : | 13 | Sünnîlik ve Şîîliğin Kutuplaşması | : | : | 14 | Sünnî Kelamın Kemale Ermesi | : | : | 15 | FİNAL SINAV | : | : |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
W. Watt, İslam düşüncesinin teşekkül devri; Abdülhamîd, İslam'da İ'tikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları; Muhit Mert, Kelam tarihinin problemleri; Cağfer Karadaş; Ana Hatlarıyla Kelâm Tarihi; |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok. |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 15 | 45 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 20 | 80 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|