Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Tİ210 | Osmanlı Dönemi Sünnîlik Tasavvuru | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Osmanlı Düşünce Tarihine yön veren kelam ve felsefe anlayışıları ve Osmanlıu dönemi Sünnilik |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Mehmet SEVER |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Osmanlı dönemi Sünnilik anlayışını tanımak | 2 | Osmanlı kelam kaynaklarını tanıma | 3 | Şerh ve haşiyeler üzerinden oluşan metinlerden zihni arka plan okuması yapılır ve dönemde tartışılan konuların gün yüzüne çıkarılmasını sağlar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Osmanlı kelam alimlerinin Kelma ilmi hakkındaki telif ve şerh çalışmaları |
Dersin İçeriği |
Osmanlı medreselerinde okutulan kelam dersleri ve kitaplarının karakteristik özellikleri tespit etmek. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Osmanlıda Kelam İlminin Kaynakları | | | 2 | Osmanlı Kelamının Dinamikleri | | | 3 | Osmanlıda Felsefe – Kelam Ayrışması ve ilk çalışmalar | | | 4 | Osmanlıda Kelam – Tasavvuf İlişkisi | | | 5 | Osmanlı Kelamında Ebû Hanife ve Maturidi’nin Konumu | | | 6 | Osmanlı Kelamında Eş’arîliğin Konumu | | | 7 | Osmanlı kelam düşüncesinin temeli Ûşî, Kelami Görüşleri ve Eserleri | | | 8 | Vize | | | 9 | Sadru'ş-Şeri‘â, Kelami Görüşleri ve Eserleri | | | 10 | Molla Fenarî, Kelami Görüşleri ve Eserleri | | | 11 | Hızır Bey Kelami Görüşleri ve Eserleri | | | 12 | Modernleşme ve yenilik arayışları döneminde İlm-i Kelam: İzmirli İsmail Hakkı’nın Kelami Metodu | | | 13 | Osmanlı Kelamının Kelam Düşüncesi Tarihindeki Konumu | | | 14 | Genel Değerlendirme | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ön Hazırlık: Bursalı Mehmet Tahir, Osmanlı Müellifleri, Haz: Ramzi Demir-Yavuz Unat,Ankara 1995; Osman Nuri Ergin, Türk, Maarif Tarihi, İstanbul 1997; Mustafa Fayda, İbn Kemal‘in Hayatı ve Eserleri, Ankara 1989; Fatih Mehmet Şeker, Osmanlı Dönemi Sünnilik Tasavvuru, İstanblu: Dergah Yayınları, Sadüddin Teftâzânî, Şerhu'l-Akâid, İstanbul: Salah Bilici Yayınevi, 1966.;Şerafettin Yaltkaya, Türk Kelamcıları,İstanbul 1932; M. S. Yazıcıoğlu, İslam Düşüncesinin Gelişim Seyri, Ankara 2001.Abdullah b. Hasen Kankari, Haşiye ala el-Fenari, Ensari, [ts.], İstanbul 1242;İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı, Ankara 1988 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Bireysel Çalışma | 32 | 4 | 128 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|