BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
Tİ210Osmanlı Dönemi Sünnîlik TasavvuruSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Osmanlı Düşünce Tarihine yön veren kelam ve felsefe anlayışıları ve Osmanlıu dönemi Sünnilik
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Mehmet SEVER
Öğrenme Çıktıları
1Osmanlı dönemi Sünnilik anlayışını tanımak
2Osmanlı kelam kaynaklarını tanıma
3Şerh ve haşiyeler üzerinden oluşan metinlerden zihni arka plan okuması yapılır ve dönemde tartışılan konuların gün yüzüne çıkarılmasını sağlar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Osmanlı kelam alimlerinin Kelma ilmi hakkındaki telif ve şerh çalışmaları
Dersin İçeriği
Osmanlı medreselerinde okutulan kelam dersleri ve kitaplarının karakteristik özellikleri tespit etmek.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Osmanlıda Kelam İlminin Kaynakları
2Osmanlı Kelamının Dinamikleri
3Osmanlıda Felsefe – Kelam Ayrışması ve ilk çalışmalar
4Osmanlıda Kelam – Tasavvuf İlişkisi
5Osmanlı Kelamında Ebû Hanife ve Maturidi’nin Konumu
6 Osmanlı Kelamında Eş’arîliğin Konumu
7Osmanlı kelam düşüncesinin temeli Ûşî, Kelami Görüşleri ve Eserleri
8Vize
9Sadru'ş-Şeri‘â, Kelami Görüşleri ve Eserleri
10Molla Fenarî, Kelami Görüşleri ve Eserleri
11Hızır Bey Kelami Görüşleri ve Eserleri
12Modernleşme ve yenilik arayışları döneminde İlm-i Kelam: İzmirli İsmail Hakkı’nın Kelami Metodu
13Osmanlı Kelamının Kelam Düşüncesi Tarihindeki Konumu
14Genel Değerlendirme
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ön Hazırlık: Bursalı Mehmet Tahir, Osmanlı Müellifleri, Haz: Ramzi Demir-Yavuz Unat,Ankara 1995; Osman Nuri Ergin, Türk, Maarif Tarihi, İstanbul 1997; Mustafa Fayda, İbn Kemal‘in Hayatı ve Eserleri, Ankara 1989; Fatih Mehmet Şeker, Osmanlı Dönemi Sünnilik Tasavvuru, İstanblu: Dergah Yayınları, Sadüddin Teftâzânî, Şerhu'l-Akâid, İstanbul: Salah Bilici Yayınevi, 1966.;Şerafettin Yaltkaya, Türk Kelamcıları,İstanbul 1932; M. S. Yazıcıoğlu, İslam Düşüncesinin Gelişim Seyri, Ankara 2001.Abdullah b. Hasen Kankari, Haşiye ala el-Fenari, Ensari, [ts.], İstanbul 1242;İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı, Ankara 1988
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım16348
Bireysel Çalışma324128
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek