Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SE107 | Okuma ve Okuduğunu Anlama | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Okuma ve okuduğunu anlamanın teorik temelleri ile ilgili bilgi vermek ve önemini kavratmak, okuma ve anlamanın ilkokul programına yansımasına dikkat çekmek, okuma ve anlamanın gerçekleşmesinde etkili yöntem ve stratejiler hakkında farkındalık oluşturmaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Hülya KODAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Türkçe öğretim yöntemleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olur. | 2 | Metinler arası okuma ve soruların Türkçe öğretimindeki önemini kavrar. | 3 | Okumaya hazır oluşluk kavramı ve konudaki görüşleri bilir. | 4 | Okuma materyallerini tanır | 5 | Anlama öğretiminin teorik alt yapısına ilişkin farkındalık geliştirir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bilgi çağında okuryazarlık ve önemi, Okuma Yöntemlerinin Tarihsel Gelişimi, Okuma yazmaya hazır oluşluk nedir? Okuma-yazma öğretimi ve hazırlık, Okuma Teorileri ve Yaklaşımlar, Metinler arası okuma, soru türleri ve Türkçe Öğretimi açısından önemi, Okuma Değerlendirme Stratejileri, Anlama ve anlama öğretiminin önemi – Teorik temelleri, Anlama öğretiminde resimli çocuk kitaplarının kullanımı, Anlama öğretimi sürecinin izlenmesi ve değerlendirilmesini bilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Bilgi çağında okuryazarlık ve önemi | | | 2 | Okuma yazmaya hazır oluşluk nedir? Okuma-yazma öğretimi ve hazırlık. | | | 3 | İlköğretim Türkçe Öğretim Programı | | | 4 | Okuma Teorileri ve Yaklaşımlar | | | 5 | Metinler arası okuma, soru türleri ve Türkçe Öğretimi açısından önemi | | | 6 | Metinler arası okuma, soru türleri ve Türkçe Öğretimi açısından önemi | | | 7 | Okuma Değerlendirme Stratejileri | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Anlama ve anlama öğretiminin önemi – Teorik temelleri | | | 10 | Öğretim programı ve ders kitaplarında anlama öğretimi | | | 11 | Anlama öğretiminde resimli çocuk kitaplarının kullanımı | | | 12 | Anlama öğretiminde kelime ve kavramların rolü | | | 13 | Anlama öğretiminde stratejilerin etkin kullanımı ve örnek | | | 14 | Anlama öğretiminde duyuşsal boyutlar (ilgi, motivasyon, tutum) | | | 15 | Anlama öğretimi sürecinin izlenmesi ve değerlendirilmesi | | | 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Türkçe Öğretim Yöntemleri (2006) Akyol, Hayati.
Akyol, H. (2011). İlk okuma yazma öğretimi.Ankara: Pegem.
Handbook of Reading Research (2000). Michael L. Kamil, Peter B. Mosenthal, P. David Pearson, Rebecca Barr.
İlköğretimde Türkçe Öğretimi (2007). (Editörler: Prof. Dr. Ahmet Kırkkılıç, Doç. Dr. Hayati Akyol). Pegem A Yayıncılık. Ankara.
Atkinson, R. T., Atkinson, R. C. ve Hilgard, E. R. (1995). Psikolojiye giriş. (Çev: Atakay, K., Atakay, M. ve Yavuz, A.) İstanbul: Sosyal Yayınları
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|