Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SBM1052 | Fuzzy Kümeler ve Uygulamaları | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Bulanık Küme Teorisi, karışık, karmaşık, belirsiz veya doğrusal olmayan sistemleri veya kolaylıkla klasik küme teorisi ya da olasılık teorisi ile çözülemeyen problemleri çözmede kullanılır. Bu derste Bulanık küme teorisi ve bulanık mantığın temeli incelenir. Ayrıca bu ders, aynı zamanda pek çok alanda bulanık kontrol ve bulanık karar verme gibi bulanık mantık uygulamalarını açıklar. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. Rıdvan Şahin |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Bulanık mantığın temel kavramlarını belirlenmesi | 2 | Bulanık küme ve bulanık sayı işlemlerinin yapılabilmesi | 3 | Matematik araç ve gereçlerinin eğitim problem çözümlerine uygulanması | 4 | Eğitim problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazandırılması | 5 | |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bulanık küme teorisi, bulanık mantık, bulanık küme ve bulanık mantığın özellikleri. Bulanık işlemler. Bulanık ilişki ve genişleme ilkesi. Yaklaşık ve bulanık sonuçlandırma. Bulanık kurallar. Bulanıklaştırma, durulaştırma ve bulanık mantık tabanlı denetleyiciler. Bulanık denetim uygulamaları. Diğer uygulamaların tanıtılması. Bilgisayar destekli uygulma örnekleri gerçekleştirmek |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Bulanık Kümeler Temel Tanımlar | Ders materyallerinin anlatılması | | 2 | Uzantılar | Ders materyallerinin anlatılması | | 3 | Bulanık Ölçüler ve Bulanıklığın Ölçüleri | Ders materyallerinin anlatılması | | 4 | Uzatma ilkesi ve uygulamaları | Ders materyallerinin anlatılması | | 5 | Bulanık İlişkiler ve Bulanık Grafikler | Ders materyallerinin anlatılması | | 6 | Bulanık Analizi | Ders materyallerinin anlatılması | | 7 | İmkan Teorisi, Olasılık Teorisi ve Bulanık Küme Teorisi | Ders materyallerinin anlatılması | | 8 | Arasınav | | | 9 | Bulanık Mantık | Ders materyallerinin anlatılması | | 10 | Yıliçi sınavı, Yaklaşık Muhakeme | Ders materyallerinin anlatılması | | 11 | Bulanık Kümeler ve Uzman Sistemler | Ders materyallerinin anlatılması | | 12 | Bulanık Kontrol | Ders materyallerinin anlatılması | | 13 | Bulanık Veri Analizi | Ders materyallerinin anlatılması | | 14 | Bulanık Ortamlarda Karar Verme | Ders materyallerinin anlatılması | | 15 | Bulanık Ortamlarda Karar Verme | Ders materyallerinin anlatılması | | 16 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Neuro-Fuzzy and Soft Computing: A Computational Approach to Learning and Machine Intelligence, by J.S.R. Jang, C.T. Sun, and E. Mizutani, Prentice Hall, 1996
2. Foundations on Neuro-Fuzzy Systems, D. Nauck, F. Klawonn, R. Kruse, Wiley, Chichester, 1997
3. Fuzzy Logic with Engineering Applications by T.J. Ross, McGraw-Hill Book Company, 1995.
4. Fuzzy Control, K.M. Passino, S.Yurkovich, Addison-Wesley-Longman, 1998.
5. Neural Fuzzy Systems: A Neuro-Fuzzy Synergism., by Lin, (1996) , Prentice Hall.
6. Fuzzy Sets, Uncertainity, and Information by G.J. Klir and T.A. Folger, Prentice Hall, Inc.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 35 | 35 |
Okuma | 13 | 3 | 39 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|