BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SBM1045AÜst BilişSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu ders ile bilim uzmanı adaylarının biliş, üst biliş ve üst bilişe ilişkin özellik ve kavramları açıklayabilmeleri; üst bilişin öğeleri, gelişim evreleri, öğretimi, öğretim programlarındaki yeri, ölçme ve değerlendirme uygulamaları konularında bilgi sahibi olmaları; bu konuya ilişkin ülkemizdeki ve dünyadaki alan yazına hakim olmaları amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Biliş ve üstbiliş kavramlarını açıklar.
2Üstbilişin özelliklerini açıklar.
3Üstbiliş ile ilgili kavramları kavram haritası üzerinde birbirleri ile ilişki ağını göstererek sunar.
4Üstbilişin gelişim evrelerini açıklar.
5Üstbilişsel bilginin ne olduğunu ve alt öğelerini açıklar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Biliş Üstbiliş Üstbilişin özellikleri Üstbilişle ilgili kavramlar Üstbilişin gelişişm evreleri Üstbilişsel bilgi Üstbilişsel kontrol Üstbiliş becerilerinin öğretimi Üstbiliş öğrenmede kullanılan stratejiler Üstbilişin öğretim sürecine olan etkisi Üstbiliş üzerinde dünyada ve ülkemizde gerçekleştirilen çalışmalar Üstbilişin ilkokul programlarındaki yeri Üstbiliş ve ölçme değerlendirme
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Biliş ve üstbiliş
2Üstbiliş
3Üstbiliş ile ilgili kavramlar
4Üstbilişin gelişim evreleri
5Üstbilişsel bilgi ve alt öğeleri
6Üstbilişsel kontrol ve alt öğeleri
7Üstbilişsel becerilerin öğretimine ilişkin öğretim modelleri
8Üstbilişsel öğrenme stratejileri
9Üstbilişsel öğrenme stratejilerinin öğretimi konusunda öğretim etkinlikleri
10Üstbilişin öğretim sürecine olan etkisine ilişkin alanyazın incelemeleri
11Üstbiliş üzerinde Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış çalışmalar
12Üstbiliş üzerinde Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış çalışmaların genel değerlendirmesi
13İlkokul düzeyindeki öğretim programlarında üstbilişsel ilişkin kazanım, etkinlik ve ölçme değerlendirme etkinlikleri
14Üstbilişin ölçme ve değerlendirilmesine ilişkin geliştirilen araçları
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self control, and other mysterious mechanisms. In F. Weinert and R. Kluwe (Eds.), Metacognition, Motivation, and Understanding (pp. 65-116). Hillsdale, NJ: Erlbaum. • Brown, A.L. (1978). Knowing When, Where, and How to Remember: A Problem of Metacognition. In R.Glasser (Ed.), Advances in Instructional Psychology. Hillsdale, NJ: Lawrence Erbaum. • Çakıroğlu, A. (2007). Üstbilis. Türkiye Sosyal Arastırmalar Dergisi, 11-2, 21-27. • Gourgey, A.F. (1998). Metacognition in Basic Skills Instruction. Instructional Science, 26, 81-96. • Johnson, C.N., Wellman, H.M. (1980). Developing Understanding of Mental Verbs: Remember, Know and Guess. Child Development, 51, 1095-1102. • Özsoy, G. (2006). Problem Çözme ve Üstbiliş. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildirileri, Cilt-II. Ankara: Kök Yayıncılık. • Özsoy, G. (2007). Üstbiliş Stratejileri Öğretiminin Problem Çözme Başarısına Etkisi. (Doktora Tezi). Ankara: Gazi Ünv.Eğt.Bil.Enst. • Özsoy, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4). • Schneider, W., K. Lockl (2002). The Development of Metacognitive Knowledge in Children and Adolescents. In T. Perfect, B. Schwartz (Eds.). Applied Metacognition. West Nyack, NY, USA: Cambridge University Pres.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Proje Hazırlama14114
Makale Kritik Etme14342
Bireysel Çalışma14228
Okuma14228
Ev Ödevi14228
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)171
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11
ÖÇ144445555555
ÖÇ255444445555
ÖÇ355554444455
ÖÇ455444445555
ÖÇ555544445555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek