|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SBM1015 | Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Modern dünyada bilimsel yöntemin önemi bağlamında bilimsel araştırmaların aşamaları ve türleri konusunda gerekli bilgiyi vererek hem bilimsel yazıları dilsel, biçimsel ve içeriksel açıdan anlamlandırmayı kolaylaştırmak hem de çalışılan alanla ilgili problemleri çözme ya da araştırma yapabilmesini ve raporlaştırmasını sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bilimsel araştırma kapsamındaki kavramları tanımlar. | 2 | Bilimsel araştırma aşamalarını sıralar. | 3 | Okuduğu bilimsel yazıları, araştırmaların bilimselliği ve raporlaştırmanın niteliği bağlamında yargılayabilir. | 4 | Belli konular ya da problemler için uygun araştırma yöntem ve tekniklerini belirler | 5 | Araştırmanın bulguları bağlamında yorum ve öneri geliştirebilir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Çağdaşlık ve bilimsellik, bilimin kaynağı, problem çözmede bilgi dayanakları | | | 2 | Bilimin işlevleri, özellikleri ve önemli bilimsel kavramların tanımları | | | 3 | Bilimselliğin ölçütleri ve bilimsel yöntemin dayandığı temel sayıltılar | | | 4 | Sosyal bilim araştırma aşamaları, araştırma eğitimi ile kazandırılmak istenen teknik yeterlilikler ve tutumlar | | | 5 | Araştırma süreç ve teknikleri: Problem seçim ölçütleri ve Problemin tanımlanması. | | | 6 | Betimsel araştırmalar(Tarama, etnografik, tarihi), İlişkisel araştırmalar (korelasyon, nedensel karşılaştırma), müdahale araştırmaları(deneme modelleri)Yöntem, Nicel ve nitel araştırmaların özellikleri | | | 7 | | ara sınav | | 8 | Evren, örneklem ve örnekleme yöntemleri, Veri toplama yöntemleri: Gözlem, belgesel tarama, görüşme, anket, deney | | | 9 | Ölçme ve Ölçek türleri | | | 10 | İstatistiksel teknikler: Betimsel(Frekans dağılımı, yüzdelik, tepe değeri, ortanca, ortalama, standart sapma, korelasyon, regrasyon), kanıtlamasal | | | 11 | Bulgular ve yorum, özet, yargı ve öneriler | | | 12 | Bilimsel metin yazma edimi | | | 13 | | sınav | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi-Kavramlar, ilkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara. Balcı, A. Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. 7. Baskı,Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş.,vd. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı. Ankara:Pegem Akademi. Ural, A., Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS Veri Analizi. Ankara:Detay Yayıncılık. Huber, E., Uzun, L. (2001). Metin Türü ve Yazma Edimi ilişkisi: Bilimsel Metin Yazma Edimi. Dilbilim Araştırmaları 2001. s.9-35. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Çeşitli örnek araştırma yazıları ve tezler. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 70 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 70 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 30 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 60 | 60 | Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|