Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SBM1014 | Eğitim Araştırmalarında Nitel Yaklaşımlar | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Nitel araştırma yöntemlerini eğitim araştırmalarında etkin bir şekilde kullanımı hedeflenmektedir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr.Öğr. Üyesi Betül KÜÇÜK DEMİR |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenciler, tez hazırlama sürecinde nitel araştırma yöntemlerini kullanma hakkında bilgi edineceklerdir | 2 | Öğrenciler, öğrenilenleri araştırma ve tez çalışmalarında uygulama hakkında bilgi edineceklerdir | 3 | Öğrenciler, eğitimde bilimsel araştırma yöntemlerinin temel kavram ve bilgileri hakkında bilgi edineceklerdir. | 4 | Öğrenciler, nitel araştırmada kalite kriterleri hakkında bilgi edineceklerdir. | 5 | Öğrenciler, alanı tanıma ve örneklem oluşturma hakkında bilgi edineceklerdir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Nitel araştırmaların eğitimdeki yeri, nitel veri toplama teknikleri ve ölçme araçlarının hazırlanması, nitel olarak toplanan verilerin analiz edilmesi ve rapor haline getirilmesi. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dersin amacı, içeriği, kaynaklar ve Temel kavramlara giriş | | | 2 | Bilimsel araştırma yöntemlerinde temel dönüşümler ve nitel araştırmanın bilimsel araştırma içerisindeki yeri | | | 3 | Nitel araştırma desen ve yöntemleri: • Kültür analizi (etnografi), • Olgu bilim (feneomenoloji), • Kuram oluşturma (gömülü teori) • Hermenotik (Hermeneutic) • Anlatı/Biyografi (Narratives) | | | 4 | Nitel araştırma desen ve yöntemleri: • Durum çalışması • Eylem araştırması | | | 5 | Nitel araştırma süreci, nitel araştırma problemi belirleme ve nitel araştırmada örneklem seçimi. | | | 6 | Data collection tools in qualitative research I: Interview and focus group interview | | | 7 | Uygulama: Görüşme formu hazırlama, gerçekleştirme ve transkript etme | | | 8 | Nitel araştırmada veri toplama araçları II: Gözlem | | | 9 | Uygulama: Gözlem formu hazırlama ve gözlem yapma | | | 10 | Nitel araştırmada veri toplama araçları III: Dokümanlar ve mecazlar yoluyla nitel veri toplama ve sesli ve görsel araçlar (Fotograf, ses ve video). | | | 11 | Nitel veri analizi | | | 12 | Uygulama: Görüşme ve gözlem verilerin analiz edilmesi | | | 13 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik | | | 14 | Nitel araştırma sonuçlarının raporlaştırılması (bilime ve uygulamaya katkısı) ve makale yazımı Dersin genel değerlendirmesi | | | 15 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ders notları
• Diğer Kaynaklar: Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: Sage. Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Sage Publication, California. Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntemi Teknik ve İlkeler. Pegem Akademi, Ankara. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
• Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Yıldırım, A. & Şimşek, H. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2006. Işıkoğlu, N. (2005). Eğitimde nitel araştırma. Eğitim Araştırmaları, 20, 158-165. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Uygulama/Pratik | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ev Ödevi | 14 | 2 | 28 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|