|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GM277 | Bal Teknolojisi | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere balın özelliklerini ve balın elde edilmesini öğretmeyi amaçlamaktadır. Dersin sonunda öğrenciler, balın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri ile bal hasadını ve kaliteli bal üretimini öğrenmektedir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Balın tanımının ve içeriğinin öğrenilmesi | 2 | Balın fiziksel ve kimyasal özelliklerinin öğrenilmesi | 3 | Balın antioksidant ve antimikrobiyel özelliklerinin öğrenilmesi | 4 | Balın muhafazasının, kristalizasyon ve fermantasyon kavramlarının öğrenilmesi | 5 | Balın besin olarak değerinin ve öneminin öğrenilmesi |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Balın tanımı ve genel özellikleri • Dünyada ve Türkiye’de bal üretimi • Nektarın bala dönüşümü • Balın kimyasal yapısı • Balın fiziksel özellikleri • Balın kristalizasyonu • Balın fermentasyonu • Bal hasadı • Balın sınıflandırılması • Balın kullanım alanları • Bal tebliği | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Balın tarihçesi; arıcılığın başlangıcı | | | 2 | Balın tanımı, Türk Gıda Kodeksine göre balın tanımı, bal olarak tanımlanmayan maddeler | | | 3 | Dünyada ve Türkiye’de bal üretimi; miktarlar, Türkiye’nin kovan sayısı, bal üretimi ve bal ihracatı açısından dünyadaki konumu. Bal üretiminin arttırılabilmesi konusunun tartışılması | | | 4 | Nektarın Bala Dönüşümü: Arı tarafından hammaddelerin toplanması, toplanan nektarın arı tarafından işlenmesi, balın olgunlaşması ve olgunlaşma esnasında oluşan kimyasal değişiklikler | | | 5 | Balın kimyasal yapısı. Karbonhidratlar, proteinler, enzimler, diyastaz sayısı, asitler, vitaminler, mineral maddeler, su, kül, hmf, balın antioksidant ve antibakteriyel özellikleri. | | | 6 | Balın Fiziksel Özellikleri: Balın rengi, balın viskozitesi, balın hidroskobik özelliği, balın tadı ve aroması, balın ışığı döndürme özelliği, elektriksel iletkenliği, balın özgül ağırlığı, balın kırılma indisi | | | 7 | Balın kristalizasyonu. Balın fermantasyonu (ekşimesi), Bal Hasadı: Balın üretilmesi ve kovan dışına alınması | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Bal Hasadı: Isıtma, sızdırma, süzme ve dinlendirme, balın depolanması | | | 10 | Balın Sınıflandırılması: Kaynağına göre, çiçek balı, salgı balı, besleme bal, yapay bal, zehirli bal | | | 11 | Balın Sınıflandırılması: Piyasaya sunuluş şekline göre; petekli bal, temel petekli bal, doğal petekli bal, süzme bal. | | | 12 | Balın Sınıflandırılması: Piyasaya sunuluş şekline göre; krema bal, press bal, organik bal. | | | 13 | Balın Kullanım Alanları: Besin olarak kullanımı, biyoindikatör olarak kullanımı, gıda sektöründe kullanımı, apiterapide kullanımı | | | 14 | Kodeks | | | 15 | Kodeks | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Doğaroğlu,M. Modern Arıcılık Teknikleri, Anadolu Matbaa ve Ambalaj. ISBN: 975-94210-0-3, Tekirdağ, 1999 2. Bal tebliği :http://www.kkgm.gov.tr/TGK/Teblig/2005-49.html | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Tartışma | 14 | 1 | 14 | Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 | Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 | Makale Kritik Etme | 14 | 1 | 14 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Okuma | 14 | 2 | 28 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|