Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GM145 | Lipid Kimyası | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Yemeklik yağ teknolojisi ve margarin üretimi konusunda temel bilgiler vererek bu konuda karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için gerekli alt yapıyı oluşturmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Şeyma ŞİŞİK OĞRAŞ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Geleneksel metotların pratiğe aktarılarak yeni bir teknoloji ile üretimlerinin mümkün olduğunu bilir | 2 | Tad ve lezzetin korunarak yeni teknolojilere uyum sağlanmasının olabileceğini izah edebilir | 3 | Ülkemizde de günlük üretimi milyonlarca adeti aşan ekmek kombinalarının gerekliliğini anlatabilir | 4 | Yeni teknolojilerin mutlaka uygulamaya konulmasının ekonomik zorunluluk olduğunu anlar ve anlatabilir | 5 | Halkın beğendiği tat ve lezzetin sürdürülmesi gerekliliğini modern teknolojiyle de mümkün olabileceğini izah edebilir | 6 | Yapılacak araştırmaların hedef alması gereken konuları izah edebilir |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Lipidler, Lipidlerin Sınıflandırılması (Basit, Bileşik ve Türev Lipidler), Yağların ve Yağ Asitlerinin Kimyasal Tepkimeleri, Atmosferik Oksidasyon ve Yemeklik Yağların Bozulması, Yemeklik Yağlar ve Yağ Hammaddeleri, Yağlı Tohumlardan Yağ Çıkarılması, Yağların Rafinasyonu, Vinterizasyon, Hidrojenasyon ve Margarin Üretimi |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Lipidler ve Lipidlerin Sınıflandırılması; Basit Lipidler (Gliseridler, Mumlar), Bileşik Lipidler (Fosfolipidler, Serebrositler, Lipoproteinler), Türev Lipidler (Hidrokarbonlar, Alkoller) | Konu Anlatımı | | 2 | Türev Lipidler (Yağ asitleri); Yağ asitlerinin (Doymuş, Doymamış) sınıflandırılması ve adlandırılması | Konu Anlatımı | | 3 | Yağların ve Yağ Asitlerinin Kimyasal Tepkimeleri (Hidrolizasyon Esterleşme ve Bunlarla İlgili Reaksiyonlar; Karboksil Gruplarının Girdiği Reaksiyonlar; Yağ Asidi Zincirinin Girdiği Reaksiyonlar; Hidroksil Gruplarının Girdiği Reaksiyonlar) | Konu Anlatımı | | 4 | Atmosferik Oksidasyon ve Yemeklik Yağların Bozulması (Otooksidasyon; Fotooksidasyon; Hidroperoksitlerin Girdiği Reaksiyonlar) | Konu Anlatımı | | 5 | Yağ Oksidasyonunun Genel Özellikleri | Konu Anlatımı | | 6 | Yemeklik Yağlar ve Yağ Hammaddeleri; Yağ Hammaddelerinde Bozulma | Konu Anlatımı | | 7 | Yağlı Tohumlardan Yağ Çıkarılması (Hazırlık İşlemleri; Presyon, Ekstraksiyon) | Konu Anlatımı | | 8 | Ara Sınav | Konu Anlatımı | | 9 | Yağların Rafinasyonu (Zamksı Maddelerin Uzaklaştırılması; Asitlik Giderme) | Konu Anlatımı | | 10 | Yağların Rafinasyonu (Ağartma; Koku Alma) | Konu Anlatımı | | 11 | Vinterizasyon | Konu Anlatımı | | 12 | Yağların Hidrojenasyonu | Konu Anlatımı | | 13 | Margarin İmali | Konu Anlatımı | | 14 | Yemeklik Yağların Bozulması | Konu Anlatımı | | 15 | Kursun değerlendirilmesi | | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Kayhan M. 2005. Yemeklik Yağ Rafinasyon Teknolojisi. TMMOB Gıda Mühendisleri Odası Kitaplar Serisi: 7, 234 sayfa, Ankara.
Kayhan M. 2003. Yağ Kimyası. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A. Ş. Yayını 2003 Basım, 220 sayfa, Ankara.
Kayhan M. 2002. Modifiye Yağlar e Üretim Teknolojileri. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A. Ş. Yayını 2002 Basım, 288 sayfa, Ankara. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 12 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | | | | ÖÇ2 | 5 | 5 | | | ÖÇ3 | 5 | | 5 | | ÖÇ4 | 5 | | | 5 | ÖÇ5 | 5 | | | | ÖÇ6 | 5 | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|