|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | MM241 | Kalite Kontrol ve Teknikleri | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | 1. Kalite mühendisliği kavramını tanıtmak
2. Tasarım ve üretimden yüksek kaliteli son ürün eldesine kadar kullanılabilecek kalite araçlarını tanıtmak
3. Kalite kavramı ve felsefesi, kalite güvence ve kontrol sistemleri, kalite sistem yapısı, kalite sistemi yapısı ve taktikleri, kalite sisteminin yerleşmesi ve uygulanması, ISO 9000 serisi ve standartları, kalite ekonomisi, kaliteyi yaratmak için ürün, yöntem ve insan performansı, temel strateji ve taktik araçlar
4. Yedi temel yönetim aracı, yöntem ve kalite teknikleri (kalite fonsiyon gelişimi, hata modları ve etki analizi, hata ağacı analizi, deneysel tasarım, istatiksel süreç kontrol, kontrol grafikleri yöntem örneği, proses stabilitesi ve SPC grafik yorumlaması) | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Kalite mühendisliği kavramını anlamak | 2 | Uluslararası kalite standartları ve sistemlerini tanımlayabilmek | 3 | Kalite, ekonomi ve etik konularının birbiriyle ilişkisini açıklayabilme | 4 | Üretimde yüksek standartlar için kalite araç ve tekniklerini kullanabilme | 5 | İstatistik, örnekleme ve proses kontrol tekniklerini kalite control amaçlı uygulayabilme | 6 | Bilgisayarlı kalite programlarını kullanabilme | 7 | Takım halinde rapor yazma ve sunum yapma |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | İnsanlık, mühendislik ve üretim tarihinde kalite kavramına giriş, kalitenin filozofik bir kavram olarak öğretilmesi. Kalite güvence sistemleri ve araçları: TQM, TPM, temiz üretim, ISO9000, ISO 18001, ISO 14001, 6 sigma, QFD, FMEA, DoE tartışılıp kalite mühendisliği konularına uygulanacaktır. Liderliğin önemi, takım çalışması, şirketlerde kalite gelişimini sürekli kılmak için kaliteli iş ortamı yaratmanın önemi vurgulanacak. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kalite kavramı ve felsefesi, kalite güvence ve kontrol sistemleri | | | 2 | Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon,iletişim becerileri, etik | | | 3 | Müşteri ilişkileri, tedarikçi idaresi, kalite gelişiminde yaşanan engelleri aşmak | | | 4 | Kalite sistemlerinin eleman ve dokümanları, kalite maaliyeti | | | 5 | Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (beyin fırtınası, akış şeması, pareto, sebep, sonuç, kontrol listesi, histogram, pasta diyagramlar, kontrol diyagramları) | | | 6 | Kalite yönetim ve planlama araçları, öncelikleme diyagramları, proses haritası, vs | | | 7 | Sürekli gelişim teknikleri (TQM, TPM, Kaizen, tekrar mühendislik, 6 sigma, DAMIC, temiz mühendislik) | | | 8 | Sürekli gelişim teknikleri (TQM, TPM, Kaizen, tekrar mühendislik, 6 sigma, DAMIC, temiz mühendislik) | | | 9 | Veri toplama, örnekleme, SPC | | | 10 | Kalite teknikleri: QFD, FMEA, DoE | | | 11 | Kalite teknikleri: QFD, FMEA, DoE | | | 12 | Takım çalışması sunumları | | | 13 | Takım çalışması sunumları | | | 14 | Takım çalışması sunumları | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Connie M. Borror, The Certified Quality Engineer Handbook, 2009, American Society for quality, Quality Press, ISBN 978-0-873897457
KS Krishnamoorthi, First Course in Quality Engineering, Publisher: Prentice Hall, 2005,ISBN: 0131472011
Yılmaz Taptık, Özgül Keleş, Kalite Savaşı, Kalder Kayınları No 22 , İstanbul, 1998
Yılmaz Taptık, Özgül Keleş, Kalite Savaş Araçları, Kalder Yayınları No 23, İstanbul, 1998 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Proje Hazırlama | 1 | 20 | 20 | Proje Sunma | 1 | 3 | 3 | Bireysel Çalışma | 14 | 5 | 70 | Ev Ödevi | 3 | 10 | 30 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ6 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ7 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|